Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216628
Tillägg: Nu när jag tittar på bilden ser det ut att vara ett tomt skruvhål för mycket längst ner till vänster i bild. Kan det vara så enkelt att en skruv skruvat ur sig? Någon som hört om något liknande? Skruven till värmeskölden sitter ju i den utstående delen där det gängade hålet inte syns i bild.
av MickeM
#1216631
Tja, konstigare saker har skett.
Men packningen kan ha skadats också.

Men en ny pinnskruv, mutter och bricka kostar ju knappt nått,moch behövs ju ändå.
Bara att testa.

Kanske kanske....
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216633
Där sa du något. Pinnskruv. Den borde ju inte ramla ur hur som helst även om muttern skulle skaka loss. Kan ju vara så att någon tidigare mekglad människa haft av den och inte ersatt den i och för sig.
av andersuw
#1216655
Skönt i alla fall att du hittat felet, som ju visar sig vara ett lite intressant sådant.

Det verkar ju onekligen lite långsökt att pinnskruven skulle ha gängat ur sig av sig själv även om muttern släppt. Men bortsett från mekglada människor finns förstås också möjligheten att pinnskruven gått av på grund av utmattning. Möjligen är det rentav det mest sannolika, särskilt som du väl haft bilen ett bra tag nu men ändå inte märkt några problem förrän på sistone. Och på bilden ser det ju ganska "färskt" ut vid hålet.

I så fall gäller det väl först och främst att få ut resterna av pinnskruven. Förhoppningsvis kan man svetsa på något för att få ut den, eller borra i värsta fall. Men detta kan ju bli knepigt att göra innan grenröret demonterats.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216659
andersuw skrev:Skönt i alla fall att du hittat felet, som ju visar sig vara ett lite intressant sådant.

Det verkar ju onekligen lite långsökt att pinnskruven skulle ha gängat ur sig av sig själv även om muttern släppt. Men bortsett från mekglada människor finns förstås också möjligheten att pinnskruven gått av på grund av utmattning. Möjligen är det rentav det mest sannolika, särskilt som du väl haft bilen ett bra tag nu men ändå inte märkt några problem förrän på sistone. Och på bilden ser det ju ganska "färskt" ut vid hålet.

I så fall gäller det väl först och främst att få ut resterna av pinnskruven. Förhoppningsvis kan man svetsa på något för att få ut den, eller borra i värsta fall. Men detta kan ju bli knepigt att göra innan grenröret demonterats.
Det krävdes en ganska god dos övertalning för att ens komma åt att flytta undan värmesköldarna med turbon på plats så ja jag tror att allt måste ner för att komma åt att se vad som hänt med skruven. Jag håller med om att det ser färskt ut.

Eftersom problemet gradvis blivit större så kan det förstås ha glappat lite först och sedan har skruven antingen gängat ur sig helt eller gått av. Alternativt så tog det helt enkelt ett tag för packningen att gå sönder och därför blev det sakta mer oljud.

Jag är lite i valet och kvalet. Jag misstänker att det kan vara rätt hyfsad timpeng på att göra jobbet själv som med så mycket annat men det realistiska alternativet till utomhus jag har är i ett mörkt garage utan el (dvs jag får använda pannlampa eller som idag cykellampor) och arbeta på pallbockar. Hade det varit sommar hade jag inte tvekat att men nu ska jag nog höra mig för om vad arbetet kan kosta innan jag börjar skruva själv.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216662
Till min irritation hittar jag ingen instruktion i VIDA för grenröret. Turbon och dess tätningar samt downpipe och katalysator hittar jag men grenröret är tydligen inte på samma ställe.
av andersuw
#1216674
Du menar instruktion för byte av grenrör/packning? Gå till punkt 25, "inlopps- och avgasgrenrör", under "borttagning, byte och ditsättning" så hittar du "avgasgrenrör/-packning, byte". Klickar du på det får du en hänvisning till "turboaggregat, byte". Hur man demonterar och monterar avgasgrenröret framgår sedan som en del av informationen om hur man byter turbo.

EDIT: Såg nu att för just din drivlina saknas punkten "avgasgrenrör/-packning, byte" i menyn av någon anledning. Troligen bara en miss i menyn. Hur som helst verkar det inte för någon turbodrivlinevariant finnas någon separat beskrivning av just detta byte utan det ingår alltid som en del av beskrivningen för turbobyte.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216678
andersuw skrev:Du menar instruktion för byte av grenrör/packning? Gå till punkt 25, "inlopps- och avgasgrenrör", under "borttagning, byte och ditsättning" så hittar du "avgasgrenrör/-packning, byte". Klickar du på det får du en hänvisning till "turboaggregat, byte". Hur man demonterar och monterar avgasgrenröret framgår sedan som en del av informationen om hur man byter turbo.

EDIT: Såg nu att för just din drivlina saknas punkten "avgasgrenrör/-packning, byte" i menyn av någon anledning. Troligen bara en miss i menyn. Hur som helst verkar det inte för någon turbodrivlinevariant finnas någon separat beskrivning av just detta byte utan det ingår alltid som en del av beskrivningen för turbobyte.
Ja din observation verkar stämma bra. Det gömmer sig under turbobyte men utan hänvisning från menyn.

Det verkar inte vara raketforskning. Ska sova på saken och fundera på hur mycket kalla fingrar det är värt för att fixa det själv. Läser jag instruktionen och med tanke på att de skruvar jag rört hittills varit lätta att ha att göra med borde det vara görbart på en helg. Med frågetecken för den saknade pinnen då, om den bara behöver ersättas eller om det är mer jobb där.
av andersuw
#1216690
Ljuset i garaget går kanske att fixa på ett eller annat sätt. Det finns väl ljusstarka LEDer som går på batteri numera och som man kanske kan hänga upp så man slipper förlita sig på bara pannlampa. Men om det är kallt i garaget också skulle jag nog dra mig för att försöka mig på det hela den här tiden på året. Större mekoperationer föredrar jag i likhet med dig att göra när det är varmt och skönt ute. :D

Sedan är det som sagt också osäkerheten med pinnskruven. Frågan är om du klarar att få ut eventuella rester av en avbruten sådan på egen hand. Om inte kommer du ju att tvingas montera tillbaka hela skiten eller få bogserhjälp till verkstad.
av MickeM
#1216696
SBergdahl skrev:Där sa du något. Pinnskruv. Den borde ju inte ramla ur hur som helst även om muttern skulle skaka loss. Kan ju vara så att någon tidigare mekglad människa haft av den och inte ersatt den i och för sig.
Det händer ofta att skruven släpper i toppens invändiga gänga, istället för muttren på pinnskruven, när man släpper avgasgrenrör.
Så att den skulle ha skramlat loss som pinnskruv med mutter på, är inte konstigare än att bara muttern släppt.

Gått av, är väl inte omöjligt, men jag tror att den bara har lossnat.

Ersätt pinnskruv och mutter först, bara och provkör.
Tätt = Kung! Tuta och kör!
Fortfarande otätt = packningsbyte.

Du kan titta i den här tråden . Specif[…]

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]