Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hallå,

Jag hade tänkt att köpa en gps lös och sätta in i bilen med någon sorts hållare, den problematiken kommer sen men jag anar att jag får betala någon för att dölja kablar. En V70 Classic

Men vilken gps ska man ha? Priset är väl inte det viktigaste utan jag söker några specifika egenskaper.

1. Snabb i menyerna, jag pallar inte betänktetid och beräkningar. Den MÅSTE vara snabb. En ganska häftig telefon övergav jag (inte häftig nu längre) och den ligger och skräpar just för att den tog sådan tid. Någon sekund att komma in i adressboken. Så jag söker något som reagerar omedelbart.

2. Tydlig grafik med bra instruktioner. Det ska inte gå att misstolka. Vad gäller instruktionsrösten så har jag inget att jämföra med, men inget som låter som Fran Dreshner i Nanny ;)

3. Aktuella kartor över i alla fall skandinavien, gärna fria uppdateringar och att det är uppdateringar lite då och då.

4. Bra och omdelbara uppdateringar i trafikläget, och ett bra system att erbjuda alternativa vägar. Dvs att den fungerar.

4. Inga eviga prenumarationer, utan den som klarar sig utan att man köper uppdateringar. (fartkameror är oviktigt)

5. FM sändare kunde vara trevligt men är absolut inte nödvändigt.

Vad jag inte bryr mig om alls är

Fartkameror som sagt. Det är bra om det t.o.m går att avaktivera.

Radio mp3 och lullull. Jag har redan 2 mp3 spelare och en till är på ingång. Det räcker gott för mig, inbillar jag mig :)

Dvs den ska fungera bra.

Helst inte mer än 6000kr för enheten :)

Tack om någon har lite tips för en nybörjare

/jon
av Frigge
Den navigatorn/GPS:en finns inte ännu :wink:

Alla gps:er har för o nackdelar, därför är det inte lätt att föreslå någon till dig.
Mitt tips är att kolla på olika gps:er i butik, tex elgiganten. Dom har ett stort urval gps:er framme som man kan pilla på för att se vad man gillar.

Själv köpte jag en Handdator, Mio P350 (inbyggd gps sirf 3) utan programvara för 2300 :- på Katching. Då har jag valmöjligheten att lägga in vilket program jag vill, just nu kör jag Destinator 6 på den. Personligen saknar jag vissa saker i hur programmet ser ut rent visuellt men det fungerar klockrent.

Mitt tips är ändå att kolla på alla möjligheter som finns för att du ska hitta den du gillar.
Användarvisningsbild
av Jon
Attans, att Star Trek är så låååångt in i framtiden ;)

Så fort bilen levererats så sticker jag väl iväg till mediamarkt som jag begripit har tokigt stort utbud här i götet. Om jag inte kör vilse vill säga :roll:

Tar nog ditt råd och pyser iväg till elgiganten i ett första steg :) Hur är det med t.ex volvias butiker och sådant???

Givet om någon har konkreta tips som jag ska kolla närmare på så är det välkommet.

/jon
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Finns inte en exakt sån du beskriver. Men Garmin Nuvi 660FM ligger närmst!

Annars är Sony NAV-U92T en riktigt bra navigator. Har allt man behöver i navigeringsväg och inte en massa annat onödigt.
Bild

Jag kör dock med Volvos RTI, tycker det funkar klockrent.
Användarvisningsbild
av Jon
Finns det någon som har och har använt Nuvi 660 FM.

Jag kommer mestadels köra runt i Göteborg, där jag behöver den. Resten av vägarna kan jag :) Nästan....

Men jag såg att M3 har för avsikt att ha ett stort test som jämför navteq och teleatlas kartor. Det kanske kan vara värt att vänta på för att få en överblick :)

Tack o bock för info, gärna mer sådan :)

/jon

iPhonen med gps borde kunna bli ganska ok om man ser till gränssnittet i alla fall
Användarvisningsbild
av falcon
TomTom Go 720 kommer in denna månad, mkt trevlig gps
Användarvisningsbild
av gundj
Nya Navigon eller Mio´s senasate värstingar ligger högt pâ listan.
Navigon har köpt exklusiv rätt i 6 mânader för att möjligheten att visa "riktiga" bilder pâ korsningar och avfarter, med skyltar o allt.
Givetvis fâr man betala extra nu, till jul är det standard hos allas topmodeller.

Beträffande uppdateringar sâ behöver man ju friska upp kartmaterialet âtminstonde vart annat âr, annars försvinner ju vitsen med navigatorn, snabbast o bästa vägen kanske inte finns i den gamla kartfilen.
Användarvisningsbild
av Jon
Var kan man bra och lätt montera en gps i en volvo v70 classic utan integrerad telefon. Då blir det ju litet fack brevid radion om det finns någon fiffig lösning.

Gärna att det blir bra med ström och lätt för en nybörjare att göra?

Har kollat på brodits sida men skulle gärna vilja se lite bättre bilder än så :)

Tack,

jon
Användarvisningsbild
av Pliind
en laptop med gps dosa :)
Användarvisningsbild
av Jon
falcon skrev:TomTom Go 720 kommer in denna månad, mkt trevlig gps
Den verkar onekligen trevlig. Speciellt uppdateringar av kartan som görs av folk som använder den :)

- verkar vara att man måste punga ut med 1500 och få mer sladdar drösandes för att få Trafikinfouppdateringar :(

Kommer den inte bundlad med sådan antenn, eller integrerad ännu hellre.

Laptop är tyvärr inte alternativet för mig, men tackar för tips :)

/jon
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]