Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stenen1947
Jag har en v60 årsmodell 15 Bytte till vinterdäck för en månad sedan. nu har helt plötsligt en varning kommit på att de är fel lufttryck i däcken. Jag åkte till macken och kollade trycktet och fyllde på 2,4 kg i alla hjulen. Men jag fick fortfarande felmeddelandet fel tryck. Kollade i instruktionsboken och såg då att de skulle vara 2,3 kg i alla hjulen. Åkte återigen till macken och fixade så att de blev 2,3 i alla hjulen. Men jag får fortfarande felmeddelandet om fel lufttryck. Hur skall man bli av med detta?
av dannesk
Jag brukar alltid fylla lite mer än vad som står beroende på dimension på fälg/däck. Du måste sedan kalibrera däcktrycket genom aktivera kalibreringsfunktionen i bilen under my car.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja du, läs boken, finns som app med "Volvo Manual" och rekommenderar verkligen tillverkarna 2,3... Trodde faktiskt att de förstått bättre nu, i med en 2,6 iaf
Användarvisningsbild
av ThomasT
Stenen1947 skrev:Jag har en v60 årsmodell 15 Bytte till vinterdäck för en månad sedan. nu har helt plötsligt en varning kommit på att de är fel lufttryck i däcken. Jag åkte till macken och kollade trycktet och fyllde på 2,4 kg i alla hjulen. Men jag fick fortfarande felmeddelandet fel tryck. Kollade i instruktionsboken och såg då att de skulle vara 2,3 kg i alla hjulen. Åkte återigen till macken och fixade så att de blev 2,3 i alla hjulen. Men jag får fortfarande felmeddelandet om fel lufttryck. Hur skall man bli av med detta?
Du måste kalibrera systemet för att få bort varningen. Finns under "My Car" -> "Meny" -> "Däcksövervakning(?)". Om din bil har TPMS-övervakning med givare i däcken vet jag inte riktigt hur man gör om man fortfarande får felmeddelanden.

.
av gunnarh
Har problem med däcksövervakningen själv på min xc70 D4 summum 2016. De "nyare modellerna" som min, och troligen även din, har däcksövervakningen fungerande via absgivarna så det troliga när "ingenting hjälper" är nog att kolla dem eftersom abssystemet inte heller fungerar som det ska....

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Ankle
Man får som sagt kalibrera systemet, stillastående. Någon gång har jag behövt göra det två gånger innan varningen försvunnit.
av Waghead
Enligt manual:

1 Pumpa däcken till önskat tryck enligt däcktrycksdekalen på förarsidans dörrstolpe (mellan fram- och bakdörr).

2 Starta motorn.

3 Öppna menysystemet MY CAR.

4 Välj menyn Däcktryck.

5 Välj Kalibrera däcktrycket och tryck OK.

6 Kör i minst 10 minuter i lägst 30 km/h (20 mph).

Kalibreringen utförs automatisk efter initiering av föraren. Systemet ger ingen bekräftelse när kalibreringen är utförd.

De nya referensvärdena gäller tills steg 1-5 görs om.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]