Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Är det någon som har full koll på hur varm kylvätskan egentligen blir på moderna Volvodieslar, med frisk termostat, när det är runt nollgradigt ute och man har kupévärmen inställd på att hålla normalvarmt? Och hur lång tid det tar att nå dit under si eller så körförhållanden?

Jag har aldrig försökt testa detta fullt ut på min egen V70 D4 -15 med VEA-motor. Men det jag vet är att det tar väldigt lång tid att ens nå det läge där mätarnålen (det finns en sån i mitt digitala instrument dessbättre) visar normal arbetstemp. Och då är nog temperaturen ändå inte uppe i mer än ca 65 eftersom det område där nålen visar normaltemp är brett. Testade att kallstarta vid +4 grader och fick köra drygt 20 minuter och drygt en mil för att ens nå dit med mätarnålen.

Vid ett annat tillfälle mätte jag kylvätsketempen via min Vgate iCar 2 (ELM327-kopia) därför att jag var brydd över att motorkylfläkten gick trots att det var rätt kallt (runt nollan om jag minns rätt). Körde då runt tre mil landsväg men fick om jag minns rätt ändå inte upp tempen i mer än ca 80. Upptäckte till sist att motorkylfläkten på min bil tydligen alltid är igång på lågvarv så snart ACn är påslagen.
av Filippo76
Holma74 skrev:Lutar starkt åt termostaten. Dyr/jobbig historia att åtgärda på dessa bilar dock. Fick min utbytt igår. En klen tröst är dock att bilen drar ca: 0,5 dl mindre per mil nu. :)
+1 på den. Hade exakt samma symptom på min förra D5 för ett par vintrar sedan. Kryddat med att kylfläktarna gick på högvarv emellanåt trots ej hög motortemp.
Byte av termostat på Volvo, 1 dag innan julafton till ett härligt pris av 8900 friska.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min blir, förr eller senare, 88°C. Eller någon grad mer ibland, innan termostaten hinner öppna och kyla ner anrättningen.
Men om det är kallt ute (minusgrader) och hjälpvärmen inte är på, då kan det här ta 15 km vid landsvägskörning (säg 90 km/h). Och rullar jag nedför en backe eller så, då sjunker temperaturen igen, på grund av all luft som far genom en dieselmotor, även med gaspådraget uppsläppt helt.
Men med hjälpvärmen i Auto brukar den nå 88°C efter ett tag, i alla fall.
av andersuw
Tack! Skall vid tillfälle försöka kolla upp lite noggrannare vilka temperaturer min egen i praktiken når upp till vid si eller så utomhustemperatur. Kan vara klokt att skaffa sig en bild av hur det normalt sett ser ut att ha som referenspunkt om/när saker och ting börjar trilskas på den här punkten.
Användarvisningsbild
av apersson850
På grund av den här tråden körde jag hemifrån idag utan att ha använt värmaren i förväg. Jo, man får offra sig för vetenskapen...

Ute var det ungefär nollgradigt, men det var lite frost kvar på bilen, så det var strax under noll i natt.
Efter 2,5 km (tätort) gick lockup i på växellådan. Temperaturen på kylvätskan visade då 52°C.
Sen vidtar landsvägskörning, först 90 km/h och efter totalt sex km 110 km/h. Efter tolv km körning kom temperaturen upp till 88°C första gången.
När temperaturen nått 60°C, och bilen rullar på landsväg, går det rätt långsamt att höja den sen. Det är också vid den temperaturen som man börjar uppfatta uppvärmningen av kupén som någorlunda effektiv.

Körningen gick på farthållare hela tiden, så inget manuellt duttande på gasen för att påverka effektuttaget.

När jag körde hem från jobbet igår kollade jag också, fast med lite andra förutsättningar. Då hade jag först kajkat omkring i stan i ungefär tio km, med släpkärra bakom (levererade julgranar till dotter m.fl.), innan jag började mäta temperaturen. Det var ju med flera start och stopp under dessa tio km, så bilen hade bara nått 65°C under det körandet. Något som i sig är intressant, för det antyder att om man bara kör stadskörning tar det en evinnerlig tid att få upp temperaturen, om det ens sker alls. Motsvarande temperatur idag, när jag körde på landsväg, hade jag efter fem km.
Nåväl, efter ytterligare tre km på landsväg (70, sen 90 km/h), alltså totalt 13 km, nådde jag 88°C för första gången på den resan. Det är lätt att se om det är första gången, för då går temperaturen till strax över 90°C, innan termostaten öppnar, och sen sjunker den som en sten ner mot 84°C, eftersom vid det här läget är det första gången termostaten öppnar, så allt vatten som står i kylaren är nollgradigt när det plötsligt kommer in i motorn. I fortsättningen ligger temperaturen stadigt på 87-89°C.
av monza
apersson850 skrev:På grund av den här tråden körde jag hemifrån idag utan att ha använt värmaren i förväg. Jo, man får offra sig för vetenskapen...
Jajamen. Det är hjältar som du som för utvecklingen framåt. :-)-)

Hur mätte du temperaturen?
Jag stör mig duktigt på att inte ha en tempmätare i bilen som jag åtminstone kan se om mätaren avviker från normalbilden. Köpa en ir-mätare känns ju sådär.
Jag har därför funderat på en sådan här https://www.ebay.com/itm/Bluetooth-Mini ... wSDE8bRn_Q för att i alla fall lite enklare kunna läsa av vattentemperaturen och när dax att byta termostat? Det är väl typ lika som TS mätte med?

(Jag mätte min motoroljetemp i en 9000 2,3T och blev obehagligt förvånad över hur många mil det kunde ta innan den kom upp i schysst arbetstemperatur, men det är en annan, om än kanske viktigare fråga)

Mvh
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag mätte med Bluetoothadapter i OBD II och appen Torque i telefonen.

När jag hade min 744 GLT 16 valve konstaterade jag att det krävde 30 km på motorväg för att få upp oljetemperaturen till normal nivå, efter kallstart på vintern. Detta var ju ett tag sedan, så jag minns inte exakt hur kallt det var utomhus då, men det var minusgrader. Att jag kunde se detta berodde på att min 744 hade jag utrustat med oljetrycksmätare, och den var inte nere på normalt tryck förrän oljan var varm.
Kylvätsketemperaturmätaren visade normal temperatur efter 5-6 km. Det är också den sträcka jag behövde köra för att tempmätarnålen skulle nå normal nivå på min 854 Turbo, när jag körde samma sträcka som jag gjorde i morse med XC70 D5. Fast med den tog det då 12 km. Det är rätt stor skillnad på diesel och bensin i det här avseendet.
av monza
Bra, då blir det ett inköp av en sådan. Verkar ju kosta nästan gratis utomrikes.

Det kan jag tro, för med BMW E34 M5 3,6-motorn tog det över 5 mil landsväg på vintern...
av Knota
Tack för input!
Bra för alla trådläsare att veta hur det BORDE vara.
Igår beställde jag tid för byte av termostaten, men bytet blir ju inte förrän nästa år.
Min OBD-läsare är en Vgate iCarII. Kostade några hundra på nätet.
Den som monza länkade till kan nog ungefär samma, fast till en lägre prislapp.
Återkommer med resultat efter bytet.
av oldtimersmc
Låter dessvärre som att du har ett pajat termostat, djävligt tråkigt jobb att göra själv och dyrt som fan att leja bort.
En skitkonstruktion som till råga på allt sitter riktigt djävla dumt till.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]