Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Några nyheter kring elproduktion.

Ett vindkraftverk med inbyggd pumpkraft/lagring av vatten! Vid överskott pumpas vatten upp i tornet.
http://www.vindkraftsnyheter.se/2017121 ... ens-hogsta

Frekvensreglering verkar batteriet i Australien fixa fint i allafall. Det har redan under första månaden fått visa sig användbart.
http://www.vindkraftsnyheter.se/2017122 ... sitt-varde

Gotland har haft problem med för hög produktion av förnyelsebart, där man inte kunnat göra sig av med tillräckligt till fastlandet p.g.a för mesiga kablar. Nu är man på gång att lösa det genomn att göra om överskott till bränsle.
http://www.dagensnaringsliv.se/20171117 ... -drivmedel

Veckan innan jul togs en massa beslut i EU av alla energiministrar. Jag tycker man arbetar allt för långsamt och att målen är för lågt satta, men man jobbar åtminstone för att öka andelen förnyelsebart och få bort kolet.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... gipolitik/
Camel skrev:
joel80 skrev:Att ställa frågor tycker jag också är rimligt. Men många ställer frågor utan att lyssna eller reflektera över svaren. De har redan bestämt sig.

Som när man kallar något för PK eller inte. Då har man redan bestämt sig för att det är något som endast finns för att det är populärt, och bryr sig inte riktigt om ifall svaren på frågorna faktiskt stödjer "PK-hållningen".
Det blir lite som hönan eller ägget. Argumentationen går i cirklar. För min egen del deltar jag inte i detta på annat sätt än att jag försöker se argumenten, både för och emot det som är PK, från ett realistiskt och verklighetsbaserat synsätt. Och angående "då har man redan bestämt sig": det är ofta så ett PK-drev startar. Att politiker bestämmer sig för en sak oavsett andras åsikter. Och om senare det visar sig vara orimligt, blir rekylen stark. Det har visat sig förut, och kommer att visa sig igen. Du verkar i alla fall ha bestämt dig eller hur? Lyssnar du på vad andra har att säga? Och reflekterar du i så fall över vad de säger?
Jag tycker du har en sund inställning i denna debatt.
Dina tre sista frågor tycker jag verkligen Jo El 80 ska fundera ordentligt på. Men jag tror det är lättare att flytta berg.
Användarvisningsbild
av joel80
Kan säga detsamma om vissa andra här i tråden.
Jag lyssnar det gör jag, speciellt på de som kan framföra sina tankar utan att samtidigt ha behov att att förminska andras, då blir det lätt att man sätter sig på tvären.

Sen är det ju så att det är ett speciellt ämne, väldigt många har förutfattade meningar.
Och det är vanligt att man inte har så stor koll på hur det fungerar att ha och äga elbil.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Sen är det ju så att det är ett speciellt ämne, väldigt många har förutfattade meningar.
Och det är vanligt att man inte har så stor koll på hur det fungerar att ha och äga elbil.
Jag tycker trådarna blandas för mycket. Nu verkar denna tråd mest handla om vindkraft och elbilar. Är det för att debattörerna inte riktigt tror på rubriken? Jag tror inte på rubriken, att "Dieselbilar förbjuds inom kort.... Jag är övertygad om att diesel kommer vara ett bränsle till fordon lång tid ännu. Och, ja. Jag har sedan länge den uppfattningen. :roll:
Användarvisningsbild
av Derank
ursprungsfrågan försvinnerju ofta i trådar här då de tenderar att folk ska bena ut allt i minsta molekyl på en enkel fråga.
Sedan är ju trådarma med andersuw och Joel80 bara to much,ingen orkar läsa dom då de bara innehåller en massa pladder då både tror att de är experter i ämnet......och lika envisa
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Några nyheter kring elproduktion.
Ett vindkraftverk med inbyggd pumpkraft/lagring av vatten! Vid överskott pumpas vatten upp i tornet.
http://www.vindkraftsnyheter.se/2017121 ... ens-hogsta
Det är ju precis detta jag försöker säga, fundera en liten stund på vad du länkar till. Gör du överhuvudtaget aldrig några rimlighetskalkyler ? Ta harspångets-vattenkraftverk tex, det konsumerar +1000 kubikmeter vatten per sekund. Fundera sedan på hur stor tank det går åt för att klara en kall vinter om du ska pumpa upp vatten för att klara några köldmånader. Det där är ju bara för att klara spikar i nätet, som man skriver, man kan varva upp generatorn på 30 sek.
Användarvisningsbild
av joel80
Men nej, nu missar du poängen med den pumpkraften... eller du trodde jag menade nått annat eftersom du sen skriver precis vad det måste vara till för. Det är för att kunna frekvensstyra bättre i elnätet. Har du ett par hundra sånna kraftverk där du dels direkt kan dra ifrån (och pumpa vatten istället, dels snabbt kan generera mer el så har du löst problemet med svängningar i frekvensen p.g.a snabbt ändrande vindförhållanden. Det är en av delarna man varit lite orolig för när det gäller ökande vindkraft. Att reglerkraften inte ska klara av att hålla de 50 Hz vi har när det kan fluktuera i produkion.
Kanske kan man ge lite extra under några timmar om tankarna är stora nog, vilket kanske kan göra skillnad för produktionstoppar?

Jag menade inte att det löser fler månaders vindstilla.

Det här är ett av problemen i tråden. Missförstånd och tron att jag på något sätt menar att det är slutliga lösningar. Jag länkade det då jag tyckte det var en intressant lösning och vettigt då man ändå har "tornet" för att pumpa upp vatten på plats så att säga.
Om man nu inte sätter stora batterilager för kortsiktig lagring kan ju sån pumpkraft kanske funka?

SvenB
Trådrubriken gäller ju från början lokala förbud, och sånna har vi ju faktiskt närmat oss lite. Det är inte helt osannolikt att vi nu i vissa delar av Stockholm faktiskt har ett dieselförbud om några år.
joel80 skrev:Håller med där, men tycker det inte är helt så enkelt att bedöma om det nu är ett populistisk beslut eller inte.
Sen gillar jag inte ordet PK i negativ betydelse egentligen. Alltså att vara politisk korrekt borde ju vara bra egentligen. Värre om alla politiker går runt och är inkorrekta... ;)
Tror inte du förstår riktigt Joel, att vara PK, politiskt korrekt, är alltid negativt utan undantag!

Ifrågasätt aldrig, följ med strömmen, tänk inte själv, tyck exakt vad Storebror tycker att du skall tycka och rösta också på de som för tillfället är PK!

Om flera hade varit "icke PK" i trettiotalets Tyskland, forna Jugoslavien eller Rwanda för att nämna några exempel hade historien kanske sett annorlunda ut.

Utvecklingen drivs framåt av de som ifrågasätter det som är PK, aldrig av pöbeln som reflexmässigt hejar på!

Mike
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: Jag menade inte att det löser fler månaders vindstilla.
Och det finns ingen annan heller som har någon lösning i dagsläget, vare sig vi pratar ekonomisk investering eller planerade byggen.

Så vi ska nog inte kritisera grannländer som bygger ut kol och kärnkraft. För kommer en vinter som den på 80-talet får vi kypa till korset och stå där med mössan i hand och snälllt be om att få köpa el av dem för själva har vi inte ens en plan på hur vi skulle reda ut situationen.
joel80 skrev: Läste idag om en vindkraftspark utanför Hudiksvall som nu p.g.a försvaret verkar bli försenad, men där 300 vindkraftverk till havs tillsammans ska ge ca 5thw per år.

Försvaret säger att det "skadar riksintresse") men sekretessbelägger hur. :/

Ska det hållas på på det viset är det klart att det kan bli problematiskt. Försvaret satte stopp för ett par hundra kraftverk utanför Trosa förra året också.
Försvarets intressen som direkt handlar om Sveriges överlevnad är överordnat alla andra intressen, det ska vi vara tacksamma för!

Mike
  • 1
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 164
740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]