Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pontusekelund1
fjohan82 skrev:Blir det varmt i kupén när bränslevärmaren körs? Det är väl kupéfläkten som blåser in varmluften även då...
det har jag inte testat, återkommer med svar. Det är fortfarande varmt i bilen men det blåser inte för fem öre

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av pontusekelund1
apersson850 skrev:Och fläkten väsnas inte om du ställer in den manuellt på maxfart? Så det inte är något spjäll som fastnat, bara?
nope helt tyst... bilen ska in på verkstad v2 så får se vad dom säger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
apersson850 skrev:Ja, då snurrar den i alla fall inte. Styrsignal, effektsteg eller själva motorn. Förmodligen finns det någon felkod som ger ledtråd. Har du någon VIDA-innehavare i din närhet kan han kanske kolla åt dig.
Läsa felkoder är ju en god idé för det mesta när man har rimliga möjligheter för det. Det finns vad jag kan se tre relevanta sådana i det här fallet:

CCM-B10B911 Fläktkontroll - Kortsluten till jord
CCM-B10B912 Fläktkontroll - Kortsluten till spänning
CCM-B10B913 Fläktkontroll - Öppen krets

Beskrivningarna avser såvitt jag kan förstå ledningen från CCM (Climate Control Module) till effektsteget.

Svårt att säga om själva fläkten är övervakad via felkoder på något mer direkt sätt. Den spänningsmatas i likhet med effeksteget från säkring 11 i motorrummet. Så det handlar förstås till att börja med om att förvissa sig om att den säkringen verkligen är hel. Det handlar inte om en vanlig säkring utan om en 40 A säkring av typen JCASE, en av dem Volvo säger (utan att förklara varför) att man inte bör byta på egen hand.
andersuw skrev:Beskrivningarna avser såvitt jag kan förstå ledningen från CCM (Climate Control Module) till effektsteget.
Verkar vara en rimlig tolkning. Enligt elschemat finns ingen återkoppling från effektsteget till CCM, så CCM vet nog inget mer än vad den ser på utgående ledning till effektsteget. Förmodligen sker styrningen med PWM på den tråden.
Ja styrningen sker med PWM. Om man har någon av felkoderna vet man åtminstone att felet sannolikt inte beror på dålig strömförsörjning (t.ex. trasig säkring eller dåligt kablage därifrån) eller fel på CCM (vilket inte är särskilt sannolikt men ändå inte helt kan uteslutas på förhand). Sedan har jag svårt att se att man kan komma vidare utan att riva ner tillräckligt med inredning för att komma åt effektsteg och fläktmotor för ytterligare tester/mätningar.
av pontusekelund1
andersuw skrev:Ja styrningen sker med PWM. Om man har någon av felkoderna vet man åtminstone att felet sannolikt inte beror på dålig strömförsörjning (t.ex. trasig säkring eller dåligt kablage därifrån) eller fel på CCM (vilket inte är särskilt sannolikt men ändå inte helt kan uteslutas på förhand). Sedan har jag svårt att se att man kan komma vidare utan att riva ner tillräckligt med inredning för att komma åt effektsteg och fläktmotor för ytterligare tester/mätningar.
Okej såvitt som jag förtog så kan jag testa att byta säkringen även om den ser hel ut??
Eller *måste verkstad* byta?
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]