- tor 07 dec 2017, 19:05
#1217092
Tillagda frågor:
Fråga 1: När jag ska köra i väg med bilen händer det ibland att det slår till från höger fram. Det här är särskilt framträdande när bilen är kall och inte har körts särskilt långt och mer eller mindre endast vid ettans och tvåans växel. Jag har sett att drivsknutsdamasken på just höger sida har spruckit vid fästet mot drivaxeln. Låter det sannolikt att det här smällandet kan bero på glapp i drivknuten?
Fråga 2: Jag får ständigt felkoder på bakre lambdasond, trots att jag nollar felkoden. Felkoden uppträder både vid en universell läsare och vid läsning med hjälp av VOL-FCR. Men även om felkoden lagras tänds inte motorlampan och bilen går bra, rent, utan några tendenser till ökad bränsleförbrukning och så vidare. Är det troligt att lambdasonden är sönder eller kan det vara något kontaktfel?
Ursprungsinlägg:
God kväll!
Jag tänkte höra lite med er gällande en Volvo S40 T4 från år 1998 som har rullat 21 000 mil ungefär. Det jag har upplevt när jag kör med den i hastigheter från 80 kilometer i timmen och uppåt är att den slingrar sig oerhört mycket på vägen. Den är direkt otäck att köra om det blåser lite grann. Minsta vindpust eller ojämnhet i vägen så slingrar den sig framåt vid högre hastigheter. Mina föräldrars V70 från år 2008 var en dröm att köra på motorväg när jag fick låna den, och när jag sedan sätter mig i min S40 inser jag att åtminstone någonting är i behov av att bytas.
Fenomenet blev värre efter att jag bytte till vinterhjul (Nordexx europeiska dubbfria 195/55-16), men symtomen fanns redan med sommarhjulen (Pirelli 205/50-16). Jag förmodar att det inte uteslutande beror på däcken, utan att någonting i chassit är knasigt.
Efter att jag körde med flertalet passagerare och dessutom last i bagaget upplevde jag att bilen fortsatte att guppa i bakänden vid ojämnheter. Det här fick mig att misstänka att bakdämparna är slut. Kan dåliga bakdämpare ge sådana här symtom? För övrigt så slår det också vid ojämnheter även framtill. Särskilt framträdande är det vid vägbulor i lägre hastigheter, och då låter det som att missljudet kommer från fjäderbenslagringarna i framvagnen. Det här försvinner vid högre hastigheter upplever jag det som.
När jag skruvade med bilen sist och bytte bromsskivor och bromsbelägg ryckte och slet jag i länkarmarna och bakaxeln och kunde då inte - genom okulärbesiktning - se att några bussningar var direkt dåliga, men det kanske de är?
Vad tror ni om en S40 från år 1998 som slingrar fram och tillbaka, svajar och fångas av varenda vindpust? Är det dämparna, fjäderbenslagringarna, bussningarna eller en kombination av dessa? Eller är det så att S40 ska vara svajig och vindkänslig?
Jag är tacksam för svar.
Trevlig kväll!
Med vänliga hälsningar,
Familjebilen
Fråga 1: När jag ska köra i väg med bilen händer det ibland att det slår till från höger fram. Det här är särskilt framträdande när bilen är kall och inte har körts särskilt långt och mer eller mindre endast vid ettans och tvåans växel. Jag har sett att drivsknutsdamasken på just höger sida har spruckit vid fästet mot drivaxeln. Låter det sannolikt att det här smällandet kan bero på glapp i drivknuten?
Fråga 2: Jag får ständigt felkoder på bakre lambdasond, trots att jag nollar felkoden. Felkoden uppträder både vid en universell läsare och vid läsning med hjälp av VOL-FCR. Men även om felkoden lagras tänds inte motorlampan och bilen går bra, rent, utan några tendenser till ökad bränsleförbrukning och så vidare. Är det troligt att lambdasonden är sönder eller kan det vara något kontaktfel?
Ursprungsinlägg:
God kväll!
Jag tänkte höra lite med er gällande en Volvo S40 T4 från år 1998 som har rullat 21 000 mil ungefär. Det jag har upplevt när jag kör med den i hastigheter från 80 kilometer i timmen och uppåt är att den slingrar sig oerhört mycket på vägen. Den är direkt otäck att köra om det blåser lite grann. Minsta vindpust eller ojämnhet i vägen så slingrar den sig framåt vid högre hastigheter. Mina föräldrars V70 från år 2008 var en dröm att köra på motorväg när jag fick låna den, och när jag sedan sätter mig i min S40 inser jag att åtminstone någonting är i behov av att bytas.
Fenomenet blev värre efter att jag bytte till vinterhjul (Nordexx europeiska dubbfria 195/55-16), men symtomen fanns redan med sommarhjulen (Pirelli 205/50-16). Jag förmodar att det inte uteslutande beror på däcken, utan att någonting i chassit är knasigt.
Efter att jag körde med flertalet passagerare och dessutom last i bagaget upplevde jag att bilen fortsatte att guppa i bakänden vid ojämnheter. Det här fick mig att misstänka att bakdämparna är slut. Kan dåliga bakdämpare ge sådana här symtom? För övrigt så slår det också vid ojämnheter även framtill. Särskilt framträdande är det vid vägbulor i lägre hastigheter, och då låter det som att missljudet kommer från fjäderbenslagringarna i framvagnen. Det här försvinner vid högre hastigheter upplever jag det som.
När jag skruvade med bilen sist och bytte bromsskivor och bromsbelägg ryckte och slet jag i länkarmarna och bakaxeln och kunde då inte - genom okulärbesiktning - se att några bussningar var direkt dåliga, men det kanske de är?
Vad tror ni om en S40 från år 1998 som slingrar fram och tillbaka, svajar och fångas av varenda vindpust? Är det dämparna, fjäderbenslagringarna, bussningarna eller en kombination av dessa? Eller är det så att S40 ska vara svajig och vindkänslig?
Jag är tacksam för svar.
Trevlig kväll!
Med vänliga hälsningar,
Familjebilen
Senast redigerad av 1 Familjebilen, redigerad totalt 0 gånger.
"Det största syftet måste vara att hjälpa andra, och kan du inte hjälpa dem - skada dem åtminstone inte." - Dalai Lama