Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad läsaren använder för att kommunicera med datorn/telefonen (BT, USB, WiFi etc.) spelar ingen roll. Det som spelar roll är om den läser alla koder i Volvos eget format eller om det är en så kallad generisk läsare som bara läser en liten del av koderna och levererar dem i generiskt format. För att komma någonstans i det här fallet behöver du en läsare av det förstnämnda slaget. Den andra sorten klarar inga koder som gäller klimatsystemet överhuvudtaget.
pontusekelund1 skrev:
andersuw skrev:Ja styrningen sker med PWM. Om man har någon av felkoderna vet man åtminstone att felet sannolikt inte beror på dålig strömförsörjning (t.ex. trasig säkring eller dåligt kablage därifrån) eller fel på CCM (vilket inte är särskilt sannolikt men ändå inte helt kan uteslutas på förhand). Sedan har jag svårt att se att man kan komma vidare utan att riva ner tillräckligt med inredning för att komma åt effektsteg och fläktmotor för ytterligare tester/mätningar.
Okej såvitt som jag förtog så kan jag testa att byta säkringen även om den ser hel ut??
Eller *måste verkstad* byta?
Jag vet uppriktigt sagt inte varför Volvo rekommenderar att man inte byter dessa säkringar själv (bortsett från att de gärna ser att Volvoverkstäder snarare än "hemmamekare" tar en så stor andel av reparationsarbetena som möjligt). De säger samma sak om exempelvis xenonlampor. Men där handlar det ju om högspänning som kan vara farlig om man inte vet riktigt vad man pysslar med. Något liknande gäller knappast vad säkringarna beträffar. Rimligen borde i vart fall en Volvoverkstad kunna ge dig besked om varför det är bäst att verkstaden snarare än du själv byter säkringen.

Om man vill kolla om en säkring är hel utan att ta bort den kan man mäta om man har spänning mot jord både vid ingående och utgående kabel från säkringen. Men om man kan komma åt att göra en sådan mätning i det här fallet vet jag inte. Har själv ännu inte haft anledning att rota i säkringsboxen i motorrummet på min V70 -15.
av pontusekelund1
andersuw skrev:
pontusekelund1 skrev:
andersuw skrev:Ja styrningen sker med PWM. Om man har någon av felkoderna vet man åtminstone att felet sannolikt inte beror på dålig strömförsörjning (t.ex. trasig säkring eller dåligt kablage därifrån) eller fel på CCM (vilket inte är särskilt sannolikt men ändå inte helt kan uteslutas på förhand). Sedan har jag svårt att se att man kan komma vidare utan att riva ner tillräckligt med inredning för att komma åt effektsteg och fläktmotor för ytterligare tester/mätningar.
Okej såvitt som jag förtog så kan jag testa att byta säkringen även om den ser hel ut??
Eller *måste verkstad* byta?
Jag vet uppriktigt sagt inte varför Volvo rekommenderar att man inte byter dessa säkringar själv (bortsett från att de gärna ser att Volvoverkstäder snarare än "hemmamekare" tar en så stor andel av reparationsarbetena som möjligt). De säger samma sak om exempelvis xenonlampor. Men där handlar det ju om högspänning som kan vara farlig om man inte vet riktigt vad man pysslar med. Något liknande gäller knappast vad säkringarna beträffar. Rimligen borde i vart fall en Volvoverkstad kunna ge dig besked om varför det är bäst att verkstaden snarare än du själv byter säkringen.

Om man vill kolla om en säkring är hel utan att ta bort den kan man mäta om man har spänning mot jord både vid ingående och utgående kabel från säkringen. Men om man kan komma åt att göra en sådan mätning i det här fallet vet jag inte. Har själv ännu inte haft anledning att rota i säkringsboxen i motorrummet på min V70 -15.
jag kan nog förså vrf volvo vill byta den för du måste ta av en del i säkrings boxen. inte jätte svårt att köra men för agda 77 blir det svårare kanske. vet inte om det ät det som är fallet. Kablarna är nog svårare att komma åt dock. jag får testa att byta den och hoppas på bästa fick en offert av mekonomen på 6000kr+ för byte av fläkt inte jätte goa pengar att lägga om jag kan lösa det själv.
iallafal värt att testa.
apersson850 skrev:Grejer inne i klimatanläggningshuset är ofta dyra att få något gjort med, eftersom de sitter så infernaliskt illa till. Jag har själv bytt effektstyrningen på min 745 med ECC, men i regel var sånt lättare förr.
.., och det var det ändå duktigt trångt, även på "den" tiden.
Fast just effektstyrenheten satt rimligt bra till. Min fick fnatt såtillvida att problemet blev det omvända jämfört med här i tråden. Fläkten gick inte att stänga av. Inte ens med nyckeln urtagen ur tändningslåset. Den fick för fullt hela tiden.
Jag lyckades hitta ett företag i Östergötland som sålde just samma sorts FET som satt i pådraget, så jag kunde laga drivsteget för en 50-lapp.
av pontusekelund1
apersson850 skrev:Fast just effektstyrenheten satt rimligt bra till. Min fick fnatt såtillvida att problemet blev det omvända jämfört med här i tråden. Fläkten gick inte att stänga av. Inte ens med nyckeln urtagen ur tändningslåset. Den fick för fullt hela tiden.
Jag lyckades hitta ett företag i Östergötland som sålde just samma sorts FET som satt i pådraget, så jag kunde laga drivsteget för en 50-lapp.
Bilen ska ju in om 2 veckor så jag hoppas det blir lite billigare än 6000kr men man har ju aldrig tur när det gäller bilar...
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]