Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1219690
Om elnätet klarar det ena eller det andra beror ju lite på vad det närmare bestämt är som avses. Svenska Kraftnät, som är den myndighet som ansvarar för nätet, hade bl.a. följande att meddela i sin rapport (s. 33) till Miljö- och energidepartementet för ett halvår sedan:

"En av de viktigaste slutsatserna i analysen är att det kan bli svårt att hinna ersätta kärnkraften med annan planerbar elproduktion utifrån de marknadsvillkor som kraftproducenterna möter. Elpriserna ser ut att kunna förbli låga fram till dess att kärnkraften läggs ned, vilket innebär att annan kraftproduktion kommer ha svårt att hinna ersätta kärnkraften i tid. Analysen visar att nedläggning av kärnkraften leder till ett stort antal timmar med mycket höga elpriser, samt ett flertal timmar med svårigheter att överhuvudtaget få effektbalansen att gå ihop. Analysen illustrerar behovet av tillkommande flexibel elproduktion eller elanvändning."

https://www.svk.se/siteassets/om-oss/ra ... apport.pdf

Generaldirektören för myndigheten, Ulla Sandborgh, tillfogade bland annat följande kommentarer i anslutning till rapporten:

"Enligt prognosen för kraftbalansen kommande vinter har Sverige en negativ effektbalans på ungefär -850 MW vid ett av två scenarier under timmen med högst elförbrukning.

– Den negativa kraftbalansen innebär att Sverige då är beroende av import vid en så kallad tioårsvinter och att produktionsunderskottet för att täcka den förväntade förbrukningen i det scenariot är mer än tre gånger så stort jämfört med förra årets prognos, säger Ulla Sandborgh.

De minskade marginalerna jämfört med för några år sedan beror bland annat på stängningen av kärnkraftsreaktorerna Oskarshamn 1 och 2 och att kondens- och kraftvärmeverk lagts i malpåse. Kärnkraften är ändå fortsatt viktig för effektsituationen och om tillgängligheten i kärnkraftverken skulle vara 10 procentenheter lägre än vad som antagits i prognosen skulle Sverige bli importberoende även i scenariot som avser en normal vinter.

– Årets kraftbalansrapport visar att marginalerna för den svenska kraftbalansen och förmågan att förse landet med tillräckligt med el krymper när köldknäppar tvingar upp elförbrukningen framöver. Det finns stora osäkerheter i långsiktiga framtidsprognoser, men behovet av att ersätta kärnkraftens produktionsbidrag med ny planerbar produktion är tydligt, säger Ulla Sandborgh."

https://www.svk.se/om-oss/press/svenska ... 8-2604597/
Användarvisningsbild
av SvenB
#1219735
Jag tror inte heller att det behöver bli problem med elförsörjningen Enligt Elbilsstatistik.se så är prognosen för 2017 45.000 laddbara bilar av Sveriges c:a 4 miljoner. Av dessa 45.000 är 70% laddhybrider. Om alla 4 miljoner bilar skulle bytas ut till Elbilar, blir det säkert problem. Men det tror väl ändå ingen att så kommer det bli?Jag tippar på att vi kommer komma någonstans, har inget underlag, på 10%, 400.000 elbilar någon stans. Det tror jag elnätet klarar av på de flesta platser.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1219739
SvenB skrev:Jag tror inte heller att det behöver bli problem med elförsörjningen Enligt Elbilsstatistik.se så är prognosen för 2017 45.000 laddbara bilar av Sveriges c:a 4 miljoner. Av dessa 45.000 är 70% laddhybrider. Om alla 4 miljoner bilar skulle bytas ut till Elbilar, blir det säkert problem. Men det tror väl ändå ingen att så kommer det bli?Jag tippar på att vi kommer komma någonstans, har inget underlag, på 10%, 400.000 elbilar någon stans. Det tror jag elnätet klarar av på de flesta platser.
Nätet är väl inte problemet, problemet är att kärnkraften som producerar 40% av el snart har tjänat ut.

Det är som oljekrisen, det var ju inte distributionsnätet som var flaskhalsen utan produktionen som ströps.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1219741
Variosboy skrev:Joel:
Pratar man om uteffekt på värmaren i elbilsfallet eller är det tillförd effekt?
Jag menar, sitter det inte värmepump i elbilarna idag? I så fall så lär 1000W tillförd energi räcka väldigt långt!?

VolvoB20:
I vår bil sitter en kupevärmare på 1400W, kör man den en halvtimme innan avfärd så är det bra varmt i bilen. Men det kanske inte var så du menade!?
Jopp. och om jag sedan kör en halvtimme till jobbet så lär det ju behövas 1400 W för att hålla värmen i kupen under resan när fartvinden börjar kyla kaross o rutor och ventilationen arbetar.

Då har jag ju förbrukat 1,4 kwh i uppvärmning. Om själva framdrivningen drar 1.4 kwh p resan till mitt jobb, då har ju verkningsgraden halverats under den kalla delen av året.

Nej det sitter inga värmepumpar i dagens elbilar, men det skulle varar bra om det gjorde det och bilen vore isolerad och hade dubbelglas så man sparade elen till framdrivningen.
av Lövet
#1219760
VolvoB20 skrev: Nej det sitter inga värmepumpar i dagens elbilar, men det skulle varar bra om det gjorde det och bilen vore isolerad och hade dubbelglas så man sparade elen till framdrivningen.
Det sitter sådan i varenda Passat GTE och Toyota Prius plug-in exempelvis. Är det inte vettigt att kolla upp saker först?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... kt-klimat/
Användarvisningsbild
av joel80
#1219773
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:Joel:
Pratar man om uteffekt på värmaren i elbilsfallet eller är det tillförd effekt?
Jag menar, sitter det inte värmepump i elbilarna idag? I så fall så lär 1000W tillförd energi räcka väldigt långt!?

VolvoB20:
I vår bil sitter en kupevärmare på 1400W, kör man den en halvtimme innan avfärd så är det bra varmt i bilen. Men det kanske inte var så du menade!?
Jopp. och om jag sedan kör en halvtimme till jobbet så lär det ju behövas 1400 W för att hålla värmen i kupen under resan när fartvinden börjar kyla kaross o rutor och ventilationen arbetar.

Då har jag ju förbrukat 1,4 kwh i uppvärmning. Om själva framdrivningen drar 1.4 kwh p resan till mitt jobb, då har ju verkningsgraden halverats under den kalla delen av året.

Nej det sitter inga värmepumpar i dagens elbilar, men det skulle varar bra om det gjorde det och bilen vore isolerad och hade dubbelglas så man sparade elen till framdrivningen.
Fast om du jämför med nuvarande bil... åter igen, varför behöver du förvärma elbilen i en halvtimme om du inte har behov av förvärmning idag?
Ingen motsäger sig att bilar drar mer på vintern, både elbilar och bilar med förbränningsmotor. Men om du ska jämföra hur pass effektiv elbilen är i jämförelse får du ta med de kanske 2-3dl diesel du skulle ha bränt för att förvärma nuvarande bil under en halvtimme också.
Behovet av att förvärma ökar ju inte för att du skulle ha elbil. Snarare minskar det då du snabbare får värme i en elbil.

Ang ökad förbrukning läste jag häromdagen en lite intressant sammanställning där dom räknar med att man gör större ekonomisk vinst på vintern med elbil då ökningen av förbrukningen på bensin och diesel är större rent kostnadsmässigt. (Även i USA med så låga bränslepriser.) Så egentligen borde vi i jämförelserna med elbil på vintern försöka få tag på snittförbrukning för diesel och bensin vintertid att jämföra med. Men men.. inte alltid så lätt att hitta data på allt.
Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1219782
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev: Nej det sitter inga värmepumpar i dagens elbilar, men det skulle varar bra om det gjorde det och bilen vore isolerad och hade dubbelglas så man sparade elen till framdrivningen.
Det sitter sådan i varenda Passat GTE och Toyota Prius plug-in exempelvis. Är det inte vettigt att kolla upp saker först?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... kt-klimat/
Fantasiskt bra, det hade jag missat, det är ju bara att köra ACn baklänges, då är det är ju inget konstigt. Jag har nog tittat på för många asiatiska elbilar utan värmepump, så jag hade missat det helt.

Borde ju inte ens vara en besparing att vara utan då alla nya bilar ju har AC.
av Lövet
#1219786
Passat GTE kan också kompletteras med klassisk bensindriven parkeringsvärmare á 10.900kr om man vill ha bilen bastuvarm innan start. Om den kan köras tillsammans med elmotorn vid färd vet jag faktiskt inte.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1219798
joel80 skrev:Angående nått helt annat. Hörde det här på radio igår:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6846670

Ekot som gjort nån liten undersökning hos svenska elbolag.

Fler elbilar inte ett problem för elnätet


Elnätet i Sverige klarar på dom flesta håll av att allt fler skaffar elbilar, det säger flera elbolag som Ekot pratat med.

– Generellt sett så har vi ett väldigt utbyggt elsystem och elnät i Sverige, men självklart kan det finnas vissa områden som kan behöva förstärkas, det säger Marcus Henriksson, som är ansvarig för utveckling av system för laddstolpar och elbilar på Fortum.

Regeringen ska införa ett bidrag för privatpersoner, som väljer att installera laddning för en elbil, eller elhybrid, hemma.

Enligt Marcus Henriksson på Fortum så klarar elnätet av det på dom flesta platser, det handlar också om att laddningen av bilarna troligtvis kommer att ske så att alla inte laddas max exakt samtidigt, utan smarta system gör så att det kan spridas ut under kvälls och nattetid exempelvis. Även andra elbolag ger samma svar när Ekot frågar.

Svenska kraftnät, som är den myndighet som bland annat ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, har inte gjort några prognoser på hur elanvändning specifikt för bilar kan komma att utvecklas.

Så kallad snabbladdning av elbilar, det kräver däremot oftast mer än vad en vanlig villa klarar av.

– En snabbladdare fungerar oftast bra om man sätter upp den intill en snabbmatsrestaurang exempelvis, där finns det sannolikt redan bra möjligheter, säger Marcus Henriksson.
Fortum äger inget elnät i Sverige... de genererar endast el i Sverige. Säger en hel del om hur lite insatta vanliga människor och reportrar gällande elkraft. Killen på Fortum vill ju bara sälja kwh inget annat.
av Lövet
#1219801
Han är ju inte den enda de talat med
  • 1
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 164

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]