Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tuppas
Volvo V70 2005 D5.
Det finns många trådar om DIM här på forumet och jag har läst rätt många.
Men mitt problem har jag inte träffat på i någon av trådarna.
Satte dragkrok på bilen och fick hjälp med elen av en granne som är mek.
Körde därifrån, allt frid och fröjd.
Lånade ut bilen till en tjejkompis. Det här var för 1 vecka sedan.
Hon startade dieselvärmaren och drog på stolsvärmen på båda sätena!! eftersom lill-tjejen skulle med.
Hon kom ungefär 150m sen slocknade DIM. Hela panelen svart inkl. stereo, värmereglage, cig.uttag mm.
Ingen värme, lås etc.
Det måste vara nån kortis i elen till draget var min gissning. Så jag kopplade bort all el till draget.
Ingen skillnad.
Säkring 10 (DIM) under instr.panelen gick direkt efter byte. (Vilket ställe att sätta säkringar på!).
Så det enda som skiljde hennes användande från mitt var att hon använt stolsvärmen på passagerarsidan.
Den använder jag aldrig eftersom jag är solo.
Jag tog bort säkringen (som var hel!) till passagerarstolen och voilá... allt funkar igen. Det enda jag måste göra nu
är att släcka SRS-airbag felmeddelande.
Givetvis är säkringen till passagerarstolen placerad högst upp, nästan under ratten.
Problemet är åtgärdat men inte löst så vad tror ni ? Kabelbrott mellan stol och säkring ?
En annan idiotgrej är instr.boken om säkringar.
Stolsvärme vänster resp. höger anges. Vadå höger vänster ? Framifrån eller bakifrån ?
Varför inte skriva Stolsvärme förarplats resp. passagerare ?
Som grädde på moset så sitter säkringen för Stolsvärme höger till vänster och Stolsvärme vänster till höger i
säkringspanelen. ><
av MickeM
Ta en titt under stolen. Lätt att komma åt dom kablarna.
Dra isär till värmen, om inte annat, så det inte händer igen

Viktigt!
Höger och vänster sida, anges ALLTID som utifrån en person sittande i förarstolen.
Alltid!
Instruktioner, trafikböcker, rephandböcker, reservdelslistor och även här på forumet.
Högersida av motorn, tex, är passagerarsidan, även om man oftast betraktar motorn stående framför.
av Tuppas
Tack, bra att veta det där med höger, vänster. ;)
Ska ta mig en titt under passagerarstolen.
av andersuw
Tuppas skrev:Säkring 10 (DIM) under instr.panelen gick direkt efter byte. (Vilket ställe att sätta säkringar på!).
Så det enda som skiljde hennes användande från mitt var att hon använt stolsvärmen på passagerarsidan.
Den använder jag aldrig eftersom jag är solo.
Jag tog bort säkringen (som var hel!) till passagerarstolen och voilá... allt funkar igen. Det enda jag måste göra nu
är att släcka SRS-airbag felmeddelande.
Givetvis är säkringen till passagerarstolen placerad högst upp, nästan under ratten.
Problemet är åtgärdat men inte löst så vad tror ni ? Kabelbrott mellan stol och säkring ?
Kortslutning (mer eller mindre) i värmeelementet till sätesvärmen är inget ovanligt. Men det finns ingen rimlig anledning till att säkring 10 i säkringsboxen under instrumentbrädan skall smälla av den anledningen. Visserligen är en av de styrenheter som ligger på säkring 10, CCM (klimatpanelen), inblandad i sätesvärmen på så sätt att knappen för att slå av och på värmen sitter där. Men det är inte CCM som spänningsmatar sätesvärmen. Allt CCM gör är att skicka en datasignal (via LIN) till styrenheten för sätesvärmen (som sitter under stolen) för att tala om vad den skall göra. Spänningsmatningen till sätesvärmen sker via CEM (centraldatorn) via säkring 1 (passagerare) och 2 (förare) i samma säkringsbox, den under instrumentbrädan.

Om säkring 10 smäller, men inte säkring 1, när du slår på sätesvärmen på passagerarsidan är det således knappast fel på värmeelementet eller ledningen som svarar för dess spänningsmatning. Istället riktas misstankarna mot CCM och ledningen mellan den och styrenheten under stolen, möjligen också sistnämnda styrenhet. Den ledning från säkring 1 som spänningsmatar sätesvärmen via styrenheten under stolen är blå. Den dataledning från CCM som talar om för styrenheten under stolen vad den skall göra är grönvit och passerar via temperatursensorn till förångaren.
av Tuppas
Tack Anders för din utförliga beskrivning av vad som sköter vad samt färgen på kablarna.
Då har jag lite mer på fötterna för att felsöka.
Nu har jag kopplat elen igen till draget och grannen hade som tur var en mojäng för att
släcka airbag-lampan. Drog på värmaren i morse (-10 här) och stolsvärmen på förarsidan.
Inga problem alls med bilen nu, den går hur fint som helst. Ska ta itu med stolsvärmen
på passagerarsidan en solig maj-dag. :D

Mvh
Per L

Är väldigt vanligt med fel på […]

Fick felkod B1D2211 på min v70 2016. Kikade[…]

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]