Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1220945
Allinug skrev:När alla kör elbilar med batteri så kommer ju reservkraften att finnas i bilarna, som distribuerade mikronät. Vi kan bli mer självförsörjande på el genom att själva bli producenter och vi blir mindre sårbara för centrala bortfall om vi har reservkraften själva.
På vilket sätt tänker du dig närmare bestämt att försörja dig själv med el en kall vintervecka när det blåser dåligt och du behöver använda din batteribil?
Användarvisningsbild
av Allinug
#1220955
andersuw skrev:
Allinug skrev:När alla kör elbilar med batteri så kommer ju reservkraften att finnas i bilarna, som distribuerade mikronät. Vi kan bli mer självförsörjande på el genom att själva bli producenter och vi blir mindre sårbara för centrala bortfall om vi har reservkraften själva.
På vilket sätt tänker du dig närmare bestämt att försörja dig själv med el en kall vintervecka när det blåser dåligt och du behöver använda din batteribil?
Som det ser ut idag, och om jag hade haft en tom batteribil, så skulle jag behöva dra igång något dieselaggregat med rening av kväveoxider. Så detta är ett område som det behöver kluras på mer.
Användarvisningsbild
av joel80
#1220961
Mwi skrev:
joel80 skrev:Att man kan få upp tillräckligt med ny produktion för att klara första nedstängningarna om några år utan att behöva importera en massa verkar ju inte så problematiskt. Det tar inte så lång tid att smacka upp vindkraft och än så länge har vi inte så stor del att det blir problem med regleringen. Så närmsta åren känns väl skapligt safe.
joel80 du har inte undersökt tiden för att få tillstånd för att bygga en vindkraftspark? Vind eller för den delen vattenkraft är inget man smackar upp bara så där, tillståndsprocessen brukar ta betydligt längre tid än byggprocessen sedan skall det finnas ekonomi i det för att någon skall vilja bygga. De lösningar du har länkat till tidigare med vattenreservoarer vid vindkraftverk och batteriparker kräver ett betydligt högre elpriser än det nuvarande i Sverige, för att någon ska ha råd att bygga den typen av lösningar.

Fram till 2025 finns det ansökningar på närmare 400 nya vindkraftsparker. Även om många av dem inte blir av väntar ändå en kraftig ökning av antalet vindkraftverk i Sverige.
– Det händer mycket just nu och investeringarna har ökat dramatiskt.
Det säger Mattias Wondollek, ansvarig för elnät och marknad på branschorganisationen Svensk Vindenergi. Han ger två orsaker till att kurvorna pekar upp.
– Det ena är energiöverenskommelsen, som skapat en långsiktighet där man vet de långsiktiga spelreglerna. Det andra är att det har blivit billigare att bygga.

http://www.vindkraftsnyheter.se/2017122 ... under-2017


Exemplet med vattenreservoaren har jag ingen koll på om det är ekonomisk hållbart än. Det var en ny teknisk lösning på lokal lagring jag tyckte var intressant.
Nya kärnkraftverk verkar också kräva betydligt högre elpriser än vad vi haft och har. Antingen det eller ännu större skattelättnader för kärnkraften.
Jag tror vi kommer se en framtid där vi har ett mer flexibelt timbaserat elpris som mer baseras på tillgång och efterfrågan. Där man då kanske själv kan tjäna lite på att ha lokal lagring och använda ifrån de gånger elpriset sticker iväg som mest. Det här kan skötas automatiskt via växelriktare som har internetaccess och koll på timpriset just nu. Det funkar redan idag.
Användarvisningsbild
av joel80
#1220965
Camel skrev:Några exempel på stora strömavbrott som medförde stora konsekvenser. Det ena började med en tekniskt fel på en brytare vilket medförde att stamnätet från Norrland till södra Sverige delvis kopplades bort och över 4 miljoner blev strömlösa. Det andra började med partiellt effektbortfall i två steg om totalt 3000 MW vilket medförde att över 5 miljoner blev strömlösa i Sverige och Danmark. Vid dessa tillfällen var elproduktionen i mycket stor utsträckning planerbar. I takt med utbyggd vindkraft minskar marginalerna tidvis mycket, speciellt i kombination med kallt väder.
Lite liknande problem dom haft i Australien på senare tid. men där dom redan nu första månaden fått prov på att det kan funka fint med batterireserv:
Enligt sajten fick brunkolsverket Loy Yang Power Station en oväntad effektdipp den 14 december. För att elsystemet ska fungera måste det vara balans mellan produktion och förbrukning i nätet.

Frekvensen i elsystemet har ett riktvärde på 50 Hz. När Loy Yang, som står för 560 MW i produktion, havererade innebar det att frekvensen i nätet snabbt föll mot kritiska nivåer.


Det nya energilagret, som får sin energi via Neoen Horndsdale Wind Farm i närheten av Jamestown, reagerade blixtsnabbt och sköt till 7,3 MW i nätet. Detta trots att batterilagret står 100 mil bort.

Det intressanta är dels att batteriet gick in och modererade ett frekvensfall – trots att det inte officiellt är ansvarigt att göra det eller i normala fall ens levererar till det nätet (Loy Yang förser grannstaten med energi).

Men att det gjorde det visar hur snabbt tekniken kan agera. Det tog inte mer än millisekunder från att frekvensen i nätet nådde brytgräns innan batterilagret gick in som ersättare.
https://www.nyteknik.se/energi/teslas-j ... rk-6890496
Användarvisningsbild
av joel80
#1220967
Allinug skrev:
Som det ser ut idag, och om jag hade haft en tom batteribil, så skulle jag behöva dra igång något dieselaggregat med rening av kväveoxider. Så detta är ett område som det behöver kluras på mer.
Fast skulle det stå en miljon andra elbilar parkerade och ikopplade skulle du kunna ladda din bil utan problem...

Bilar står ändå parkerade större delen av dygnet.. Och har en stor del 60-100kwh-batteri (Vilket jag tror blir normen framöver) kommer det finnas rätt mycket reservkraft att ta av en dag då det inte blåser så mycket.

Det som blandas ihop lite ovan här är dock effekt-toppar och snabba svängningar som kan orsaka stora strömavbrott samt tillgång till tillräckligt med produktion.

Har man batterireserver, oavsett om det är massa elbilar eller lokala lagringar vid t.ex vindkraftverk, löser man problemet med reglerkraft och oväntade tapp. Vi får ett stabilare elnät idag då batterikraft går att koppla in direkt. Däremot måste man ta till andra lösningar om vinden står stilla länge.
Det verkar forskas på att vidareutveckla sånt också.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... rgisystem/
Användarvisningsbild
av Allinug
#1220976
Någonstans i Sverige blåser det nog alltid och vi har ett välförgrenat elnät i Sverige, så det känns onödigt att inte utnyttja det.
av andersuw
#1220985
Allinug skrev:Någonstans i Sverige blåser det nog alltid och vi har ett välförgrenat elnät i Sverige, så det känns onödigt att inte utnyttja det.
Svenska Kraftnäts GD Ulla Sandborgh har en lite annan och mindre sangvinisk uppfattning:

"Kallt väder i Sverige innebär ofta kallt väder även i grannländerna.

– Det såg vi inte minst exempel på i januari i år när hela Norden hade mycket hög förbrukning samtidigt. Att 'det alltid blåser någonstans' är också en sanning med modifikation som ibland används lite slarvigt. Vi kan inte utgå från att vädret är gynnsamt för att vi ska klara försörjningstryggheten."

http://second-opinion.se/svk-leveranssa ... forsamras/
Användarvisningsbild
av joel80
#1220990
Allinug skrev:Någonstans i Sverige blåser det nog alltid och vi har ett välförgrenat elnät i Sverige, så det känns onödigt att inte utnyttja det.
Kortare tid (typ dagar) med svag vind bör man kunna klara med batterilagring, vattenkraft och värmekraft. Längre tid behöver man nått ytterligare. Kanske kan man lagra överskott under sommarhalvåret i vätgas (energikrävanade, men om man gör det då man har överskott kan det ändå vara vettigt kanske..) eller på annat sätt göra biobränsle av sommaröverskottet.

Annan utbyggd biokraft som jag länkade till är väl ytterligare något som också säkert behövs när vi ska börja stänga kärnkraft.
Användarvisningsbild
av joel80
#1220994
I Österike föreslås att elbilar ska få köra snabbare än fossildrivna.

Man har nyligen sänkt hastigheten på flera motorvägar från 130km/h till 100km/h för att minska utsläppen.
https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... ar-6889801
I landet har man nyligen sänkt hastighetsbegränsningen på vissa motorvägar, från 130- till 100 km/h. Detta för att minska utsläppen. Men i och med att elbilar inte bidrar till problemet – så borde de inte begränsas på samma sätt.

Därför tittar nu landets nya regering på en lagändring som innebär att det helt plötsligt skulle finnas olika trafikregleringar beroende på drivlina. Något som i praktiken skulle kunna innebära att vänster/omkörningsfilen vigs till elbilar.



Jag tror inte riktigt vi kommer göra liknande i Sverige. Min tanke kring det är att trafiksäkerheten kan påverkas negativt. Det brukar ju kunna bli problem när man ska samsas på vägen med massa andra som inte får eller kan köra lika snabbt. Det skapar köer och märkliga omkörningar. (Typ när det är mycket trafik och långtradare, eller alla husvagnar (skyldig) under sommaren som kör saktare än övrig trafik.)
av Leopold
#1221004
joel80 skrev: Kortare tid (typ dagar) med svag vind bör man kunna klara med batterilagring, vattenkraft och värmekraft. Längre tid behöver man nått ytterligare. Kanske kan man lagra överskott under sommarhalvåret i vätgas (energikrävanade, men om man gör det då man har överskott kan det ändå vara vettigt kanske..) eller på annat sätt göra biobränsle av sommaröverskottet.

Annan utbyggd biokraft som jag länkade till är väl ytterligare något som också säkert behövs när vi ska börja stänga kärnkraft.
Kanske en obekväm fråga men jag upprepar den:
- hur ersätter man de ca 8 GW elproduktion som ligger i botten av diagrammet (lila) på följande sida, timme ut och timme in dygnet runt under vinterhalvåret?
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Detta är ju uppenbart nuläget som diagrammet avser. Vi pratar om en relativt nära framtid där denna lila del inte finns längre enligt vissas planer, där vi i tillägg har ett tiotal TWh årsextraförbrukning av en elektrifierad fordonsflotta plus andra förändringar.

Men nog måste väl folk inse att man inte kan hålla på och lusa ner hela landet med bullrande och miljöförstörande vindsnurror som till råga på allt bara ger ett elbidrag när det blåser?

Gapet går knappast att täcka genom bara dynamisk prissättning och storskalig import från grannländers kol/kärnkraft, dessutom inte särskilt klokt i ett helhetsperspektiv som inkluderar tex industrins behov och i förlägningen Sveriges behov.
  • 1
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 164

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]