Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Henrikx2 skrev:Det fick bli en D5 igen.
Efter att ha provat T6 och hamnat en bit över 2L/milen så blev valet enklare.
D5 ligger straxt under litern nu så det verkar lovande.
Tyvärr ännu mindre tank än på v70 och xc60.
Varför inte D4 helt enkelt?
Orken och kraften räcker mer än väl.
Nu vet jag inte hur du kör men så länge vi pratar om sträckor på i allafall ett par mil så ligger jag inte på någon liter utan snarare pendlar det mellan 0,55 och 0,85 (beroende på hur mycket stadstrafik eller motorväg eller landsväg det är). Då har vi AWD. Snitt över tankning med bränslevärmare inräknad ligger på cirka 0,7 efter fem tankningar. Då har en hel del där inte varit så optimal körning då mycket har varit test, visa släktingar, lära sig och just nu har vi haft en period med ltie kortare körningar än normalt på grund av annorlunda livsförhållanden. Diesel, kallt, sex km = inte särskilt optimalt.
Användarvisningsbild
av Dex
Du verkar ha samma erfarenhet som jag. :)
Kanske vi är mer gasglada och oförsiktigare med gasen än de flesta forum medlemmar. :)
Då blir D5 VEA motorn mycket mer ekonomisk för oss än T6.
Har inte T6 har vridmoment som en D4 VEA?
av BiTu
Drog du till nu, eller tog den verkligen mer än 2 liter milen?? Det är ju isåfall dubbla vad min T5 drar!
Användarvisningsbild
av Dex
BiTu skrev:
Drog du till nu, eller tog den verkligen mer än 2 liter milen?? Det är ju isåfall dubbla vad min T5 drar!
Min erfarenhet:
Han har givetvis pressat bilen lite så då gäller 1,3 - 1,7l/mil minst.
Mer försiktig körning om man är duktig 0,95-1,1l/mil.(inga accelerationer och "ägg under höger foten")
Så 2l/mil går att uppnå om man vill.
Vi får väl se vad han svarar.
av ericbreiter
Två liter per mil är överdrivet. Möjligt men då får man stå på rejält konstant. Min XC60 går i stad/tätort, körsträckorna är korta och jag trycker ofta på rejält i accelerationerna. Snittet ligger på cirka 1,30-1,35 liter per mil. Lugn motorvägskörning i 120 km/h hamnar mellan 0,8-0,9. En tidigare D5 hamnade på cirka 0,75-0,80 så ingen större skillnad där.

De som påstår att T6 och D5 är jämbördiga i prestanda vet inte vad de talar om eller vill bara försvara sitt mer ekonomiska val. T6 piskar D5 i take-off och vid acceleration från högre hastigheter är skillnaden rejäl. Lägg sedan till att T6:an har betydligt trevligare karaktär och är tystare. Inget svårt val för mig.
av ansjo
Jag kör min T6 på ganska exakt 1 liter/mil blandad körning, och kör nog ganska "normalt" (vad det nu kan vara :roll:)...
D5 är annars en trevlig motor, så valet är inte så lätt alltid.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
BiTu skrev:
2,1 l/mil två tankningsr vid provkörning.
Dock var den en T8:a vid närmare eftertanke, något dyngre då.

Kör ovanligt hårt med mina fordon så en normal förare kommer nog inte i närheten av den förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Dex
Henrikx2 skrev:
BiTu skrev:
2,1 l/mil två tankningsr vid provkörning.
Dock var den en T8:a vid närmare eftertanke, något dyngre då.
Kör ovanligt hårt med mina fordon så en normal förare kommer nog inte i närheten av den förbrukningen.
Jag förstår helt och hållet din förbrukning.
Det är därför det är svårt att jämföra förbrukningen mellan olika motorer och körsätt.
En del kör som "Formel 1 förare" medans andra har mer "pensionärskörning" därav skillnaderna.
Mer rättvis jämförelse är att få fram absolut minimum till absolut maximum förbrukning.

Jag kör "lite" försiktigare så jag hamnar säkert på 1,3-1,5 l/mil på T6 modellen.
D5 modellen ger mig 0,68- 0,85l/mil förbrukning med mitt körsätt.
Så du gasar på lite mer än mig. :)
D5 är 1,3 sek slöare från 0-100km/h än T6 men i gengäld lite bränslesnålare så därför var valet lätt för mig.
av phantomblot
Jeg klarer fint å bruke 2l/mil med min V90T8 og tomt batteri. Men det er enten veldig aktiv kjøring på landevei, "Charge" eller mye køkjøring med "Hold". Men bare i korte stekker av gangen.

Av turer på over 20km de siste 100 dager, har jeg seks turer (av 38) som har over 1l pr mil. Den høyeste er 1.35, og der ble det kjørt så hardt på svingete landevei at jeg hadde like mye regen som elforbruk. De andre er lengre turer (+100km) på motorvei i +120 km/t.

De turene jeg har klart å bruke over 2l/mil, har vært på under 3 km og tomt batteri.

Om man bruker 2l/mil konsekvent, kan jeg ikke skjønne annet enn at man kjører utrolig ubehagelig. Man må jo kaste bort enorme mengder energi i bremsing og hard svinging?
av Linqid
phantomblot skrev:Om man bruker 2l/mil konsekvent, kan jeg ikke skjønne annet enn at man kjører utrolig ubehagelig. Man må jo kaste bort enorme mengder energi i bremsing og hard svinging?
Jag tänkte likadant...

Jag kör inte lugnt, men inte heller jättehårt. En del snabba accelerationer och mycket stadskörning drar dock upp förbrukningen. Ligger på strax över litern med en 340i GT xDrive. Att lyckas få en 4-cylindrig T6 att dra över 2 liter/mil är lite fascinerande... :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi