Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yami
Vad har vi för några öppningar i V60 karossen där råttor potentiellt kan komma in?
Upptäckte idag att det blivit gnagt i baksätet där det finns en öppning för ett dubbelbältesfäste. :-O)
Har haft bilen i drygt en månad.....inte kul alls och helt förskräckt för en fortsättning.
Tanken är att försöka lokalisera hålen, sätta för någon typ av stålgaller för och/eller andra lösningar.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Har du bilder på hålen?
Svårt att förstå var du menar.
Låter konstigt att det skulle vara hål in i kupen,har du lyft baksätet och kollar?
av Yami
Det jag menar är om det finns hål i karossen som en råtta eller mus kan ta sig in igenom.
Ett sådant hål är t.ex. det igenpluggade hålet under kombiutrymmet där reservhjulet låg förr.
Finns det andra hål i typ torpedväggen, öppna eller pluggade är sådant som jag är intresserad av att veta.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
I torpedväggen finns väl någon plugg som sitter bla på högersidan i torpedväggen då det är förberett för högerstyrning sen har du något bak ifall man ska montera drag.
Sitter pluggarna bara där dom ska så kommer det inte in något obehörigt.
Det jag undrade var om det var "gnagt" där det sitter dubbla bälteshållare och om det kanske skulle kunna vara så att man haft svårt att pricka bälteshållaren när man ska spänna fast sig och du upptäckt detta först nu.
Tänker att du kanske oroar dig i onödan.
av Yami
Ok, drag sitter monterat så då bör den täta det hålet. Skall kolla upp pluggen för högerstyrning om man kommer åt.
Det är absolut en råtta som gnagt sönder stoppning, stora flisor stoppning ligger i hålet och en del av sätesklädseln är upprinsat runt det.
Så jag behöver hitta alla potentiella hål. Hur är det med luftintag för fläkten?

Frugans Legacy blev för några veckor sedan riktigt illa åtgången. De har gnagt av sladdar under instrumentpanelen.
Massor med skumflisor och glasull låg vid pedalerna. En hel del som inte fungerar nu och lampor som felindikerar i instrumentpanelen.
Ett bilbälte bak som är helt avkapat. Vi hittade ett hål stort som en enkrona i torpedväggen där de gått in. Troligtvis täckte skummet det hålet från början men de lokaliserade det som en svag punkt och jobbade sig in där. Nu har vi pluggat det. Vi köpte också såna där ljudskrämmor till bägge bilarna men det verkar inte hjälpa eftersom de nu hälsat på i V60n.

Jo jag vet hur mus och rått skit ser ut. Jag har inte fångat upp skräpet i hålet ännu i V60n för att kika men ingen lort nån annanstans.
Det betyder dock inte att det inte varit någon där på en kort visit. Frugan hade massor av råttlort så där hade de spenderat betydligt mer tid.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Bättre att utrota råttorna/mössen eller hitta en alternativ parkering än att täta alla hålrum i bilen...?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
fjohan82 skrev:Bättre att utrota råttorna/mössen eller hitta en alternativ parkering än att täta alla hålrum i bilen...?
Tänkte mer om det var så att pluggarna saknades av någon anledning men ts verkar onekligen ha problem med ohyra på parkeringsplatsen.
av Yami
Här ute på landet så är det inte så lätt att hitta alternativ parkering. Bygga hermetiskt tillslutet garage är nog det bästa alternativet.
Har provat gift i många år nu men det kommer bara fler så det verkar lite som att just beteslådorna drar till sig dem.
Efter att nya valpen som nu är 10 månader svalde en levande mus (norpade den av katten) utan att tugga på den så lade vi av med giftet.
Nu är det dock krig. Kolsyrefällor är inköpta på nätet häromdagen så nu jäklar....

Kikat in under motorhuven idag och det verkar ju ganska tätt. Dock svårt att se hela torpedväggen.
Om ni upptäcker något framöver som kan vara risk att en råtta kan ta sig in i kupen på en V60 får ni gärna tipsa.
Vi skall börja linda metall på kablarna i motorrummet på bilarna, så mycket vi kommer åt.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Då förstår jag att det är svårt att hålla dem borta från bilarna när det mer eller mindre råder invasion.
Tänkte på bak på bilen innanför stötfångarhöljet på sidorna så sitter det på V70 en typ av ventilationsgaller.
Kan dessa sitta även på din.
Har för mig det sitter en gummiflärp på insidan.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10484
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]