Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
Hejsan! Mitt första inlägg här :)

Har en 740 GL -90 med B230F motorn, den har gått 125000 mil (farsans gamla taxibil).

Problemet är att det inte verkar finnas någon tomgång, tidigare har problemet lösts genom att gaswiren varit väldigt spänd, men eftersom jag blivit ganska bilintresserad så har jag tänkt lösa problemet ordentligt :)

Efter lite sökningar på forumet så framgick det att tomgången sköts av tomgångsmotorn, så jag plockade bort den, lade den i avfettning i några timmar, samt sprutade i lite 5-56. Ventilen rör sig nu väldigt lätt, och man kan även se att den rör sig om man kör diagnostestest.

Men problemet är fortfarande kvar. Av en slump testade jag att ta loss elkabeln till tomgångsmotorn och då funkade tomgången, även fast den kanske ligger lite för högt... När tomgångsmotorns elsladd inte är inkopplad så är ju ventilen alltid i öppet läge, betyder detta då att ventilen stänger sig när den egentligen ska vara öppen, om kabeln är inkopplad?

Blir inte riktigt klok på det här :P
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lilleman
kolla om mikrobrytaren till gasreglaget är rätt justerad det skall höras ett klick nästan direkt när du vrider på reglaget mvh/roger :)
av SubMarine
Tack! Ska ut o kolla genast :)

EDIT: Hörs ett klick nästan direkt när man vrider på gasspjället, testade även diagnostiken (två klick och sedan vrida gasspjället till hälften) och fick då kod 3-3-2. Då ska den väll funka?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
SubMarine skrev:Tack! Ska ut o kolla genast :)

EDIT: Hörs ett klick nästan direkt när man vrider på gasspjället, testade även diagnostiken (två klick och sedan vrida gasspjället till hälften) och fick då kod 3-3-2. Då ska den väll funka?
Då funkar den...
av SubMarine
Vad kan det då vara?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Koppla in testkabeln i uttag 2 igen, varefter du vrider på tändningen (körläge) utan att starta motorn. Tryck tre gånger på knappen, så börjar spridarna "smattra" en stund, sedan skall tomgångsventilen öppna och stänga och sedan aktiveras kallstartventilen...
När tomgångsventilen öppnar och stänger så hörs det "klonk---klonk---klonk..."
av SubMarine
Jocke S. skrev:Koppla in testkabeln i uttag 2 igen, varefter du vrider på tändningen (körläge) utan att starta motorn. Tryck tre gånger på knappen, så börjar spridarna "smattra" en stund, sedan skall tomgångsventilen öppna och stänga och sedan aktiveras kallstartventilen...
När tomgångsventilen öppnar och stänger så hörs det "klonk---klonk---klonk..."
Japp det hörs, har även tagit bort slangarna och vridit på ventilen så att jag kunnat se ventilen stänga och öppna sig ordentligt.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har den några felkoder?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, nästa steg är att göra rent i spjällhuset. Enklast är att ta loss det, ta bort tomgångskontakten och låta det bada i nåt skarpt en stund. En gammal tandborste är bra, använd inget som repar.

Grundjustering gasspjäll:
Släpp muttern och skruva tillbaka stoppskruven lite. Öppna spjället några gånger och kolla så det är centrerat. Skruva in skruven tills det rör armen, och sen 1/4 varv till. Dra muttern.
Sätt tillbaka kontakten och justera in den så den klickar precis när spjället börjar öppna.

Sätt ihop, ny packning kan behövas. Se till så att spjället inte påverkas när du trycker på kulleden från gasrullen, det ska finnas ett litet spel. Gasrullen ska vila mot sitt stopp.
av SubMarine
Jocke S: Nej den har inga felkoder.

Sparkz: Fin beskrivning där, tackar! Undrar dock hur detta skulle påverka tomgångsmotorns funktion? Eftersom bilen går på tomgång om tomgångsventilen är i öppet läge(sladden till den urtagen)... Eller är det så att det är smuts i spjället som gör att tomgångsmotorn inte öppnar ordentligt när den är inkopplad (typ dålig kontakt eller något)?

Skulle ju inte vara förvånad eftersom bilen som sagt gått 125000 mil med orginalmotor och växellåda (automat).
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]