Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1219731
HenrikL skrev:Jag är ingen socialist, men nog sticker det i ögonen att dagens politik med subventioner och bidrag till elbilsägare i praktiken är pengar till höginkomsttagare, eftersom elbilsägare är i första hand tjänstebilsförare och villaägare.
Är alla villaägare höginkomsttagare?
Är alla som köper tex passat gte/kia opima/Nissan Leaf det?
#1219757
Den här tråden ska handla om laddstolparna och inte bli en allmän diskussion om elproduktion och elbilars vara eller inte vara. Det finns redan flera trådar att hålla sig i för det.
#1219764
HenrikL skrev:Jag är ingen socialist, men nog sticker det i ögonen att dagens politik med subventioner och bidrag till elbilsägare i praktiken är pengar till höginkomsttagare, eftersom elbilsägare är i första hand tjänstebilsförare och villaägare.
Subventioner/avdrag är ju per definition alltid pengar till de som har pengar. De som inga/lite pengar har kan ju inte göra avdrag då de inte har råd med den egna insatsen så att säga..

Ser man det i ett lite vidare perapektiv så är det ju inte bara den som får avdraget som gynnas, utan även företagen som står för produkterna/tjänsterna.
Så man kan ju säga att det i långa loppet handlar om arbetstillfällen, statligt subventionerade arbetstillfällen.
#1219771
Jag hade missat att det redan finns statligt bidrag att söka för brf:er och organisationer för installation av laddstolpar: Klimatklivet. :oops:

Transportsektorn står för en tredjedel av utsläppen i Sverige, vilket motsvarar 17 miljoner ton växthusgaser. 60% av växthusgaserna kommer ifrån personbilar. Detta anges i SR:s radioklipp som motivet för bidraget.
#1219867
Tycker det är rätt vettigt ur säkerhets och elnätperspektiv här också. Inte bara att det är positivt för villaägare heller. Bidraget kan också sökas för de som får installera en laddare t.ex på sin garageplats eller parkeringsplats. Tror det kommer bli rätt vanligt närmsta åren. Sneglar man lite på Norge så är det numera tvingar att man måste låta hyresgäster installera laddbox om det inte finns speciella anledningar till att man inte ska få.

Säjerhetsmässigt (elsäkerhet) är det bättre också. Och det är också bra för kommande boom då det oftast är lättare att styra laddtider och effektuttag med en box. Vissa har också lastbalansering så du kan koppla ihop flera som delar på samma säkringar, eller som har koll på att när du kör bastun samtidigt som du torkar tvätt och bakar bullar i ugnen dra ner laddhastigheten på bilen. :)

Jag tror snittet för bidraget kommer bli runt 4-5000kr.
Vi installerade två laddare på firman för 18k inklusive arbete för ett drygt år sen.
#1219868
HenrikL skrev:Jag är ingen socialist, men nog sticker det i ögonen att dagens politik med subventioner och bidrag till elbilsägare i praktiken är pengar till höginkomsttagare, eftersom elbilsägare är i första hand tjänstebilsförare och villaägare.
Förhoppningsvis börjar det snart komma ut skapligt mycket elbilar och hybrider på andrahandsmarknaden.
Leasingbilarna byta ju oftast efter tre år så vi tjänstebilsförare tar den där första smällen med kraftig värdeminskning. Det blir en delay på 3 år men sen kommer ju bilarna oftast ut på begagnatmarknaden.
#1219884
AndreasThn skrev:
HenrikL skrev:Jag är ingen socialist, men nog sticker det i ögonen att dagens politik med subventioner och bidrag till elbilsägare i praktiken är pengar till höginkomsttagare, eftersom elbilsägare är i första hand tjänstebilsförare och villaägare.
Är alla villaägare höginkomsttagare?
Är alla som köper tex passat gte/kia opima/Nissan Leaf det?
Med dagens bostadspriser så kan man snart svara "ja" på din fråga. Det börjar bli en klassfråga det där med boende, fortsätter dom senaste årens prisökningar på bostadsmarknaden så är det snart bara höginkomsttagare som har råd att äga sitt boende.

Jag tycker det är märkligt att staten har råd att ge bidrag upp till 10000:- per fastighet för ett jäkla eluttag samtidigt som det finns andra riktiga problem att ta tag i....Med detta sagt förnekar jag inte klimatproblemen, men fortfarande, har man råd att köpa en ny elbil så har man råd att kosta på ett eluttag hemma. :shock:
#1219891
Så kan man ju resonera om allt i så fall..

Gällande rotavdrag:
Har man råd att köpa hus har man råd att renovera.

Gällande barnbidrag:
Inte fan kan man skaffa barn om man inte har råd.

Gällande reseavdrag:
Jobbar man har man råd att betala för sin pendling.

Och beträffande vilka problem som finns så blir det ju konstigt om man enkom ska fokusera på det som är värre/värst hela tiden..
Det blir ju lite som att strunta i alla enklare brott och bara fokusera på att lösa mord..
#1219895
Variosboy skrev:Så kan man ju resonera om allt i så fall..

Gällande rotavdrag:
Har man råd att köpa hus har man råd att renovera.

Gällande barnbidrag:
Inte fan kan man skaffa barn om man inte har råd.

Gällande reseavdrag:
Jobbar man har man råd att betala för sin pendling.

Och beträffande vilka problem som finns så blir det ju konstigt om man enkom ska fokusera på det som är värre/värst hela tiden..
Det blir ju lite som att strunta i alla enklare brott och bara fokusera på att lösa mord..
Visst kan man resonera så! Fast det är lite skillnad. :roll:

Gällande ROT-avdrag:
Det är ju snarare ett sätt för staten att sätta stopp för svartarbetet i hantverkarbranschen. Antagligen är det billigare för staten att betala ut ROT än att stå för förlorade skatteintäkter i form av svartarbete. Det där är noga uträknat, tro inget annat.

Gällande barnbidrag:
Nej, man ska inte skaffa barn om man inte har råd att försörja sitt barn. Är det något konstigt? Det tycker inte jag. Däremot lättar barnbidraget upp mycket för många, så självklart ska det finnas.

Gällande reseavdrag:
Ett sätt att motivera människor att ta arbeten som ligger långt bort från hemmet. Jag har själv långpendlat i över 10år. Men, det lilla man får tillbaka är snarare bara en klapp på axeln.


Däremot att delfinansiera eluttag till bilägare vars bil i många fall är ren lyxkonsumtion, det spelar i en helt annan division. Om man har råd att köpa både ny bil OCH äga en bostad idag, då har man råd att kosta på sig ett eluttag också. :roll:

Och jo, det finns mer brådskande saker att ta tag i till skillnad från folks möjligheter att ladda sina bilar på hemmaplan. ??:-/
#1219896
Hus är oftast mycket billigare än lägenhet i Stockholm... så länge huset inte ligger i Stockholm.....

Flyttade själv ifrån stan för 5 år sen för att jag just ville bo större och inte hade råd med hus eller lägenhet i stan eller föroterna i den storlek jag ville ha.
Köpte 120-90 kvadrat med 1800 kvadrat tomt för mindre än dom ca 85 kvadrat radhus i en yttre förort jag hade innan.
S80_140HK skrev: Gällande ROT-avdrag:
Det är ju snarare ett sätt för staten att sätta stopp för svartarbetet i hantverkarbranschen. Antagligen är det billigare för staten att betala ut ROT än att stå för förlorade skatteintäkter i form av svartarbete. Det där är noga uträknat, tro inget annat.
Med lite liknande resonemang kan man göra det lagligt att köra för fort så har man helt kommit till bukt med fartsyndarna.. eller göra det lagligt att våldta så minskar brottsligheten där direkt... ;) (Något överdrivet, jag vet.. men att bara ändra lagar till att "betala" för att komma undan brott är jag inte helt med på. Brott ska beivras och bestraffas.) Om man sen vill införa saker på idiologiska grunder är det en annan sak.. men att skylla på att det var för mycket brott så vi var tvugna att ge potentiella brottsligar skattelättnader är jag inte med på.

Det är inte bara ett vanligt eluttag man installerar, men det fattade du kanske och menade bara att göra dig lite lustig?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Generator Pv 444

Om du byter kol i generatorn måste man i reg[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]