Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Finns inget vettigt i att inbilla sig att eldrivna bilar ska ta över fordonsparken helt i framtiden.Man klarar ju inte av redan som det är att hålla lilla Sverige med el en kall vinter.Så hur ska det då bli med alla dessa bilar som står på laddning ha ha ha ... :D
SRT skrev:Finns inget vettigt i att inbilla sig att eldrivna bilar ska ta över fordonsparken helt i framtiden.Man klarar ju inte av redan som det är att hålla lilla Sverige med el en kall vinter.Så hur ska det då bli med alla dessa bilar som står på laddning ha ha ha ... :D
Finns rätt stort fog för att tro att elbiar blir det klart dominerande "drivmedlet". Diesel och bensin kommer helt försvinna, sen kommer det säkert finnas ett par alternativa lösningar som funkar för vissa. Dock verkar det i nuläget i allafall som elbil med batteri kommer bli den billigaste lösningen, både att äga och inom några få år även att köpa.

Ökningen av elförbrukningen är inga större problem heller, det kommer ta årtionden att "byta ut" stor del av fordonsflottan och det går alltså att sakta bygga ut för den saken. Och det är inte speciellt många procents ökning av årsförbrukningen som elbilar kommer stå för heller.
Nedstängningen av kärnkraften däremot är en större utmaning, där kan man minska rätt kraftigt från ett år till ett annat. Men det går förhoppningsvis att lösas det också. Men den här diskussionen kan kanske få fortsätta i den här tråden om du är nyfiken, så håller vi den här mer ren kring hemmaladdare?
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Exakt. Hade jättegärna sett att den tråd diskuterar installation, olika typer av laddare, utmaningar vid installation osv.

Allmän diskussion om elbilars vara eller icke vara känns som en uttjatad diskussion vid det här laget där konsensus aldrig kommer uppnås så värdet av ytterligare sådana diskussioner är litet. Finns två trådar för det ändå om man känner sig manad.
För egen del så undrar jag litet vad det egentliga behovet av stolpen är, alltså vilka komponenter den egentligen består av. Har både trefas och jordfelsbrytare redan i garaget och lastbalansering skulle man ju kunna fixa med en enkel timer alternativt via bilens laddare hos vissa märken.

Borde ju gå att komplettera med en sån här också för extra trygghet: http://www.swedol.se/jordfelsbrytare-portabel.html

Alltså, whats in it for me? Vad ska stolpen göra?
Många teslaägare vet jag laddar med trefas (CEE-uttag). Det är ju ett uttag som är tänkt att kunna hålla för lite mer långvarig högre effekt. Själv har jag i nuläget enfas CEE-uttag och har ju jordfelsbrytare så elsäkerheten är hög. Det jag vill åt är väl dels en fast kabel (I nuläget har jag en kabel som alltid sitter i uttaget, men fast kabel känns bättre och ännu lite säkrare) dels mätning och lastbalansering. Jag har nu ställt in bilen på att inte ladda mellan 17-18:30 då jag dragit huvudsäkringen (som bara är på 20A) flera gånger då bilen laddat, spisen och ugnen varit på samt elvärmen i huset, och så drar nån igång tvätt eller diskmaskinen, samtidigt som varmvattenberedaren slår igång.. :)
Om jag hade en laddare som kunde anpassa sig efter vad som fanns tillgängligt skulle jag inte behöva bry mig och ställa in den tiden i bilen, plus att när nästa bil kommer som ska laddas så bör det också funka utan överbelastning eller att jag behöver öka huvudsäkringen. Onödiga pengar då det ändå finns tillräckigt med effekt typ 99,9% av tiden. Kan laddaren hindra det spar jag ju in kostnaden på ökad effekt på 3 år eller nått sånt.

Att jag sen tycker lite för bra om ny teknik och saker som har appar eller statistik i sig gör det inte sämre.

Men jag är helt med på att om man inte är intresserad av nått sånt så funkar det bra som du har det.
Det man kanske ska skippa är att ladda i ett gammalt shucko-uttag under längre tid.
Jag är inte helt med på begreppen men det är ett sånt här uttag iaf i min källare.
Bild
Jobbet har nämligen satt upp 60st laddstolpar så möjligheten att ladda på jobbet har ökat markant. Helt plötsligt blev GTE väldigt mycket mera lockande.
Det där är ett CEE-uttag ja.. alltså ett trefasuttag. Dom CEE-uttag med en fas är blåa.
Typ sånt här jag har Bild

Sen är det inte alla elbilar som kan ladda trefas. Alltså även om man kopplar in sin bil i ett trefasuttag så kanske man bara kan ladda från en fas.
Beror väl till stor del på att man i många länder inte har tillgång till trefas på samma sätt som här i Sverige. Vanligare då att man har högre säkring på den fas man har. BMW i3 kan t.ex ladda från AC-nät med som mest 32A (7,4kW) enfas. (Via DC som snabbladdarna är klarar den upp mot 50kW.)

I ett sånt läge kan också en sån där laddare jag länkade till ha en till fördel. Om man då har batterilagring eller solceller kan man ladda i mer än vad man har i sin huvudsäkring, då man får extra från det andra systemet. Nu är det kanske inte alltid så nödvändigt att ladda så snabbt när man står hemma.. men vissa kanske har behov.

En ytterligare fördel med box som jag missade är att elektroniken som pratar med bilen sitter i boxen. I mitt fall med CEE-uttag så sitter den delen på sladden. Så efter ca 30cm sladd sitter det en klump som pratar med datorn i bilen om vad den ska få.
En laddbox har inte ström ut ur uttaget innan den har fått en digital handskakning med bilen.
Finns det möjllighet att använda skarvsladd från boxen? Har tre bilplatser och vill helst inte vara låst till att alltid parkera vid den ena. (En är ute, två är inne). Ibland går det nämligen inte att komma upp för backen med en fwd bil och då är det ju trist att inte kunna ladda...
Lövet skrev:Exakt. Hade jättegärna sett att den tråd diskuterar installation, olika typer av laddare, utmaningar vid installation osv.
Visst. Men en tråd som inleds med ordet *Bidrag*... är det så konstigt om folk som sitter på den betalande änden av bidraget ifrågasätter legitimiteten av det hela? Vill se argumenten, kalkylerna? Om investeringen inte kan bära sina kostnader privatekonomiskt så lär det inte bära sig bättre av att projektet hålls under armarna med skattebetalarnas medel. Det blir enbart en omfördelning av resurser till de som har möjlighet att utnyttja bidraget från de som inte har möjligheterna, detta ses av många som orättfärdigt och ett slöseri med våra resurser.

Vill man ha ett eget ladduttag i villan, skaffa det då om man ser det som intressant, praktiskt, kostnadseffektivt. Och javisst det kan man ju skapa en tråd om bästa/billigaste/effektivaste installationen givet olika förutsättningar. Men detta var inte en sådan tråd som den startades.

Man måste ha klart för sig att otroligt många människor känner sig provocerade av återigen få se sig som bidragsgivare till subventioner med väldigt dålig underbyggnad i fakta och långsiktiga livcykelkalkyler. Kolla alla dessa "miljöbilspremier" som betalats ut till tex etanolbilar och "miljödieselbilar" som visat sig vara helt omotiverade ur miljösynvinkel, baserat på rena fantasier och fejkade tester. Ingen har ställts till svars för dessa miljarder som skattebetalare har tvingats betala via subventioner för en ytterligt tveksam miljönytta.
Leopold skrev:
Lövet skrev:Exakt. Hade jättegärna sett att den tråd diskuterar installation, olika typer av laddare, utmaningar vid installation osv.
Visst. Men en tråd som inleds med ordet *Bidrag*... är det så konstigt om folk som sitter på den betalande änden av bidraget ifrågasätter legitimiteten av det hela? Vill se argumenten, kalkylerna? Om investeringen inte kan bära sina kostnader privatekonomiskt så lär det inte bära sig bättre av att projektet hålls under armarna med skattebetalarnas medel. Det blir enbart en omfördelning av resurser till de som har möjlighet att utnyttja bidraget från de som inte har möjligheterna, detta ses av många som orättfärdigt och ett slöseri med våra resurser.

Vill man ha ett eget ladduttag i villan, skaffa det då om man ser det som intressant, praktiskt, kostnadseffektivt. Och javisst det kan man ju skapa en tråd om bästa/billigaste/effektivaste installationen givet olika förutsättningar. Men detta var inte en sådan tråd som den startades.
Eftersom det redan finns två eller fler trådar som diskuterar det känns det vettigt att kanske inte snöa in allt för mycket på själva elbilars vara eller icke vara? Bidragets täckning och kostnader tycker jag däremot kan höra hit... eller vad säger ni?

Jag ser mer det här bidraget som att man gör det som redan finns för tjänstebilsförare tillgängligt även för privatpersoner. För tjänstebilsförare är det nämligen helt förmånsksattebefriat att få en laddstation installerad av arbetsgivaren.

Legitimiteten är väl för att främja supermiljöbilar.. Du kan kolla min länk ovan till den andra tråden. Där har du även allt Andersuw skrivit och tycker.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Har dykt upp ett par lågprisbilar till n[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]