- tis 19 dec 2017, 08:37
#1219453
Rosemax skrev:Bilen omfattas av nybilsgaranti. Men vad jag förstår finns ingen rätt till hyrbil medan man väntar på verkstadsbesök? Går väl kanske att förhandla till sig dock.Jag har inte kollat garantibestämmelserna på den punkten. Vet dock att man har rätt till fri hyrbil (så när som på bränsle) när bilen är inne på verkstad för garantiåtgärd. Har själv utnyttjat det vid ett par tillfällen. Men försöka duger i vart fall även om det handlar om väntan på åtgärd, särskilt om Volvo inte kan garantera att det är riskfritt i alla hänseenden att köra med bilen. Möjligen kan det vara värt att kolla även med försäkringsbolaget om det är stopp hos Volvo.
Rosemax skrev:Tydligen kommer det en ny variant av balansaxel/balansaxelhus i Q2 2018 så det kanske har varit en del strul med den nuvarande. Detta enligt verkstaden.Intressant att känna till. Dock är ditt fall det första när det gäller balansaxelproblem som jag hört talas om. De bekymmer jag tidigare läst om har främst gällt problem med EGR-ventilen, för hög oljeförbrukning (främst på motorer som gått långt) och sprucket motorblock. För egen del har jag inte haft några bekymmer alls med motorn så här långt (peppar, peppar). Enda reparationsåtgärden hittills varit byte av en tempgivare till katalysatorn. Men min har inte rullat särskilt långt heller. Bara drygt 2.000 mil.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut