Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lämnade in bilen på service i början av oktober, vet inte om det laddades in ny mjukvara då, men nu går GPSen tillbaks till fabriksinställningarna med jämna mellanrum. Helt plötsligt så är det inställt på Norr uppåt och utzoomat till 5 km. Fruktansvärt irriterande. Någon med samma problem?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja fr.o.m. MY -15 är det Sensus Connect. Jag har en V70 -15 med navigation och har inga problem av det slag du rapporterar. Misstänker hårdvarufel dessvärre. Kan vara icke-volatilt minne som inte funkar som det borde. Men kolla med Volvo ÅF om de har några rapporter om att det kan vara något mjukvarurelaterat. Om din garanti gått ut bör väl maskinskadegarantin stå för det mesta av smällen om någon del av infotainmentsystemet måste bytas.

Hade för övrigt min bil inne på verkstaden så sent som igår för uppdatering av navigationen. Det går numera att få RTTI (Real Time Traffic Information), det vill säga i princip samma realtidsinformation om trafikflödet som erbjuds av Google Maps, Waze m.fl., vilket var vad jag fick nedladdat för 850 kr. Funkar dock bara på bilar med Sensus Connect eftersom det hela fordrar att navigatorn är uppkopplad mot Internet.
Är du säker på att problemet kom omedelbart efter service? Ibland kan ju två händelser som kommer ungefär samtidigt ändå vara helt orelaterade.

Och glömmer bilen inställningarna varje gång du slår av tändningen? Eller kommer det bara då och då? Det förstnämnda skulle kanske kunna bero på ändrad mjukvara. Det sistnämnda pekar mer på skakigt minneschip.

Vilken mjukvara du fick vid service borde för övrigt framgå av serviceprotokollet. Åtminstone fick jag besked om den saken när jag servade i slutet av oktober. Åtta styrenheter fick uppdaterad mjukvara då, dock ej den som det borde handla om när det gäller navin (ICM). Däremot har jag fått uppdaterad mjukvara till ICM vid två tidigare tillfällen under de senaste två åren, senast i våras. Och jag har som sagt inte det problem med bortglömda inställningar för kartorientering och zoomnivå som du har.
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]