Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Helt ny här och måttligt okunnig.
Det har uppstått ett problem med min kära Volvo V70 2.4D 2010.
Läcker ut avgaser vid vad jag antar är en bränslespridare i takt med kolvslagen. Hade den nyligen på verkstad där ventilrören byttes. Ser också ut att vara smält plast från runt själva infästningen av spridaren som det läcker från. Någon som vet vad som kan vara fel? Upptäckte det efter ca 60 mils sträckkörning. Farligt att köra vidare?
Se bifogad bild.

Tack!
Bilagor
IMG_7414.JPG
IMG_7414.JPG (1.27 MiB) Visad 3640 gånger
sitter en tätning(kopparbricka) mellan spridare och topp, det är troligen där det läcker.
Nu vet jag inte vad ett ventilrör är för nåt men om spridarna var borta när dom bytte det så har dom inte bytt tätningen eller slarvat med att göra rent, har även sett folk som missat att ta bort den gamla tätningen men ändå monterat en ny.
Det du ser är koks/bränd diesel som stelnat.
Farligt att köra vidare är det inte, men blir ju mer att rengöra.
Kör inte för mycket innan du fixat det är mitt råd.
Ok! Stort tack för svar! Det arbetet som nyligen utfördes var byte inloppsrör.. vad det är vet jag inte men det innebar demontering/montering av ventilkåpa med packningar och byte spridartätningar. Så att dom missat något är ju inte otänkbart.. är det ett stort/tidskrävande arbete att åtgärda?

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]