NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jhedin
metal skrev:jhedin:
Automatlåda har jag valt eftersom jag är less på att växla.
Menar du med andra ord att möjligheten nu finns att välja D5 motorn med manuell växellåda? Jag vet ju att D5:an ska komma med manuell låda, men först till hösten.
Jag tänkte inte på det men jag vet att det inte funnits. Det gäller fortfarande vad jag vet.
av LJN
-Nu har jag kört 10 mil med min nya V50 D5 2008 8)

Tidigare så körde jag S60 2.4T 2001:a med GT-automat.

-Första intrycket är att kvalitétskänslan är OK, jag var beredd på att den skulle vara märkbart lägre än på dom större Volvomedlemmarna.

Bilen går skapligt tyst vid jämn fart och rörelser i hjulupphängningarna är tystare än på min g:a S60. Kurvegenskaper är överlägsna S60.

Motorn har karaktär och låter "ganska" angenämt vid gaspådrag, växellådan växlar lite mjukare än min g:a - den verkar också ha en frihjulsfunktion, men jag är inte säker!

High Performance stereon är kraftfull men har alldeles för mycket bas med orginalinställning. Lite justering på eg samt sänkning basen ett par snäpp hjälper upp det hela - men hifi blir det inte! Men den duger för bilbruk.

Säljaren berättade att dieselvärmaren kommer att ryka lite vid 1:a starten och det kan jag intyga att den gör - grannar kom tillrusande och undrade vad det var som brann :shock: Men efter cirka 4-5 minuter så avtog rökutvecklingen.

Några fel, det enda jag funnit är att nyckeln inte vill lära in stolinställningen för elstolen - troligtvis så har Volvo missat att ladda ner mjukvara för detta.

Det var allt jag hade att berätta idag....
av Patcy
Väntar fortfarande på min :(

Hur länge dröjde det innan din bil kom?

Berätta gärna mer om bilen :)
Användarvisningsbild
av jhedin
Samma här, jag väntar men det är bara att ta det lungt. :P

Hur upplevs handbromsen, jag har läst att den irriterar en del?

Hur upplever du prestandan? Har funderingar på trim från dte.se. Behövs det månne????

Det snackas en del om förbrukningen på forumet, hur ligger du till med D5an?

Sen undrar jag om du fattat detta med stolen rätt, vad jag läst finns det inte minne för nyckeln!?! Kan jag ha missat något?
Användarvisningsbild
av jhedin
Patcy skrev: Hur länge dröjde det innan din bil kom?
Jag beställde min bil i början av Juni och får vänta till slutet av September = nästan 4 månader.
Men jag har inte fått den ännu så det ta längre tid kanske.
Användarvisningsbild
av Appel
jhedin skrev:Samma här, jag väntar men det är bara att ta det lungt. :P

Hur upplevs handbromsen, jag har läst att den irriterar en del?

Hur upplever du prestandan? Har funderingar på trim från dte.se. Behövs det månne????

Det snackas en del om förbrukningen på forumet, hur ligger du till med D5an?

Sen undrar jag om du fattat detta med stolen rätt, vad jag läst finns det inte minne för nyckeln!?! Kan jag ha missat något?
Nu har jag en T5 Summum MY08 så jag kommenterar inte dieselfrågorna, men jag upplever handbromshantaget bättre än på min gamla -04, både lättare att dra åt samt att jag trivs bättre med placeringen. Vad gäller stolen och ytterbackspeglarna så kommer den ihåg inställningarna för varje nyckel, precis som förrut!
av LJN
-När det gäller handbromsen på dom nya 2008:orna så upplever jag att "handbromsvägen" är för lång, dvs. man får lyfta handtaget högt upp som är lite obekvämt.

Om den är feljusterad från fabrik vet jag inte men jag ska ta upp det med mitt försäljningsställe.

Har vi någon sakkuning här som vet hur många "hack" den ska upp tills god bromsverkan uppnås?
av Patcy
"Jag beställde min bil i början av Juni och får vänta till slutet av September = nästan 4 månader.
Men jag har inte fått den ännu så det ta längre tid kanske."

FYRA MÅNADER !!! Tre månaders planerad leverans för mig, trots att dom sa 8-10 veckor när jag skulle beställa :(
av LJN
-Nya intryck av min nya V50 D5:a.

Var inne på min verkstad med handbromsen men dom anser att den är rätt justerad, dom jämförde med en annan ny 2008? Men jag tror ändå att jag har rätt 8) Kommer säkert ett justeringsmeddelande om något år!

Sen skulle jag vilja ha ett samtal med utvecklingsingenjören som är ansvarig för mjukvaran till automatlådan. Vad som stör mig jämfört med min g:a S60 2,4T geartronic är att vid "manuellt" körläge så går lockupen ur för tidigt. Tex. om växel "5" är aktiverad så går lockupen ur vid exakt 80 km!

På min g:a S60 låg den kvar till 76-78 km och jag anser att på en D5:a kan den ligga kvar ner till cirka 70 km. Det är då den går att köra rejält snålt i förortstrafik mm.

Och sen samma sak med "4", att den blir låst till cirka 50 km.

Kör man däremot i "automatläge" så kan man med "lätt" gas få den att gå under 80 km med bibehållen lockup - men får man då ett motlut/backe så hoppar den ur på en gång.

Ingen som har kontakter med Volvo och som kan framföra ovanstående...

Over and out för idag...
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]