Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av life_fotboll
jo , men om den inte ska läcka så tycker jag att det är lite konstigt. där måste ju va nåt som smörjer kulleden ändå, annars rostar skiten upp. men man ska ju inte behöva skaffa en helt ny styrväxel, är ju bättre å försöka dela den å ersätta de dåliga packningarna, tycker jag iaf. styrväxeln verkar ju vara delad på mitten å sitter ihop med 4 nitar, då borde den ju va gängad ihop, lr ?
av *pettson*
life_fotboll skrev:jo , men om den inte ska läcka så tycker jag att det är lite konstigt. där måste ju va nåt som smörjer kulleden ändå, annars rostar skiten upp. men man ska ju inte behöva skaffa en helt ny styrväxel, är ju bättre å försöka dela den å ersätta de dåliga packningarna, tycker jag iaf. styrväxeln verkar ju vara delad på mitten å sitter ihop med 4 nitar, då borde den ju va gängad ihop, lr ?
*suckar..*
Kulleden är permanentsmord.. Den rostar inte upp för att den är lite försiktigt inoljad och befinner sej inuti en damask...
Det som är utanför damasken däremot rostar. Helt korrekt.
För min del får du naturligtvis göra vad du vill med din styrväxel. MEN se till att ha funktionen klar för dej INNAN du delar den. Dom innehåller även slidventiler och tätningar upp mot rattstången. Så du får så småningom kontrollera att den rör sej med rätt tröghet.
Glöm inte heller att kontrollera noll läget på styrväxeln för annars kommer servot att dra åt nåt håll..
Du får aldrig glömma att du ska jobba med en säkerhetsdetalj och därför behöver alla verktygen och alla fakta om den. Fakta som inte volvo använder för att dom inte renoverar dom.. dom petar inte ens på dom i annat fall än att man byter dom. Kvar är att du måste vara lite slug och ta isär.. leta lämpliga packningar(packboxar) Och beroende på hur mycket du måste demontera så måste kanske nolläget göras om.
Och ärligt talat känner inte jag att det började så bra.. då du inte riktigt vet hur man får bort den från bilen så att säga och redan nu visste du inget om dess konstruktion. Kanske är inte en styrväxel den lämpligaste delen på bilen att lära sej renovera?
av life_fotboll
*pettson* skrev:
life_fotboll skrev:jo , men om den inte ska läcka så tycker jag att det är lite konstigt. där måste ju va nåt som smörjer kulleden ändå, annars rostar skiten upp. men man ska ju inte behöva skaffa en helt ny styrväxel, är ju bättre å försöka dela den å ersätta de dåliga packningarna, tycker jag iaf. styrväxeln verkar ju vara delad på mitten å sitter ihop med 4 nitar, då borde den ju va gängad ihop, lr ?
*suckar..*
Kulleden är permanentsmord.. Den rostar inte upp för att den är lite försiktigt inoljad och befinner sej inuti en damask...
För min del får du naturligtvis göra vad du vill med din styrväxel. MEN se till att ha funktionen klar för dej INNAN du delar den. Dom innehåller även slidventiler och tätningar upp mot rattstången. Så du får så småningom kontrollera att den rör sej med rätt tröghet.
Glöm inte heller att kontrollera noll läget på styrväxeln för annars kommer servot att dra åt nåt håll..
Du får aldrig glömma att du ska jobba med en säkerhetsdetalj och därför behöver alla verktygen och alla fakta om den. Fakta som inte volvo använder för att dom inte renoverar dom.. dom petar inte ens på dom i annat fall än att man byter dom. Kvar är att du måste vara lite slug och ta isär.. leta lämpliga packningar(packboxar) Och beroende på hur mycket du måste demontera så måste kanske nolläget göras om.
Och ärligt talat känner inte jag att det började så bra.. då du inte riktigt vet hur man får bort den från bilen så att säga och redan nu visste du inget om dess konstruktion. Kanske är inte en styrväxel den lämpligaste delen på bilen att lära sej renovera?

kulleden heter ju egenligen styrstag. å eftersom den har läckt olja så har det gjort att där har blivit fullt med olja i dammasken som har gjort att den har gått sönder. å därmed kommer där in salt och skit i hela styrstaget så därför har den rostat. Det jag har gjort nu är att jag har bytt styrstagen eftersom där va glapp i kulleden. även styrleden har jag också bytt (samma orsak där). Eftersom allas lilla kunskap om styrväxlar å så så har jag tagit reda på att man kan hälla i en sorts vätska i styrservon som ska mjuka upp packningar så dem tätar som dem ska igen. Detta har jag nu gjort så vi får hoppas att det ska täta så man slipper byta ut hela styrväxeln eller reparera den(tog reda på att där fanns en rep.sats till den). Men tack för all kunskap som alla har bidragit till så får vi se om det "svänger" i krokarna här sen :P
av *pettson*
life_fotboll skrev:
*pettson* skrev:
*suckar..*

kulleden heter ju egenligen styrstag. å eftersom den har läckt olja så har det gjort att där har blivit fullt med olja i dammasken som har gjort att den har gått sönder. å därmed kommer där in salt och skit i hela styrstaget så därför har den rostat. Det jag har gjort nu är att jag har bytt styrstagen eftersom där va glapp i kulleden. även styrleden har jag också bytt (samma orsak där). Eftersom allas lilla kunskap om styrväxlar å så så har jag tagit reda på att man kan hälla i en sorts vätska i styrservon som ska mjuka upp packningar så dem tätar som dem ska igen. Detta har jag nu gjort så vi får hoppas att det ska täta så man slipper byta ut hela styrväxeln eller reparera den(tog reda på att där fanns en rep.sats till den). Men tack för all kunskap som alla har bidragit till så får vi se om det "svänger" i krokarna här sen :P
Vi tacka för uppläxningen om vad bildelarna heter, i övrigt vet nog många ändå vad alla delarna heter? Men sålänge vi förstår varandra så är inte namnen viktiga. Eller känner du att vi ska vara hårdare på sånt? Allas lilla kunskap om styrväxlar är ganska stor egentligen tror jag. Iallafall är min egen det, ett antal styrväxlar har jag renoverat (nåt 30 tal). Fast då med rätt verktyg och delar, med rätt information. Men jag har ännu inte begripit hur vi ska kunna förmedla dom senaste 20 årens erfarenhet i textform så att du vet varför saker och ting är som dom är och hur man löser detta på ett bra sätt. Jag kan heller inte se dina detaljer och skador. Inte heller kan du troligen beskriva repor och sår på slitdetaljer helt korrekt i textform.
Din egen erfarenhet verkar i övrigt klart begränsad, eftersom att ta bort styrväxeln från bilen är ett problem. Det är det enklaste av alltihopa i hela operationen Visst går det att slita bort packboxar och byta betydligt enklare. Men jag fick intrycket av att du ville RENOVERA men det var tydligen fel uppfattat, att renovera innefattar att kontrollera tröghet i styrväxeln (lägga åt glapp om så krävs) kontrollera centreringen på styrningen, kontrollera täthet i övrigt. Fuska dit packboxar var egentligen kanske det som var rätta benämningen? Renoverar man kollar man upp ALLT så att det fungerar länge till efter kontrollen/ renoveringen.
Repsats till din styrväxel finns säkerligen. Men volvo saluför INTE en repsats som är innehållande packboxar och tätningar i styrväxeln har redan kollat det några ggr, något artikelnummer finns inte i varesej VADIS, eller VIDA, jag kollade åt dej för 5 min sen, i övrigt nåt jag har acess till i mitt jobb. Däremot har dom 5 olika styrväxlar som bytes. Repsats finns däremot till tiltfunktionen (tiltspaken). Inte kikat på om andra har det pirat. Att du inte passade på att få anvisningarna samtidigt till den satsen du hittat, hade ju varit guld? Repsats* brukar innehålla följande: Bälgar, straps, rengöringsmedel och lite fett, bara som information. Ungefär som en *Damasksats till dina drivknutar.
Vad gäller det medel du hoppas på så.. tyvärr. Problemet beror inte på att packboxarna torkat. Det beror på sår i boxarna för att damaskerna varit otäta, skräp har kommit in och repat tätningsytorna, kanske även kolvytorna?. Enda sättet är att byta packboxar/ kontrollera kolvytorna. Det finns dom som lägger sina pengar på omega precis som du nu gjort, istället för att byta packbox mellan motor och låda. Det är lika illa. Det slutar alltid med packboxbytet. Säger det igen.. DET FINNS INGA GENVÄGAR FÖR ATT TÄTA EN SKADAD PACKBOX..
Tack för ordet.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]