Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
SvenB: Det finns 4.7 miljoner bilar i Sverige totalt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev: Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Visst skulle det skapa förändring. Men även om de bytte till Elbil allihop, skulle det inte bli hälften av de 4,7 miljoner bilarna. :wink:
av Lövet
Vet inte hur mycket det skulle bli. I genomsnitt lär väl husägare ha fler bilar per hushåll än lägenhetsägare så varför skulle det automatiskt bli lägre?
av Mwi
Lövet skrev:Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Det rimliga är väl att de som orsakar mest miljöpåverkan byter först, och det är väl de som kör bil i tätbebyggda områden och de bilägarna som bor centralt och det är ju där de flesta lägenheterna finns :lol:
av Lövet
De som bor centralt har mycket lägre körsträcka än de som bor i förorter/mindre städer så nej det tror jag inte alls är rätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev:Vet inte hur mycket det skulle bli. I genomsnitt lär väl husägare ha fler bilar per hushåll än lägenhetsägare så varför skulle det automatiskt bli lägre?
Där har du säkert rätt. Men det är väl ett antal av dessa friliggande hus som är fritidshus också.
av Lövet
Helt säkert. Och en en del är radhus med parkering i länga. Hur mycket exakt vad som är vad står inte vad jag kan se hos SCB.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mwi skrev:
Lövet skrev:Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Det rimliga är väl att de som orsakar mest miljöpåverkan byter först, och det är väl de som kör bil i tätbebyggda områden och de bilägarna som bor centralt och det är ju där de flesta lägenheterna finns :lol:
Vad är miljöpåverkan? NOX är borta inom 24 timmar efter du kört. CO2 tar 100 miljoner år innan det är fossilierat och tillbaka i berggrunden.

Det är ju lite skillnad på 24 timmar och 100 miljoner år innan det atmosfären är återställd.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag pratar om hälften av nybilsförsäljningen 2025. Räknar vi med pluginhybriderna är vi över 50% då utan problem.
Om biltillverkarna börjar erbjuda sina modeller med ren el så att man har valmöjligheter tror jag också det finns möjlighet att andelen elbilar gått upp så pass i mixen elbilar/pluginhybrider att dom är över 50%.
Hybriderna kommer troligen bli för dyra i jämförelse.

Vi har som sagt runt 2 miljoner småhus i landet, där bilägandeandelen är högre än för de som bor i lägenhet.

Sen kan man snegla lite på Norge. Dom har ju sett till att fastighetsägare inte får neka laddplatser i garage etc. (så länge hyresgästen betalar laddaren).

Vi har på några få år gått från ca 2% till nära 7% om vi räknar med pluginhybriderna.
Innan 2018 är över ligger vi kanske på 10-12%.

Det har ökat snabbt från låga siffror, så det är spännande nu att se om det fortsätter öka i ungefär samma takt när andelen faktiskt är rätt betydande. Gör den det, vilket jag tror så länge efterfrågan tillgodoses från tillverkarna, tror jag på fortsatt snabb ökning.

Införs sen kilometerskatt så kommer det vara även på bensin och dieselbilar. Alltså kommer det fortfarande vara betydligt billigare att köra elbil.

Alternativt kan man ju fimpa ett par jobbskatteavdrag. ;) Det skulle säkert räcka för att täcka hela bilparkens skattebortfall. (Personbilar alltså.. Och om man räknar med de ökade inkomsterna på elskatt)
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Införs sen kilometerskatt så kommer det vara även på bensin och dieselbilar. Alltså kommer det fortfarande vara betydligt billigare att köra elbil.
Alternativt kan man ju fimpa ett par jobbskatteavdrag. ;) Det skulle säkert räcka för att täcka hela bilparkens skattebortfall. (Personbilar alltså.. Och om man räknar med de ökade inkomsterna på elskatt)
Det där sista måste väl ändå vara att du skämtar så här på lördagsförmiddagen. Att nuvarande regering gärna skulle fimpa ett par jobbskatteavdrag är ingen vild gissning, men att göra det för kunna minska beskattningen på "kassakon" bilismen finns inte i min sinnevärld. Sedan att en eventuell kilometerskatt skulle belasta alla personbilar är också tänkbart. Men det blir nog en skatteväxling genom att man tar bort drivmedelsskatt. Skatteväxling på detta område har gjorts förut, men åt andra hållet. Man lade en drivmedelsskatt på dieselbränslet när man slopade kilometerskatten på personbilsdieselbilar.
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 164

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]