Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Sexmånadersregeln kommer från konsumentköplagen och är relevant för begagnatköp där garantin gått ut.

Under de två åren som du har nybilsgaranti så behöver du inte ha någon diskussion om det är ett ursprungligt fel eller inte. Det ska åtgärdas i alla fall.
https://www.volvocars.com/se/kop/finansiering/garantier

Undantag är normalt slitage, men där hjälper inte sexmånadersregeln heller. Problemet uppkommer om återförsäljaren inte anser att det är något fel. Och då spelar det mindre roll om det är sexmånadersregeln eller garantin som åberopas.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag fick en siffra på ca 5% har klagat på vibrationer och de flesta har haft Conti dubbfria vinterdäck. Mysteriet (och lösningen?) tätnar.

(Hörde ett samtal mellan säljare och däckkillen när de trodde att jag inte hörde)
Fått Motorkuddarna bytta nu, samma fenomen. Men det börjar kännas som att det är Vibrationer som andra tycker är acceptabla, vägkänslan m.a.o. Bilen går bra i övrigt men det vibrerar, märks i Solskydd, passagerarstol och i mambranen till Högdalarna.... Jag blir inte klok på detta.. Har klagat vidare till Bra Bil som ändå ska ta det vidare TROTS att den blivit accepterad av dem vid testkörning.
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:Fått Motorkuddarna bytta nu, samma fenomen. Men det börjar kännas som att det är Vibrationer som andra tycker är acceptabla, vägkänslan m.a.o. Bilen går bra i övrigt men det vibrerar, märks i Solskydd, passagerarstol och i mambranen till Högdalarna.... Jag blir inte klok på detta.. Har klagat vidare till Bra Bil som ändå ska ta det vidare TROTS att den blivit accepterad av dem vid testkörning.
Vi får ju snart se och jämföra våra bilar. Man kan ju bli tokig av att stångas emot ÅF som säger att de tycker bilen är normal när man inte själv tycker det.
av Xanthopteryx
Robbi skrev:
Elektrikern84 skrev:Fått Motorkuddarna bytta nu, samma fenomen. Men det börjar kännas som att det är Vibrationer som andra tycker är acceptabla, vägkänslan m.a.o. Bilen går bra i övrigt men det vibrerar, märks i Solskydd, passagerarstol och i mambranen till Högdalarna.... Jag blir inte klok på detta.. Har klagat vidare till Bra Bil som ändå ska ta det vidare TROTS att den blivit accepterad av dem vid testkörning.
Vi får ju snart se och jämföra våra bilar. Man kan ju bli tokig av att stångas emot ÅF som säger att de tycker bilen är normal när man inte själv tycker det.
Är i Göteborg på fredag. Finns det någon eventuell möjlighet att få provåka din bil då?
Användarvisningsbild
av Robbi
Xanthopteryx skrev:
Robbi skrev:
Är i Göteborg på fredag. Finns det någon eventuell möjlighet att få provåka din bil då?
Tyvärr upptagen hela helgen. Det var ju synd.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Robbi skrev:Jag fick en siffra på ca 5% har klagat på vibrationer och de flesta har haft Conti dubbfria vinterdäck. Mysteriet (och lösningen?) tätnar.

(Hörde ett samtal mellan säljare och däckkillen när de trodde att jag inte hörde)
Lägger till lite här...:
Har också Conti dubbfritt, bilen vibbar kraftigt. Imorgon byter ÅF till Michelin... återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:
Robbi skrev:Jag fick en siffra på ca 5% har klagat på vibrationer och de flesta har haft Conti dubbfria vinterdäck. Mysteriet (och lösningen?) tätnar.

Lägger till lite här...:
Har också Conti dubbfritt, bilen vibbar kraftigt. Imorgon byter ÅF till Michelin... återkommer med resultat.
Gud vad spännande! Återkom då jag har fått erbjudande att byta till Michelin då ÅF verkar vilja få min bil så bra som möjligt och mer dämpad. Jag misstänker att de vet vem jag är och stryker omkring här inneBild.
av Hagge310
Robbi skrev:
Spid3r skrev:

Lägger till lite här...:
Gud vad spännande! Återkom då jag har fått erbjudande att byta till Michelin då ÅF verkar vilja få min bil så bra som möjligt och mer dämpad. Jag misstänker att de vet vem jag är och stryker omkring här inneBild.
Jag är också intresserad av skillnaden från Continental till Michelin....min ÅF vill bara byta framdäcken kostnadsfritt då de har mätt en viss ovalitet på dessa men frågan är om två däck fram hjälper när stolarna fram skakar. Känns ju som att det är bakdäcken när just stolarna skakar. Har även små skakningar i ratten så alla fyra känns som att de borde bytas ut. Skakningar känns i 105-130. Jag har inga vibrationer på sommarhjulen som är Michelin. Spännande och höra hur det går för er.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 114
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]