Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör bland annat XC90 T8 och jag har aldrig någonsin varit i närheten av 2 liter per mil.

Högsta snittet någonsin med en bil (mätt vid pump) är för många år sedan med en S80 V8 awd. 2,53l/mil! :oops:
av perhall
Xanthopteryx skrev:
Henrikx2 skrev:Det fick bli en D5 igen.
Efter att ha provat T6 och hamnat en bit över 2L/milen så blev valet enklare.
D5 ligger straxt under litern nu så det verkar lovande.
Tyvärr ännu mindre tank än på v70 och xc60.
Varför inte D4 helt enkelt?
Orken och kraften räcker mer än väl.
Nu vet jag inte hur du kör men så länge vi pratar om sträckor på i allafall ett par mil så ligger jag inte på någon liter utan snarare pendlar det mellan 0,55 och 0,85 (beroende på hur mycket stadstrafik eller motorväg eller landsväg det är). Då har vi AWD. Snitt över tankning med bränslevärmare inräknad ligger på cirka 0,7 efter fem tankningar. Då har en hel del där inte varit så optimal körning då mycket har varit test, visa släktingar, lära sig och just nu har vi haft en period med ltie kortare körningar än normalt på grund av annorlunda livsförhållanden. Diesel, kallt, sex km = inte särskilt optimalt.
Den här typen av kommentar har jag lite svårt att förstå. TS väljer mellan 235 hk D5 och 320 hk T6 och får tips om 190 hk D4.

Varför kör du själv inte en D3? Den räcker säkert bra åt dig.

För egen del tycker jag att D5 är ganska slö, för att inte tala om en gammal V70 T4, men varje gång man säger det får man höra att det funkar utmärkt med en D3/D4...
av PeterA
perhall skrev: Den här typen av kommentar har jag lite svårt att förstå. TS väljer mellan 235 hk D5 och 320 hk T6 och får tips om 190 hk D4.

Varför kör du själv inte en D3? Den räcker säkert bra åt dig.

För egen del tycker jag att D5 är ganska slö, för att inte tala om en gammal V70 T4, men varje gång man säger det får man höra att det funkar utmärkt med en D3/D4...
+1
av zxcvbn
snoddasD5 skrev:D5 punkt slut en bil ska ha hårda tändkablar. Bensin är fjantigt
Håller med...

Perfekta dragbilar dessutom..

Enda fördelen jag ser med bensin är att den fortare kommer upp i arbetstemp. Visst man har ju ändå dieselvärmare i bilarna men dem brukar börja strula efter några år och då är dem inte roliga och köra..

Ta en v90 D5, känns som att det bör vara större efterfrågan på den på beg . Marknaden
Användarvisningsbild
av Fisch
D5 med powerpulse är en störtskön maskin! Jag tog D5 före T6 och jag skulle göra det igen.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Dex skrev:
BiTu skrev:
Henrikx2 skrev:Det fick bli en D5 igen.
Efter att ha provat T6 och hamnat en bit över 2L/milen så blev valet enklare.
D5 ligger straxt under litern nu så det verkar lovande.
Tyvärr ännu mindre tank än på v70 och xc60.
Drog du till nu, eller tog den verkligen mer än 2 liter milen?? Det är ju isåfall dubbla vad min T5 drar!
Min erfarenhet:
Han har givetvis pressat bilen lite så då gäller 1,3 - 1,7l/mil minst.
Mer försiktig körning om man är duktig 0,95-1,1l/mil.(inga accelerationer och "ägg under höger foten")
Så 2l/mil går att uppnå om man vill.
Vi får väl se vad han svarar.
Nu får ni hejda er.. Jag är inte den som håller igen på gasen och inte kommer man upp i några 2 liter milen... Jag ligger på landsväg allt från ca ca 0.75 till 1.25 hårdare körning. I stan ligger jag mellan ca 0,8 och 1.2 och då ingår lite rödljusgasning.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Fisch skrev:D5 med powerpulse är en störtskön maskin! Jag tog D5 före T6 och jag skulle göra det igen.
Kan du berätta varför? Bara nyfiken eftersom det är 2 ganska olika motorer, jag gjorde ett helt annat val till slut, så 235 hk vs 320 hk?

Antingen vill du ha den bättre prestandan lr åka lite snålare?
Användarvisningsbild
av Fisch
Bränslekostnaden är ovesäntlig för mig. Dock kan det vara en fördel att inte behöva stanna och tanka hela tiden då jag åker rätt mycket i jobbet.

D5 har drag från tomgång och hela vägen upp. Den är len och sofistikerad. Dessutom 480Nm jämfört med 400Nm som T6 erbjuder. Jag drar mycket husvagn.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Krollspell skrev:
Fisch skrev:D5 med powerpulse är en störtskön maskin! Jag tog D5 före T6 och jag skulle göra det igen.
Kan du berätta varför? Bara nyfiken eftersom det är 2 ganska olika motorer, jag gjorde ett helt annat val till slut, så 235 hk vs 320 hk?

Antingen vill du ha den bättre prestandan lr åka lite snålare?
Vridmomentets betydelse +80 kanske har betydelse, jag är ingen husvagnsdragare. Däremot så är ju T6 motorn betydligt trevligare alla andra dagar i veckan att köra, betydligt rappare med en skön prestanda när man behöver den. Kan även "Polestara" till 335 hk och 440 hk vilket jag gjorde.
Användarvisningsbild
av Fisch
Kul att Volvo kan förse oss båda med motoralternativ som passar din respektive min preferens.

Kör du på bana med din bil?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]