Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfi
Tjena jag har en v70-01 med fabriksmonterad telefon, nu har den slutat att funka täckningen har helt försvunnit.
Till saken hör att jag nyligen monterade solfilm , har hört att det kan fösämra men antennnen sitter ju på framrutan under backspegln.
snälla kan någon svara på vad som hänt ????
känns bittert.... tack på förhand Wolfi
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Wolfi skrev:Tjena jag har en v70-01 med fabriksmonterad telefon, nu har den slutat att funka täckningen har helt försvunnit.
Till saken hör att jag nyligen monterade solfilm , har hört att det kan fösämra men antennnen sitter ju på framrutan under backspegln.
snälla kan någon svara på vad som hänt ????
känns bittert.... tack på förhand Wolfi
inte riktigt hundra på att den sitter fram du har inte råkat skära av någon tråd i bakre sidor rutor
av Knasen
Tjenare,

Att du har monterat solfilm har ingenting med saken att göra, eftersom antennenheten sitter framför backspegeln mot framrutan till, en svart kåpa. Det du kan göra skaffa en beg. antennenhet och prova. Plocka loss panelen på A-stolpen på högra sidan. Ta ett tag på längst upp på panelen och ryckt till, ta först bort listen som tätar mot dörren där panelen är. Var försiktig med panelen längst ner så du inte skadar i-brädan. Nästan längst ner kommer du att finna ett kontaktstycke ett grått och ett brunt, koppla in den beg. och testa om det blev bättre. När du sätter ihop det tryck fast clipset som sitter längst upp innan du monterar panelen.

Lycka till
Användarvisningsbild
av Wolfi
Tjena det är en seriös firma som satt i filmen så det det har jag ingen koll på men jag kikade på trådarna och dom såg hela ut ,radion funkar klockrent larmet likaså..

Tjena knasen ! tack för tipset !! det här med mjukvaru uppdatering på telefonen är det nåt man ska prova?
men det är väl bara att börja riva i eländet,

Tack så länge
av Teemu
funar radion så lär ju trådarna i bakresidorutan vara oki då radioantenn ju sitter där. Antenn till telefon sitter ju uppe vid den inre backspegeln
av Knasen
Tjenare,

Du kan ju prova med mjukvaruppdatering, finns det några felkoder satta? Kolla det först innan du plockar ner något.
Användarvisningsbild
av Wolfi
Tjenare knasen , har inte fått några felkoder om det är dom som dyker upp i det vänsta föntret ? där står bara inga meddelande, men jag provade att byta kort då fick jag täckning i 10 sekunder sen försvann den igen för att sen komma tillbaka och sen försvinna igen , är det ingen risk att man löser ut den där krock gardinen när man är vid A stolpen och fixar ?
M.V.h Roffe
av Knasen
Tjenare,

För att kolla om du har felkoder, Tändning på, Håll inne READ-knappen och tryck två gånger i snabb takt på dimljusknappen fram.

Om du inte har felkoder kommer det att stå NO DTSC SET i inforutan på vänstersidan. Om du har felkoder kommer det stå DTSC in Wehicle, för att bläddra fram med READ-knappen, Bilen kommer att visa alla styrenheter i bilen om det finns felkod i enheten. En ok enhet visar exempelvis (BCM Checking) och (ECM Checking) och (CEM checking) dessa tre styrenheter är felfria. Men visar texten i rutan PHM DTSC set så har du en felkod i denna, och PHM är styrenheten för din telefon så det bara att åka till Volvo verkstad och läsa ut felkoden betyder i VADIS

Att plocka ner panelen på A-stolpen skall inte lösa ut krockgardinen, jag har gjort det antal gånger och har aldrig hänt något, men ha inte tändning på, om du är osäker koppla ifrån batteriet. För krockgardin ska utlösas så måste krocksensorn i B-stolpen känna av ett kraftigt slag som motsvarar en sidokrock.

Jag ska förklara hur jag gör när jag demonterar panelen, ta bort tätningslisten som tätar mot dörren, det räcker med att tar bort där panelen sitter. Sätt dej i passargerarsätet med ryggen mot föraredörren och placera dina fingerspetsar i det hålrum som är mellan panelen och den plåtbiten som tätningslisten satt på, fingrarna ska placeras så nära skarven mellan panelen och innertaket, och ryck till.

Lycka till.
Användarvisningsbild
av Wolfi
Tjena !

Ska genast kolla det här med felkoderna , och tack för den utförliga beskrivningen . Du ska ett jätte tack så länge , Jag kommer tillbaka och berättar hur det gick.....
Har nu kollat felkoderna och visst va det fel men något helt annat !
styrenheten (ccm dtc set, rem dtc set , stod det på dom två ? får hasta i väg till volvo och lyssna vad dom säger i morgon
Höres...
av Knasen
Tjenare,

CCM=Klimatanläggningen, REM=Rear Electronic Module sitter på den vä. sida i "baljan" sidoluckan längst bak, kommer du hitta den (svart enhet).
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina […]

Dom där sulorna kommer sannolikt inte passa a[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]