Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av behid
Hej,

Skulle behöva få bort mitt högra bromsok på min 945a -95, men tyvärr innan jag kom igång noterade jag att den övre bulten är runddragen och ser faktiskt ut att nästan höra ihop med oket så den har nog suttit där ett tag.

Kikade lite hur man skulle göra för att få bort den och de klassiska med att svets dit en bult eller dra med rörtång kan nog funka. Men då det ser ut som om oket är i rätt risigt skick funderar jag på om man bara kan lossa hållarna för oket och få bort hela paketet på så vis och slippa jäklas bulten? Om oken ser bättre ut tänker jag att man kan jäklas med bulten när man har hela paketet på bänken istället för i bilen (mer utrymme att jäklas med den). Eller ska man ge sig på att kapa glidpinnen?

Tack på förhand!
av behid
White skrev:Är det insex bulten som håller okhållaren i fjäderbenet eller bulten till glidpinnen?
Bulten till glidpinnen.
av behid
Får nog bli det, mina alternativ är inget som kan funka om det skulle vara så att rörtången inte hjälper?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag hade samma problem på mina bromsok fram och jag lossade hela oket och tog bort det först
då det var enklare att lösa problemet med fastrostad glidpinne med oket bórttaget från bilen.
Upptäckte att det inte var lönsamt att reparera bromsoket då delarna nästan kostar lika mycket som ett nytt bromsok
så jag köpte nya bromsok på Biltema och dom fungerar bra
av behid
Tackar. Får kika på hur oket ser ut när det är borta. Tror jag behöver fixa nya bromsslangar också när jag river i det hela.

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]