Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade tänkt byta bromsbelägg runt om på min S80 nu på lördag.
Har skaplig mekarvana från äldre Volvomodeller mm,så det ska inte vara några problem.
Har dock en fråga.Har sett att de använder olika bitshylsor för att lösgöra bultarna bakpå bromsoket i instruktionerna på bl a Youtube.
En del använder 7mm sexkantbitshylsa, andra 47mm torxbitshylsa.
Vilket av dem är det korrekta verktyget? Äger inget av dem,så det måste inhandlas och naturligtvis vill jag köpa det korrekta.
Tacksam för svar.
Har aldrig hört talas om 47 mm torx men främre oken tror jag sitter med T45 eller T50 om det kan vara det du tänker på? Sen bakre har jag för mig sitter med både en yttre bult, med ett huvud, och ett "inre" mellan okhållare och ok där man behöver ett mothåll för att kunna lossa huvudet. Om jag inte minns fel eller kanske bara hade svårt att hitta rätt verktyg så tror jag att det är olika storlek på den yttre och inre. Utrymmet är dessutom för smalt för en skiftnyckel så man behöver något smalare.
Tack Cox och Schmoyoho för svar!
Jag skrev fel,naturligtvis heter torxhylsan kort och gott T47,men denna verkar inte höra hit.Du bör ju veta Cox som nyss bytt.Jag glömmer därför T47 och köper en 7mm sexkanthylsa.
Jag tänker på bultarna som sitter bakpå oket dvs bultarna som måste lossas för att kunna dela på oket och för att därefter kunna plocka bort gamla belägg och sätta dit nya.Lessen för att jag var otydlig.
Men som sagt,jag köper en 7mm sexkanthylsa.
Tack för hjälpen alla som svarat.
För att dela själva oket kan det mycket väl vara Torx du ska ha. Det är det på min bil i alla fall. Men man delar aldrig på oket för att byta belägg. För att lossa oket från okhållaren, vilket är det som behövs för att byta belägg, är det 7 mm insex som gäller. Vad det sen sitter på min bil för att få bort okhållaren, något som behövs om man ska byta skiva, det har jag inte koll på. Har fortfarande originalskivorna. Den senaste bilen jag hade av okhållaren på hade vanlig, utvändig sexkant. 13 mm från början, men den ena var mer rund än sexkantig, så den fick jag slipa ner till 12 mm för att få något att ta i.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]