Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rosemax skrev:Bilen omfattas av nybilsgaranti. Men vad jag förstår finns ingen rätt till hyrbil medan man väntar på verkstadsbesök? Går väl kanske att förhandla till sig dock.
Jag har inte kollat garantibestämmelserna på den punkten. Vet dock att man har rätt till fri hyrbil (så när som på bränsle) när bilen är inne på verkstad för garantiåtgärd. Har själv utnyttjat det vid ett par tillfällen. Men försöka duger i vart fall även om det handlar om väntan på åtgärd, särskilt om Volvo inte kan garantera att det är riskfritt i alla hänseenden att köra med bilen. Möjligen kan det vara värt att kolla även med försäkringsbolaget om det är stopp hos Volvo.
Rosemax skrev:Tydligen kommer det en ny variant av balansaxel/balansaxelhus i Q2 2018 så det kanske har varit en del strul med den nuvarande. Detta enligt verkstaden.
Intressant att känna till. Dock är ditt fall det första när det gäller balansaxelproblem som jag hört talas om. De bekymmer jag tidigare läst om har främst gällt problem med EGR-ventilen, för hög oljeförbrukning (främst på motorer som gått långt) och sprucket motorblock. För egen del har jag inte haft några bekymmer alls med motorn så här långt (peppar, peppar). Enda reparationsåtgärden hittills varit byte av en tempgivare till katalysatorn. Men min har inte rullat särskilt långt heller. Bara drygt 2.000 mil.
Hörde nått gnissel från min D4 Vea som gått ca 7600 mil häromveckan men va bara nån dag jag reagera på de, inte hört mer.... Men ja när man läser om det här och även problem med igensotade ventiler får man ju lite ont i magen :???: Med tanke på hur mycket sot det brukar vara på tempgivaren i insuget när jag kikat på den emellanåt så förstår jag att ventilerna sotar igen :shock:
En teori jag har (som än så länge inte gör anspråk på att vara mycket mer än en sådan) är att problemet med igensotad EGR, i vissa fall också sotiga ventiler, har att göra med att bilen till stor del körts korta sträckor med motortemperatur under den normala. Utan hjälp av bränslevärmare före och/eller efter start tar min D4 -15 väldigt lång tid på sig vintertid för att bli så pass varm att mätarnålen pekar på normal temperatur, vilket ändå inte betyder att motorn är genomvarm utan bara att den nått ca 65 grader. Jag testade vid ett tillfälle när det var +4 grader och jag fick då köra drygt 20 minuter och drygt en mil i stadstrafik innan mätarnålen stod som den skulle. Jag försöker nu vara noga med att köra parkeringsvärmaren en stund före start eller i vart fall dra igång värmaren så snart jag börjar köra så att motorn då snabbt når någotsånär normal arbetstemperatur.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Jodå den startar automatiskt om man har det inställt så. Men man kan välja att stänga av automatiken.
Jo att den tar lång tid på sig har jag märkt, även att den har svårt att hålla motortemp utan extra värmare om det är neråt-10. Men har min ställd på auto och kör värmare när jag åker från jobbet osv. Hemma står bilen i garage.
Ja vid -10 börjar det bli dags att ha värmaren igång permanent. Är det lite varmare än så förmår motorn hålla värmen på egen hand sedan man väl nått normal arbetstemperatur.
Har en bekant som hade ett vinande/rasslande ljud på sin v70 -16 Bensin vid acceleration.
Verkstaden bytade "balansaxelenhet" enligt en TJ, oljudet försvann.
Det skulle dock endast gälla ett urval av bensinmotorer hade verkstaden sagt...
[
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_ba ... er_engines

Som Andersuv skriver så är det den Delen med balansaxlarna som bytes ut till en ny

Man behöver ej byta ut motorblocket utan "bara" det "blocket" eller lådan eller vad du vill kalla det som balansaxlarna ligger i på bilden

Tar ett par timmar och det blir tyst o fint efter åtg
Balansaxlarna sitter på både bensin VEP o diesel VED av den "nya" 4 cylindriga Volvotillverkare motorn

/GoooSE
gooose skrev:
Man behöver ej byta ut motorblocket utan "bara" det "blocket" eller lådan eller vad du vill kalla det som balansaxlarna ligger i på bilden

/GoooSE
Fast enligt VIDA ska väl hela motorblocket bytas? Eller finns det nyare instruktioner?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Lufta koppling som inte går

Jag köpte någon stor spruta som jag t&a[…]

V60 sliter däck bak

Hjulinställning är alltid bra, båd[…]

Smidigast och billigast lär vara att gå[…]

Fjäder dörrlås

Hej, Det finns tillverkare av dessa fjädrar o[…]