Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vision79
Volvo XC70 D4 AWD 2013 med manuell låda slirar på kopplingen på högre växlar 4-6 och vid moment peak.
Bilen är ej optimerad vad jag känner till och den känns standard prestandamässigt.

Volvo vill ha 21.000kr för att byta urtrampningslager och kopplingspaket.

Ska den verkligen slitas så pass att den börjar slira så? Inte alltid men oftast gör den det. Eller uppfattar jag det fel?

Är detta något man ska känna oro för? Ska jag kosta på 21k och hoppas det håller 10000mil till?

Googlade och fann rätt många med liknande fel och det berodde på läckande packbox/svänghjul som gjorde att lamellerna slirade.

Vad är era erfarenheter?

Tack

Jonas

[youtube]
[/youtube]
av euroman
Det låter som dem även byte svänghjulet i det priset när det kostar så mycket.

Tycker inte du borde byta det om det ser bra ut, det borde dem märka om dem tar isär den. DÅ brukar man hamna på runt 10-12k för kopplingskit och urtrampningslager.

Men det ser ju onekligen ut som kopplingen är slut om det bara märks på lågavarv där du har mest NM.

Har hört att kopplingen i D5 med dubbelturbon skall vara lite halv krasslig och volvo återkallade dessa för byte (kommer inte ihåg årsmodell dock) men kan vart dem tidigare. Vet inte om det är samma koppling i dessa.

Någon annan kan säkert rätta eller fylla på! :)
av vision79
euroman skrev:Det låter som dem även byte svänghjulet i det priset när det kostar så mycket.

Tycker inte du borde byta det om det ser bra ut, det borde dem märka om dem tar isär den. DÅ brukar man hamna på runt 10-12k för kopplingskit och urtrampningslager.

Men det ser ju onekligen ut som kopplingen är slut om det bara märks på lågavarv där du har mest NM.

Har hört att kopplingen i D5 med dubbelturbon skall vara lite halv krasslig och volvo återkallade dessa för byte (kommer inte ihåg årsmodell dock) men kan vart dem tidigare. Vet inte om det är samma koppling i dessa.

Någon annan kan säkert rätta eller fylla på! :)
Inget svänghjul i priset tyvärr, det var Bilbolaget i Timrå (Sundsvall)
av VetteC6
Hade exakt samma problem på min förra XC70, också en D4 AWD. Min var även Polestar optimerad om det nu har någon roll. Det var faktiskt inte jag som kom på problemet med kopplingen utan det var vid provkörning med mekaniker gällande ett annat problem jag hade som mekanikern påpekade att den slirade på kopplingen vilket han hade alldeles rätt i. När man trampade på lite fort så drog varvräknaren iväg innan bilen ökade hastigheten, meken sade att de hade ett service meddelande på detta och det berodde på urtrampningslagret som släppte ut fett på lamellerna. Alltså ett fabrikationsfel som togs helt på garantin. Vet ej hur mycket de bytte men de bytte i alla fall hela kopplingspaketet, bilen hade då gått ca 9 000 mil vill jag minnas.
För kuriosa så kan jag nämna att när detta fel upptäcktes så var huvudsyftet att hitta problemet med de vibrationer jag hade i bilen sedan den var ny, var hyfsat irriterande att behöva åka omkring med dessa i ca 1,5 år och Volvo kliade sig i huvudet och bytte diverse grejor. Till slut kom de på att de skulle göra en 4-hjulsinställning då en annan bil i vårat avlånga land hade blivit hjälpt av detta. När det var gjort så var bilen som en annan bil och jag var nöjd. Byttes även annat också på garanti som ej var relaterat till vibrationerna såsom hela pedalstället då kopplingspedalen tjöt duktigt vid användning.
Användarvisningsbild
av Niol
Hade samma problem på min D4 awd -13 vid 9000mil. Var tryckplattan som var för svag så den slirade. Volvo stog för hela kalaset och bytte koppling och urtrampningslager också. Enl dom så är det årsm. före -12 som har problem med att fett läcker från dubbelmasse svänghjulet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av vision79
Volvo hade inte hört talas om det här lokalt, frågade om jag satt med foten på kopplingen...

Jag hade precis köpt bilen på firma på uppdrag av en privatperson och den killen ville inte stå för kostnaden så jag bröt
Köpekontraktet. Köpte ist en Xc60 D5 AWD R-line med aut.

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]