Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70Jocke
Min Kupefläkt har slutat fungera efter att bilen stått i två månader (V70 -05)
Monterade ner denna bakom handskfacket och fick se att denna vart ganska rostig. Vart tar fläkten in luften? Kan det komma in vatten denna vägen?
Kan en förklaring vara att det låg en hel del löv och annan skit i dräneringshålen nedanför vindrutan?
Användarvisningsbild
av Jazzy
Tror det kanske kan vara samma som i denna videon. Detta visar visserligen en XC90, men jag tror det er det ungefär det samma på V70
av LaRy
Jag tror mer att det kan vara "normal" rost efter 12 år, kanske fuktig miljö. Om jag inte missminner mig, så sitter det en dräneringsslang i botten av fläktenheten, d.v.s. att konstruktören räknar med att en viss mängd vattendroppar kan följa med in i luftsuget.Men när jag bytte min fläkt på en -05 för ett år sedan var den ej rostig.
Om du köper ny fläkt bör du köpa original tillverkare, fabrikat Hella eller BEHR. Kostar mer än look alike från Kina, men passar direkt och har rätt fläktkapacitet för ACC-systemet. Tänk på att den nya får ej lyftas i fläkthjul under montage.
av MacTheZipper
Jag såg på min s80 att det droppade vatten under fläkten inne i kupén och när jag delade på det så var botten på fläkten lite rostig och anledningen för mig var att det satt skräp i dräneringsslangen som sitter i botten så vattnet som kom in rann inte ut, samma sak till kupéfiltret, så du kanske haft vatten stående där med.
Videon gav mig dock bra idé till att täta även över fläkten nu.
Användarvisningsbild
av Jazzy
v70Jocke skrev:Videon beskriver mer problem med Vatten i kupen.
Jo, det gör det ju, men det är nog där vattnet kommer in. Själv hade jag kollat dräneringar och även tipset i videon. Tråkigt att byta fläkt för att sedan få samma problem igen.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

@fjohan82 , Låter tyskt och bra(?) :-) […]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]