Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dastysk
Hola! Nu i vintermörkret vill man ju gärna dra på semester ett par veckor till varmare land! När man sen kommer hem och har en iskall bil på långtid är det ju smutt att köra värmaren eller starta när man landat. Men då har ju voc gått ner i så kallat viloläge. Hur löser man det?
Användarvisningsbild
av Dex
dastysk skrev:Hola! Nu i vintermörkret vill man ju gärna dra på semester ett par veckor till varmare land! När man sen kommer hem och har en iskall bil på långtid är det ju smutt att köra värmaren eller starta när man landat. Men då har ju voc gått ner i så kallat viloläge. Hur löser man det?
Då hade jag provat fjärrstart från VOC appen och kört motorn där några minuter. :)
Är inte säker på att det fungerar.
Användarvisningsbild
av joel80
Den vaknar ju till en gång i timmen eller så... som om du under sista timmarna innan (eller under sista dygnet) går in och ställer in värmar-timern på när du ska åka så bör den hinna uppdatera det och köra igång värmaren i tid för dig.

Fjärrstart funkar inte så bra om den gått i vila. Kan ju ta allt från 1min-59min till den startar då.
av Xanthopteryx
Från Nödlanda? Då rekommenderas Benstocken långtidsparkering. För 320 kronor extra ställer de in den i varmgarage dagen innan ankomst. Riktigt bra ställe!
Användarvisningsbild
av jgbptl
Om bilen stått mer än 14 dagar så tror jag inte att den vaknar upp ens en gång per timme. Men i nyare versioner av VOC kan man sätta värmaren/förkonditioneringen till ett specifikt datum så det är nog bäst att sätta den till rätt datum och tid inom 14 dagar efter man parkerat bilen. Tyvärr försvinner då möjligheten att justera tiden när planet blir försenat.
av Xanthopteryx
jgbptl skrev:Om bilen stått mer än 14 dagar så tror jag inte att den vaknar upp ens en gång per timme. Men i nyare versioner av VOC kan man sätta värmaren/förkonditioneringen till ett specifikt datum så det är nog bäst att sätta den till rätt datum och tid inom 14 dagar efter man parkerat bilen. Tyvärr försvinner då möjligheten att justera tiden när planet blir försenat.
Från V90-manualen, 2018:

"Efter att fjärrnyckeln avlägsnats ur bilen är funktionerna tillgängliga kontinuerligt under 5 dygn och därefter en gång per timma under de kommande 17 dygnen. Efter totalt 22 dygn kommer systemet vara avstängt tills dess bilen startats."
av dfa
Efter att min bil (V90 MY17) stått stilla i ett par veckor så gick den inte ens att öppna utan nyckelblad, batteriet var helt urladdat så den gick inte att starta utan starthjälp.
Bilen hade uppdaterad programvara och nya Sensus interfacet.
av dastysk
Nu hände det jag befarade.... skall straxt sätta mig på 12h flygresa och testar voc. Bil i viloläge och inga kommandon verkar skickas. Svarar bara enl bild. Starta går inte, värmare går inte. Och ny timertid går inte att skicka ..... Skit!!!
Bilagor
ABEBE175-987A-41EE-A47E-C8A8A8284FBE.png
ABEBE175-987A-41EE-A47E-C8A8A8284FBE.png (63.59 KiB) Visad 8205 gånger
av Xanthopteryx
dastysk skrev:Nu hände det jag befarade.... skall straxt sätta mig på 12h flygresa och testar voc. Bil i viloläge och inga kommandon verkar skickas. Svarar bara enl bild. Starta går inte, värmare går inte. Och ny timertid går inte att skicka ..... Skit!!!
Du skulle valt Benstocken ;-)
Nåväl, den blir ju varm snabbt iallafall.
av dastysk
Inte nog med att bilen var iskall..... den var stendöd också!!!!! Kanske inte så konstigt att voc inte funkade när det var batteritorsk!!! Sen varför det hände vet jag inte. Verkstad blev det !!!

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]