Allinug skrev:Tidigare i år sa Mercedes att bränsleceller inte ingick i deras framtidsvision. Och nu ska de alltså ha bilar som både drivs av bränsleceller och är batteribilar?!
Batteriet är främst tänkt att användas som accelerationshjälp och för regenerativ bromsning. Att det är laddbart gör det också möjligt att använda det som "reservdunk" när det inte finns någon vätgasmack i närheten. Mercedes säger (i det dokument jag tidigare länkade till):
"Bilen drivs primärt av en bränslecell som genom en kemisk reaktion med den omgivande luftens syre omvandlar vätgas till elström – med värme och vattenånga som 'biprodukter'. Vätgas kan produceras av vatten som genomgår en elektrolys och kan sägas vara ett 'kemiskt batteri'. Vätgasen kan nämligen produceras av till exempel vatten-, sol- eller vindkraft när det inte finns en efterfrågan på el just när den produceras. Elen används då istället till vätgasproduktion.
...
En klassisk vätgasbil har ett batteri. Det batteriet används som mellanlagring för den energi som bränslecellerna skapar. Här har Mercedes-Benz i stället valt att sätta in ett större batteri. Dels för att nyttja de egenskaper ett sådant batteri ger (som snabb acceleration till exempel) men också för att kunna nyttja vanlig laddning när vätgas inte finns att tillgå."
Mercedes ingår också i ett samarbetsprojekt, H2 Mobility, som har för avsikt att snabbt bygga ut det tyska nätet av vätgasmackar:
"By the end of the first development phase, which is to run until 2018, Germany should already have the world’s densest hydrogen refuelling network with a total of some 100 stations. We, H2 MOBILITY, will operate the stations.
...
In the course of a second development phase that will take us up to the end of 2023, we plan to operate up to 400 hydrogen refuelling stations. The second phase will, however, be tied to the number of fuel cell vehicles on the roads."
http://h2-mobility.de/en/h2-mobility/