Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av duttowisch
Hej Alla,
Har problem att grenröret har spruckit mitt i. På det vanliga stället om man ser på bilder på bildelsbasen.
Trodde det skulle vara lättare att svetsa men tyvärr inte.
Värmde grenröret i ugn till +250 grader. Svetsade med nickelpinnar för gjutjärn med 70A ström DC. Omvändpolaritet först som det stod på förpackningen, dvs - till pinne och + till jordklämma. Svetsade sådär och efter ett tag kom det ett klong. Spricka genom svetsen och även ett litet vid hålet till turbon. Testade igen och såg bra ut. Denna gång med vanlig polaritet till pinnen. Nu blev det betydligt bättre svets, flöt ut bättre. När den svalnat från ugnen såg jag att där var en spricka igen!

Vad använder ni? För det borde gå att svetsa på något sätt. Ska jag slipa ner svetsen nu och testa med annat eller vad rekommenderar ni?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Slipa rent vid sprickan och kör upp ett dike vd sprickan med roterande fil. Undvik att göra diket med kapskiva då det är lätt att man fyller porerna med skräp. Svetsa och linda in i isolering eller liknande så det svalnar långsamt. Långsam avsvalning är livsviktigt! Att svetsa i gammalt gjutjärn är knepigt då det i regel kolat ur och då kan det sluta med att man behöver köra med gassvets + pulvertillsats för att bygga på material för att det ska gå att rädda.
av duttowisch
Ok testar igen imorgon. Slipar upp med roterande fil (det gjorde jag första gången också) igen. Ska ta ner en bit och testa lägga på en sträng. Ska testa att svetsa typ 5-7mm och sedan vänta lite så det svalnar. Nu svetsade min far men han tog lite mer. Ska även testa att sänka till 60A.
Isolering är nog inte fel! Det och ugnen måste vara det bästa :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Grenröret på dotterns Mitsubishi Lancer -90 var sprucket så den gick inte igenom besiktningen p.g.a avgasvärdena. Köpte ett beg. på skroten via postorder och han hade missat att detta också var sprucket på samma ställe, dock var sprickorna inte lika stora som på det andra. Jag fick pengarna tillbaka och testade att svetsa det med MIG-en innan jag kastade det också och det funkade. Korta svetsar, nästan som punktsvets och lång väntan mellan. det höll den tiden vi hade kvar bilen, flera år
av duttowisch
Har slipat rent det nu. Blir till att testa imorgon igen. Hoppas det går. Är lite nervös att det spricker igen. Eller håller det när det väl är sprickfritt vid rumstemperatur?

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]