NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Helt rätt, kan ryka av flertalet orsaker. Defekt bränsle pump, blockerat luftintag, tät brännkammare osv osv. Alla komponenter spelar en viktig roll.

Min rekommendation är att alltid byta alla slitagedelarna när man ändå river ner värmaren.
Inte kul att göra om allt igen när man inser att något mer behöver bytas. Dessutom om renovering behövs så behövs nog ändå det mesta bytas snart.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Har renoverat ett antal värmare nu och har sett att miljödieseln snabbt kleggar igen stiftsilen. Så välj tankställe med omsorg efter att ni renoverat värmare.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
dieselputte skrev:
Jag tror nog att det kan ryka även om stiftet är trasigt ?

Jämför en dieselmotor som kallstartas utan glödstift.
Har lite svårt att se att det kan ryka om stiftet är trasigt, för vad skulle då antända diesel?
av dieselputte
Kombimannen skrev: Har lite svårt att se att det kan ryka om stiftet är trasigt, för vad skulle då antända diesel?
Det är väl så att när diesel komprimeras /förångas så ser det ut som tjock vattenånga/dimma om den inte antänds. I bilens värmare sprutas ju en tunn dimma ut genom munstycket , den skall antändas av glödstiftet, så därav min misstanke om att glödstiftet kanske inte är helt ok när det ryker.

Jag har en stormlykta som man pumpar upp och den ryker precis likadant (när den misständer) och luktar likadant som röken från bilens värmare när den inte startar på första försöket.

Nu är det iofs lysfotogen i lampan, men det är dock ingen större skillnad mellan diesel och fotogenet idag. Finns de som eldar diesel i fotogenlampor utomhus, inomhus skall undvikas.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Ok. Jag brukar testa glödstiftet med lite ström när man ändå har allt isär. Även fläktmotor går att testa av med ett dåligt 9 volts batteri (fläktmotor får max belastas med ca 8 volt)
Användarvisningsbild
av Kombimannen
KenZoo skrev:
Kombimannen skrev:Har renoverat ett antal värmare nu
Sugen på att fixa till min värmare om jag plockar ner och skickar iväg till dig?
He he. Nä, det är inte något jag erbjuder som tjänst :D

Jag rekommenderar dig att läsa av felkoderna innan du väljer att vidta åtgärd. Då får man en indikation på om det är styrdonet eller något annat.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
KenZoo skrev:Well I tried :) ,

Jo jag är påväg att köpa in en Vida/Dice, får se vad den säger
:-)

Man kan läsa av felet och radera med autocom också, men VIDA är ju att föredra till äldre Volvos om man ändå ska köpa en enhet.

Tack för tipset. Den sitter korrekt. Har &aum[…]

Nästa elbil från Volvo?

Spännande med dörrarna, finns inget a[…]

Urkopplad kabel/rör?

Det ser ut som röret för bromsvätsk[…]

Vinterdäck

Behöver 4 st vinterhjul till s60. bultmö[…]