Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Idag återkom motorlampan men idag hade jag med min Elm läsare. Fick fram p0409 och p2a00. Misstänker att det är glegg eller skit i min egr-ventil. Rengöra eller köpa ny? P2a00 är det en följdkod för att ev egr inte håller tätt? Går ej nolla koderna och bilen går normalt. Är min V70 D5 Awd 2007 26000 mil drygt.

Bild
Senast redigerad av 2 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Med reservation för att översättningen mellan generiska koder och Volvos egna inte alltid är helt pålitlig indikerar P0409 fel på signalen från lägesgivaren till EGR-ventilen. Det handlar således om att motorstyrenheten inte får information om hur ventilen står snarare än om att ventilen inte rör sig som motorstyrenheten tycker att den borde röra sig. P2A00 betyder att det är fel på signalen från lambdasonden. Även här handlar det som jag förstår det om att motorstyrenheten inte får information om vad sonden känner för värden snarare än om att sonden lämnar värden som inte är vad de borde vara.
av andersuw
Vet inte vilket tjutande ljud du avser eftersom det inte finns beskrivet i den här tråden.

Förutsatt att översättningstabellen mellan generiska koder och Volvospecifika är korrekt innebär koderna att du har tjall på de två givare jag pekade på eller deras kablage.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Hade problem för några veckor sedan då koden sattes då tjöt det vid gaspådrag. Ska köra upp bilen till min mekaniker så får han läsa av han har bättre läsare en ppc samt samma som Bilprovningen har
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Uppdaterade felkoder med autocom

28E0 Lambdasond felaktig signal
44B0 EGR-ventil positionsgivare felaktig signal
2810 Lambdasond felaktig signal.

Vi har med autocom provkört virvelspjället det fungerar, provkört EGR-ventilen och det klickar och membrabnet verkar röra på sig.

2810 är ju förvärmning lambdasond

Bilen går ju normalt men är något lite törstigare. Har suttit i timmar nu och letat vad som skall bytas. Någon som har tips på hur vi ska gå vidare? Kan det vara så att lambdasonden som verkar trasig ger felaktig signal till EGR som i sin tur då ställer membranet i felaktigt läge och ger felkod. Vet inte hur lambdan lirar med EGR.

Som sagt bilen går ju bra vid fullt pådrag och inget hackande eller liknande.
Som jag sa tidigare har du troligen fel både på lambdasonden (eller dess kablage) och på positionsgivaren för EGR-ventilen (eller dess kablage). Att du har fel på signalen från den ena givaren kan rimligen inte bero på att du har fel på signalen från den andra. Signalfel innebär helt enkelt att motorstyrenheten inte får den information från givaren som den borde få om givaren och dess kablage var friskt.
Ja det ligger nära till hands. Ökad säkerhet i diagnosen kan man kanske få genom att försöka mäta upp givare och/eller kablage först. Men om det är mödan värt beror kanske lite på vad grejerna kostar och hur mycket arbete (eget eller andras) bytet kräver. En erfaren mek hos Volvo ÅF kan kanske ge dig ytterligare en fingervisning om vad det vanligen handlar om när det gäller dessa felsympton (givaren eller något annat).

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]