Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:Inget nytt att det funnits ICBMs med multipla stridsspetsar. Det har vi haft sen 60-talet på båda sidor. Men det tycker jag är ett rätt så lamt argument mot att Sverige ska ha hyfsat moderna miljöambitioner.
Nu var det ju inte jag som började med att dra upp jordens undergång pga att vi kör dieselbilar i Stovkholm.
joel80 skrev:Ska vi generalisera så stort kan vi ju säga att Sveriges överlevnad är skit samma om inte planeten överlever..
Sen tycker jag faktiskt att det är rätt allvarligt att hela civilisationen så som vi känner den idag kan vara näst intill utplånad om ett par minuter, det känns inte speciellt lamt tycker jag.

Dessutom tycker jag att sverige är urkass på sina miljöambitioner. Ska vi gå över till el och det ska funka året om får vi ta tag i det hela och bygga ny produktinskapacitet som kan ta över när kärnkraftverken fasas ut.

Såg i går att LKAB jobbar på att bygga om masugnarna från koltill el-drift, det kommer bli slagsmål om den sista elen när kärnkraften stängs av.

Här är ytterligare ett bevis på att vi är sammankopplade med europa.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... pa-fyra-ar
Du felciterade mig. Jag sa det med glimten i ögat. Smileyn efter den meningen är rätt viktig för att förstå att jag inte var helt seriös.

Fler stora företag kommer kanske se till att fixa sin egen el till stor del. Det börjar bli billigare att sätta upp egen vind och solkraft med batterier än att köpa.
Men jag håller med om att det, om det inte görs något, kan bli utmanande när kärnkraften stängs.

Går elpriset upp får man förresten tillbaka investeringen på egna solceller snabbare.. ;) Och även de som bygger vindkraftverk (eller andra kraftverk såklart) kan räkna hem vinst snabbare.

Såg också inslaget om att SSAB nu tillsammans med gruvföretaget LKAB och Vattenfall ska ställa om från kol. För den som vill se: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sver ... battra-sig

VolvoB20 skrev:Är det bara jag som tycker det är oroande att vi ställer om till eldrift, men inte har en minsta plan för var vi ska få elen ifrån? Ni verkar inte tycka det är ett problem.

Kärnkraften ger 60 Twh. Om vi tex ersätter den med vind och sol så måste vi lagra energin till vintern så krävs mycket mer än 60 Twh för verkningsgraden om man ska pumpa upp vatten i dammar för att använda till vintern är inte så hög.,

Då har vi inte ens pratat om ökad förbrukning pga omställning till elbilar.
Vad är det som får dig att tro att man inte planerar för det? Självklart planerar man för det.. Det finns efterfrågan och mycket pengar att tjäna.

Då som sagt vindkraft funkar bäst under vinterhalvåret behövs det inte så extremt stor lagring. De västa veckorna med kyla har vi stor del redan täckt av vattenkraft och nuvarande värmekraft. Den del av vindkraften som ligger nere dagar då det inte blåser måste man täcka upp. Men det handlar inte om en hel säsong, och inte 100% av behovet.
Du ser allt så nattsvart, det finns bra möjligheter för att få det att funka, redan idag är det både till kostnad och teknik helt genomförbart. Om 5-10 år lär det vara ännu bättre och billigare.

Fisch skrev:Det är just det som gör mig skeptiskt till elbilar idag. Jag länkade tidigare i höstas till en rapport från svk, där det framgår att Sverige redan idag importerar polsk kolkraft. Tänk er då hur mycket som ska importeras om några år.
Hittade inte siffror för 2016 men de kan inte vara så extremt mycket annorlunda än 2015 och 2014.
Vi importerar ytterst lite el från Polen. Absolut mest från Norge och Danmark. Har du några färskare siffror som är mer alarmerande?
Elimport2015.jpg
Elimport2015.jpg (56.11 KiB) Visad 593 gånger
Källa, sidan 40:
http://www.svenskenergi.se/Global/Stati ... 9_web2.pdf
av andersuw
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Är det bara jag som tycker det är oroande att vi ställer om till eldrift, men inte har en minsta plan för var vi ska få elen ifrån? Ni verkar inte tycka det är ett problem.

Kärnkraften ger 60 Twh. Om vi tex ersätter den med vind och sol så måste vi lagra energin till vintern så krävs mycket mer än 60 Twh för verkningsgraden om man ska pumpa upp vatten i dammar för att använda till vintern är inte så hög.,

Då har vi inte ens pratat om ökad förbrukning pga omställning till elbilar.
Vad är det som får dig att tro att man inte planerar för det? Självklart planerar man för det.. Det finns efterfrågan och mycket pengar att tjäna.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1220233
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1220151
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1220138
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1220065
joel80 skrev:Du ser allt så nattsvart, det finns bra möjligheter för att få det att funka, redan idag är det både till kostnad och teknik helt genomförbart. Om 5-10 år lär det vara ännu bättre och billigare.
Ingen har mig veterligen påstått att det är tekniskt eller kostnadsmässigt omöjligt att göra något. Problemet är att alltför lite görs.
Användarvisningsbild
av SvenB
andersuw skrev:
joel80 skrev:Du ser allt så nattsvart, det finns bra möjligheter för att få det att funka, redan idag är det både till kostnad och teknik helt genomförbart. Om 5-10 år lär det vara ännu bättre och billigare.
Ingen har mig veterligen påstått att det är tekniskt eller kostnadsmässigt omöjligt att göra något. Problemet är att alltför lite görs.
Jag vill egentligen inte ta parti för vare sig Joel80, eller andersuw. Men detta senaste är väl något att "trycka på". Är det inte vettigare att se till att öka elproduktionen först, innan det blir El-brist. Annars kanske vi står där "med skägget i brevlådan" :wink:
av andersuw
Ja vi är väl några stycken som försökt säga det några gånger nu. ;-) Och några konkreta planer på hur vi skall hantera ens den del av kärnkraftsavvecklingen som vi säkert vet kommer att ske fram till 2020, där tre av nio reaktorer försvinner, finns inte. Det som primärt saknas är konkreta planer på den planerbara (i motsats till intermittenta) kraftproduktion som krävs för att fullt ut ersätta de reaktorer som avvecklas.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev: Jag vill egentligen inte ta parti för vare sig Joel80, eller andersuw. Men detta senaste är väl något att "trycka på". Är det inte vettigare att se till att öka elproduktionen först, innan det blir El-brist. Annars kanske vi står där "med skägget i brevlådan" :wink:
När det gäller kärnkraften så bygger man kanske inte ut ersättning för det i förväg. Alltså det är inte idag vi behöver 60twh extra.

Att man kan få upp tillräckligt med ny produktion för att klara första nedstängningarna om några år utan att behöva importera en massa verkar ju inte så problematiskt. Det tar inte så lång tid att smacka upp vindkraft och än så länge har vi inte så stor del att det blir problem med regleringen. Så närmsta åren känns väl skapligt safe.
Får man upp tillräckligt för att täcka kärnkraften kommer man också kunna möta elbilarnas ökande. Går vi jämnt upp mot 50% försäljning till 2025 som jag tror är det inte speciellt stor ökning sett till årsproduktionen. Det skulle då ge ca 150-180k nya elbilar per år. Det täcket man ganska lätt.

Sverige kommer bygga ut elproduktionen efter behov. Så har man alltid gjort. I värsta fall får vi ett år eller två där förvånade politiker eller så undrar över hur det kunde bli så (fast nog faan tror jag man redan idag planerar för framtiden) och vi får importera mer än vi exporterar.

Jag håller med dig Sven i problemställningen men tror inte lösningen är så svår att få till.
av Mwi
joel80 skrev:Att man kan få upp tillräckligt med ny produktion för att klara första nedstängningarna om några år utan att behöva importera en massa verkar ju inte så problematiskt. Det tar inte så lång tid att smacka upp vindkraft och än så länge har vi inte så stor del att det blir problem med regleringen. Så närmsta åren känns väl skapligt safe.
joel80 du har inte undersökt tiden för att få tillstånd för att bygga en vindkraftspark? Vind eller för den delen vattenkraft är inget man smackar upp bara så där, tillståndsprocessen brukar ta betydligt längre tid än byggprocessen sedan skall det finnas ekonomi i det för att någon skall vilja bygga. De lösningar du har länkat till tidigare med vattenreservoarer vid vindkraftverk och batteriparker kräver ett betydligt högre elpriser än det nuvarande i Sverige, för att någon ska ha råd att bygga den typen av lösningar.
av andersuw
Sedan räcker det inte heller att bara bygga mer vindkraft. Det behövs planerbar effekt, effekt som finns att tillgå även när det blåser dåligt. Det som kommer att hända 2020 när tre av de nio kärnkraftsreaktorerna är borta är att det kommer att fattas några gigawatt i kraftbalansen när det är kallt och blåser dåligt. Det vi då får hoppas på är att det finns tillräcklig produktions- och överföringskapacitet för att vi skall kunna importera vad som fattas. Annars handlar det om att plocka fram det oljeeldade Karlshamnsverket ur sin malpåse, stänga av en del elintensiv industri och/eller periodvis stänga av elförsörjningen till vissa delar av landet på det sätt som beskrivs här:

https://www.di.se/nyheter/elnod-hotar-s ... -nagonsin/

Det vi också får hoppas på är att ingen av de kvarvarande och till åren komna kärnkraftsreaktorerna får driftsproblem som gör att de måste kopplas bort under den tid då de behövs som bäst. Sådant har hänt förut men då har det funnits reservkapacitet för att täcka upp. Någon sådan kan vi inte längre räkna med.
Användarvisningsbild
av Allinug
När alla kör elbilar med batteri så kommer ju reservkraften att finnas i bilarna, som distribuerade mikronät. Vi kan bli mer självförsörjande på el genom att själva bli producenter och vi blir mindre sårbara för centrala bortfall om vi har reservkraften själva.
av Leopold
Vindkraft är knappast en lösning, snarare ett tilltagande miljöproblem vilket många blivit varse om:
http://www.hallandsposten.se/åsikter/hp ... -1.1670940
https://www.vk.se/1093265/vindkraft-dalig-for-miljon

Kolla i diagrammet under produktionsdelen och berätta hur man ska ersätta den lila delen som ska avvecklas... https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Det vettiga vore att göra en hårdsatsning på att Sverige ska ligga i framkant på modern kärnkraft inom 20 år, inkluderande reaktorer som kan köras på våra existerande lager av kärnavfall. Detta arbete borde ha startats för länge sedan med tanke på omställningen till fossilbränslefri fordonsflotta, men nu kan det inte vänta längre.
__
PS. Länken till HP fick jag inte att funka så man får kopiera manuellt och klistra in.
Senast redigerad av 2 Leopold, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Camel
Några exempel på stora strömavbrott som medförde stora konsekvenser. Det ena började med en tekniskt fel på en brytare vilket medförde att stamnätet från Norrland till södra Sverige delvis kopplades bort och över 4 miljoner blev strömlösa. Det andra började med partiellt effektbortfall i två steg om totalt 3000 MW vilket medförde att över 5 miljoner blev strömlösa i Sverige och Danmark. Vid dessa tillfällen var elproduktionen i mycket stor utsträckning planerbar. I takt med utbyggd vindkraft minskar marginalerna tidvis mycket, speciellt i kombination med kallt väder.

1983-09-27
Det största strömavbrottet i Sverige någonsin inträffade torsdagen den 27 september 1983. Orsaken till strömavbrottet var en överhettning i ett ställverk i Hamra utanför Enköping. Överhettningen orsakade ett fel på en frånskiljare, vilket gjorde så att de automatiska skyddssystemen kopplade bort den frånskiljaren. Olyckan visade på sårbarheten i den svenska eldistributionen då bortkopplingen av frånskiljaren även medförde att två 400 kV-ledningar från Norrland kopplades bort. Konsekvenserna av bortkopplingen var digra då kortslutningsströmmen slog ut elöverföringen på samtliga ledningar från Norrland. Som en direkt följd av störningen på elnätet kopplades också samtliga kärnkraftverk utom Forsmarks block 1 bort och cirka 4,5 miljoner elkunder blev strömlösa. Trots att i stort sett hela elnätet var intakt så tog det, på grund att strömavbrottets dignitet, tid att spänningssätta nätet igen. De personer som drabbats av strömavbrottet fick därför vänta mellan en och sju timmar på att få tillbaka strömmen.

2003-09-23
Den 23 september 2003 inträffade två dimensionerande fel inom ett mycket kort tidsintervall, vilket överbelastade det svenska stamnätet vilket är dimensionerat efter det så kallade N-1-kriteriet (se ovan). Det första felet rapporterades klockan 12:30 då problem med en ventil framtvingade ett snabbstopp av block 3 vid kärnkraftverket i Oskarshamn. Detta fel var allvarligt och orsakade ett effektbortfall på 1176 MW, vilket belastade nätet hårt då felet kompenserades för genom ökad vattenkraftsproduktion i norr, kombinerat med ökad elimport från Norge och Finland. Även om felet var hanterbart så medförde det att "bägaren rann över" då ett tekniskt fel i ställverket i Horred, till vilket två reaktorer i Ringhals är anslutna, inträffar klockan 12:36. Genom dessa två reaktorers frånkoppling har sammanlagt en effekt på cirka 3000 MW förlorats och strömavbrottet är ett faktum i samma stund. I princip hela södra Sverige blev strömlöst och det kraftiga spänningsbortfallet spred sig även till Danmark där strömavbrottet nådde samma dignitet som i Sverige.
Även om de yttre omständigheterna vid strömavbrottet var förhållandevis milda eftersom det var lunchtid och väderleken var mild var samhällskostnaderna för detta strömavbrott mycket stora. Totalt blev uppskattningsvis uppemot 2,9 miljoner svenska och 2,4 danska människor strömlösa. Eftersom elnäten i stort sett var intakta kunde dock importerad kraft och reservkraft ersätta förlorad produktionskapacitet och de lokala elnäten spänningssattes efter hand. Som kortast varade strömavbrottet i bara någon minut, medan det på andra ställen varade uppemot 6 timmar.
  • 1
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 164
AC & kylfläkt

Den jag fick av aeromotors var öppnad den me[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]

Kort uppdatering: bilen har startat utan problem v[…]