Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1219119
Nu när det blev kallt så slutade kupevärmaren naturligtvis att funka. Inget fel på denna dock och motorvärmaren funkade också. Alltså måste det vara grenkontakt, kabel till kupen eller strömkontakten i kupen som är paj. Är dessa saker också fabrikatsspecifika så att man måste köpa calix grejer?
tack på förhand.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1219130
nivenko skrev: Nu när det blev kallt så slutade kupevärmaren naturligtvis att funka. Inget fel på denna dock och motorvärmaren funkade också. Alltså måste det vara grenkontakt,
Jag råkade ut för tvärt om för någon vecka sedan. då var det kabeln till motorblocket som "skakat loss". Det sitter sitter en liten o-ring som tätning, den var söndersmulad av ålder och då sitter kabeln inte fast lika bra i grenkontakten längre. Den har dock suttit kvar sedan dess men jag kollar den då och då numera
av nivenko
#1219134
Kupevärmaren är testad inomhus och genom att bilen fick upp motortemperaturen snabbt i kylan så funkar motorvärmaren. Får åka förbi laitis och köpa ny grenkontakt och kupeuttag i morgon. Får hoppas att jag slipper byta ut kabeln mellan grenkontakt och kupe, kommer att frysa fingrarna av mej om det behövs. Dessutom verkar kabeln vara dyr som attan. Vad heter denna kabel mer exakt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1219151
På farsans 144 som jag körde med i många år efter honom installerade jag motor och kupevärmaruttag för liten penning av begagnade grejer från jobbet av en"vanliga" eldosa. Själva motorvärmaren tog jag från en motor jag skrotat
http://www.elektroskandia.se/Katalog/de ... 90/1439504
och kabeln skyddade jag med svart plastslang som vi vi använder på jobbet i alla våra maskiner
http://www.elektroskandia.se/Produkt?artnr=1410130
Sedan har vi anslutningar som gör att det blir spolsäkert. Detta funkar säkert ännu
http://www.elektroskandia.se/Produkt?artnr=1410646
Och kupeuttaget gjorde jag av en liten kopplingslåda där jag monterade ett eluttag med lock
av nivenko
#1219175
För mycket bök. När man bor i Ume så är brist på värme akut allrahelst när bilen står ute :D Kommer att inhandla grenkontakt och kupekontakt imorgon och får förhoppningsvis låna grannens garageplats nån dag framöver.Vill inte hålla på i minus 15 utomhus. Jag har iofs bytt termostat i närmare minus 30 i Åre tidigt 80-tal men jag vill inte utsätta mej för något som ens i närheten liknar detta, fan vad jag frös! :(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1219200
Det är ju det som är problemet på äldre grejer, när man inte behöver det så funkar det säkert men när det behövs så skulle man kollat över det i somras. Dessa delar är ju oftast ganska lätta att byta, kan e.v vara problem från motorrummet till kupén. Annars är det oftast bara några klamrar som håller fast kablarna.
Nya Volvo XC70 PHEV

Nu har produktionen startat, går fortare Kin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slå[…]

Det blev gates kamremssats.

Välkommen ut i trafiken

Den där ser ju trevlig ut, bra färgs&aum[…]