Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KristianO
Står i valet och kvalet runt luftfjädring. Om det helt enkelt är värt det? Det gäller en XC60 T8.

- Sportchassi och 21” fälgar.
Eller
- Luftfjädring och 20” fälgar

Dvs blir det för ”hårt” med alt 1?

Tänker för att få ekonomi i det byta från R-design till inskription. Det skiljer då ”bara” 12” mellan ovan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Jspeed
Definitivt luftfjädring. Det ger fantastisk komfort samtidigt som det styvar upp bra. Tror T8:ans tyngd mår bra av luftfjädring, har dock ej kört utan. Du får mer ut av de olika körlägena med ställbart chassi.
Jag förespråkar även Inscription, det ger möjlighet till ljus klädsel som ger en fantastiskt luftig känsla tillsammans med panoramataket.
Du slipper då även de vita kontrastsömmarna som varit snedsydda i alla SPA-bilar jag sett. Ser ju riktigt billigt ut.
Ett frågetecken för mig är dock om det längre är möjligt att beställa Inscription med växlingspaddlar. Går ej i bygg-appen längre men kanske hos ÅF. Jag har dem på min Inscription med sportratt. T8 går nämligen inte att växla manuellt utan paddlar.
av KristianO
Har redan beställt alt1 men kan ändra spec fram till mitten av januari. Så överväger nu luftfjädring. Och de vita sömmarna hatar jag också. Alcantaran ser dassig ut efter några få provkörningar.
Ljus klädsel e dock inte aktuellt med 2 småbarn. :)

Användarvisningsbild
av betterlead
Luftfjädring gav en mycket bättre stabilitet i kurvtagning - verkligen - kändes som att den bil jag först provkörde, understyrde en del. Detta var borta, i stort, med luftfjädringen, som alltså adapterar till körstilen och underlaget du kör på.

Jag har en BMW 330i idag, som naturligtvis är bakhjulsdriven samt har testat nya X3:an och de är båda betydligt bättre att styra i - få bilen att gå dit man vill,,, liksom.

Tycker verkligen att du ska steppa upp och beställa luftfjädringen, om du bryr dig om körkänsla och inte minst komfort.

Mina 2 cent, alltså. Andra kanske upplever det annorlunda.
av Jspeed
KristianO skrev:Har redan beställt alt1 men kan ändra spec fram till mitten av januari. Så överväger nu luftfjädring. Och de vita sömmarna hatar jag också. Alcantaran ser dassig ut efter några få provkörningar.
Ljus klädsel e dock inte aktuellt med 2 småbarn. :)

Det där med ljus klädsel och småbarn är det många som oroar sig för, kanske i onödan. Jag har också smått och det går fint utan bestående märken, det är ju läderklädsel vi talar om här. Självklart har vi skydd under barnstolen och det blir inget glassätande i bilen, vilket gäller vuxna med :)
Enda skillnaden jag märker mot mörkt läder är att jeansfärgning syns fortare men det går bort med rengöring. Lera och damm syns ju mycket mer på mörk inredning. Utmaningen ligger mer i att hantera vuxna som har andra preferenser när det gäller renlighet i bil :wink:
av Mumsmums
Testade en XC90 med luftfjädring för ett tag sedan, för övrigt den första bil med luftfjädring jag kört, och visst var det en grymt komfortabel bil men jag trodde nog i ärlighetens namn att det skulle vara större skillnad. Såg framför mig hur man skulle sväva fram på luftkuddar men vägskarvar, gupp etc tycker jag helt subjektivt känns på samma sätt som i min XC60. Men jag antar att om jag skulle gå från en vagn med luftfjädring till en utan skulle skillnaden upplevas större.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]