Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag köpte jag en uppsättning vinterdäck till Volvon fast jag inte hade tänkt göra det (försöker sälja den och ville spara de pengarna, men det drar ut på tiden).
Det är Volvo 850-fälgar av modell "Columba", och det är ju 16-tumsfälgar, och jag tycker att eftersom bultcirkel och ET är samma på V70N så borde de passa rakt av, men bromsarna går inte helt fria?!
Frambromsarna går i lite, lite grann, tillräckligt för att jag inte skall våga köra. Det låter skrap-skrap-skrap från bägge sidor. Man ser också att de är väldigt nära ekrarna.

Jag undrar dels hur fanken det kan komma sig, och dels om jag kan lösa det här med spacers?
volvofantast skrev:Det är inte så att dom satt balansvikter på insidan så dom tar i?
Tar i bromsarna menar du? Mja, det är klämvikter på, så just där går det nog fritt. Men det var då själva fanken vad jag har otur med den här bilen, även om det här var min egen okunskap som ställde till det. Jag visste bara att det var 16"-bromsar på, och därför behövdes 16"-fälgar. Skoj...
Med spacers så är det problemet löst om det nu bara är ekrarna det tar i.Vilket fick mig att tänka på en bil jag köpte med nya fälgar och däck där ägaren inte blev klok på varför han inte fick rätt på obalansen över 100 km/h men nu struntade i det hela när bilen skulle säljas.Det löste jag med ett par styrringar till fälgarna och sedan rullade den på fantastiskt bra. :D
Problemet löst, jag körde till gummigubben och fick flyttat vinterdäcken till sommarfälgarna, sommardäcken var ändå redo för återvinning. Bromsoken hade skrapmärken på bakkanten, så det var nog inte ekrarna det tog i ändå.
Nu har jag en uppsättning Columba i halvdåligt skick till salu. :D

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]