Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbodanne
Min preferens är att till vardagskörning så är en bra diesel överlägsen en bensinare men när man vill gasa är det betydligt roligare med en bra bensinare , båda maskinerna är störtsköna , så välj den du känner passar ditt körsätt bäst.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Fisch skrev:Kul att Volvo kan förse oss båda med motoralternativ som passar din respektive min preferens.

Kör du på bana med din bil?
Vad menar du "kör du på bana med din bil"? Var de en seriös kommentar? Lika seriös som att fråga om du i huvudsak kör omkring i skogen med dieselpannan?

Menar du sen att alla som uppskattar bilar med mer än D5:ans 235 hk, dvs. snabbare och säkrare omkörningar osv. bara har nytta av det vid bankörning?
Användarvisningsbild
av Krollspell
Turbodanne skrev:Min preferens är att till vardagskörning så är en bra diesel överlägsen en bensinare men när man vill gasa är det betydligt roligare med en bra bensinare , båda maskinerna är störtsköna , så välj den du känner passar ditt körsätt bäst.
Helt sant, smaken är som baken, delad och ingen behöver egentligen ha fel, de är bra på olika saker :wink:
Användarvisningsbild
av Dex
Drog du till nu, eller tog den verkligen mer än 2 liter milen?? Det är ju isåfall dubbla vad min T5 drar!
Min erfarenhet:
Han har givetvis pressat bilen lite så då gäller 1,3 - 1,7l/mil minst.
Mer försiktig körning om man är duktig 0,95-1,1l/mil.(inga accelerationer och "ägg under höger foten")
Så 2l/mil går att uppnå om man vill.
Vi får väl se vad han svarar.
Nu får ni hejda er.. Jag är inte den som håller igen på gasen och inte kommer man upp i några 2 liter milen... Jag ligger på landsväg allt från ca ca 0.75 till 1.25 hårdare körning. I stan ligger jag mellan ca 0,8 och 1.2 och då ingår lite rödljusgasning.
Titta på denna bilden från en XC60 T8.
Kanske lättare att välja motor nu? :)
Bilagor
84c93be9-f678-455b-bd57-7795ea9103ea.jpg
84c93be9-f678-455b-bd57-7795ea9103ea.jpg (85.47 KiB) Visad 462 gånger
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fast det säger ingenting egentligen. Allt beror på körstil och möjlighet att ladda och när färddatorn är nollställd.

Har haft ett snitt på under 0,2l/mil över en tank med XC90 T8.
Användarvisningsbild
av Dex
Får väl skicka en bild på XC60 D5
Så ni kan se lite skillnad. :D
Bilagor
20171227_190612.jpg
20171227_190612.jpg (1.71 MiB) Visad 490 gånger
Användarvisningsbild
av Krollspell
Dex skrev:Får väl skicka en bild på XC60 D5
Men detta säger ju noll, som jag ser det har du snitthastighet på ca 58 km/h? Landsväg? Blandad körning?
Användarvisningsbild
av Dex
Krollspell skrev:
Men detta säger ju noll, som jag ser det har du snitthastighet på ca 58 km/h? Landsväg? Blandad körning?
Det är total genomsnittlig förbrukning som det står på displayen.
Tot tid 35tim 3min
Sträcka 2077,6 km
Genomsnitts hastighet över perioden: 59,3km
Stads landsväg och lite motorvägskörning.
Visa en bild på din på efter 200mils körning och se din genomsnittshastighet. :)
av kmi
Køb det du får den bedste pris på
Jeg har skiftet mellem T5 og d5 alt efter hvad der var bedst pris på.
Når jeg købte min v90cc my17 var d5'eren 50.000 den dyrere end en t5'er, derfor var det en no-brainer. Jeg har aldrig oplevet at mine benzin biler havde dårligere andrahandsvärde end modsvarende diesel.

Kan sige at t5'eren er betydeligt hurtigere end en modsvarende d5'er samt den har ingen problem med at dra mere end jag faktisk har kørekort til.

Vi kørte netop hjem fra Tyskland fuldt lastet og 140 km/t der drog den som mest 1,03
Användarvisningsbild
av Krollspell
Dex skrev:
Krollspell skrev:
Det är total genomsnittlig förbrukning som det står på displayen.
Tot tid 35tim 3min
Sträcka 2077,6 km
Genomsnitts hastighet över perioden: 59,3km
Stads landsväg och lite motorvägskörning.
Visa en bild på din på efter 200mils körning och se din genomsnittshastighet. :)
Som sagt det säger ingenting om det förhållanden som du kört. Att köra t ex. 70% landsväg i 90 km/h och 30% stad skulle förmodligen ge likvärdiga siffror. Jag har just nu 0.91 km/h i min app fördelat stad 35% stad och 65% landsväg, men som sagt det säger inte ett skit om verkligheten.

D4:an my16 jag ägde i väntan på min V90 kunde gå riktigt snålt neråt 0.6 l/mil om man seegkörde, men den kunde utan problem dra 1.6 l/mil om man gasade på lite i stan.

Sen skrev han att förbrukningen var ointressant, så det argumentet behöver vi kanske inte fästa oss vid utan att D5 var en "störtskön maskin att köra jämfört med T6". Det väckte min nyfikenhet eftersom jag har erfarenhet av båda motorerna.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]