Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
*pettson* skrev:
camaro69 skrev:Det står beskrivet i instruktionsboken om detta.

På min gamla 850 satt en litet mejselspår vid ljusreglaget som gick att vrida för att justera.

:D
spåret är kalas.. men det kom 1995 :wink:
Tack pettson.

Jag hade en 95:a "på den gamla goda tiden". :lol:
av Ihsahn
uno83 skrev:Varför vill du stänga av lyset, köra olagligt? :P
Näe, men det är bra att kunna göra, till exempel när man meckar och behöver ha tändningen igång men inte vill suga slut på batteriet. Dessutom stör det mig att det inte går att stänga av dem!
av Ihsahn
grammse skrev:
Ihsahn skrev:
grammse skrev: Det måste vara jag som är mindre slug JIPPI HURRA TJO :lol:
Men 8 av 10 bilägare har nog aldrig tittat i hela instruktionsboken.
Hur många vet t e x att de har "hitta hem" lyse på sin v70?????
Vad är det för fel att berätta såna saker för nyblivna ägare som kanske aldrig själva skulle hitta såna funktioner?????
Vad är ett hitta-hem lyse? Förresten hade jag ingen justerskruv under vridreglaget där man stänger av lyset...
Jo "hitta hem" finns på v70 man trycker till på ljustutan och så lyser framlysena i 30 sekunder för att du ska "hitta hem" när det är mörkt ute.
Har du inte en litet spår längst ner till höger som man kan vrida i några olika lägen beroende på vilket land bilen ska gå i.????
Mjo, lägena är ju halvljus/parkeringsljus/avstängd, men som jag beskriver i ursprungsinlägget så är avstängd samma som halvljus av någon dum anledning.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det har med övertydlighet framgått av dina politiska inlägg. :wink: :wink: :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
camaro69 skrev:
Det har med övertydlighet framgått av dina politiska inlägg. :wink: :wink: :wink: :lol:
Jo och det finns nog en hel del här inne som tycker du är bra fjantig som blandar in det fortfarande.
Det var ju snälla att berätta om lastnät annars hade han köpt ett lastgaller helt i onödan.

Och till de som är insresserade av lilla vredet vid ljusomkopplaren kan jag berätta de olika lägena

Normalt står spåret rakt upp. Halvljus i läge noll, parkering läge 1 och halvljus läge 2.

Vrid spåret till höger och du har även halvljus i läge 1 (parkerings läget)

Vrid spåret till vänster och all belysning släckt då du har ljusvredet i läge 0
av Ihsahn
grammse skrev:
camaro69 skrev:
Jo och det finns nog en hel del här inne som tycker du är bra fjantig som blandar in det fortfarande.
Det var ju snälla att berätta om lastnät annars hade han köpt ett lastgaller helt i onödan.

Och till de som är insresserade av lilla vredet vid ljusomkopplaren kan jag berätta de olika lägena

Normalt står spåret rakt upp. Halvljus i läge noll, parkering läge 1 och halvljus läge 2.

Åhh, precis en sådan inställningsmöjlighet som jag letat efter! Var sitter det lilla spåret? På min 93:a finns det inget sådant fram på reglaget iaf.
Användarvisningsbild
av Nexus
Ihsahn skrev:
grammse skrev:
camaro69 skrev: Det har med övertydlighet framgått av dina politiska inlägg. :wink: :wink: :wink: :lol:

Åhh, precis en sådan inställningsmöjlighet som jag letat efter! Var sitter det lilla spåret? På min 93:a finns det inget sådant fram på reglaget iaf.
Titta lite längre upp . *pettsons* svar :!: Det kom 95 på 850 om du ej orkar leta :wink:
Men du kanske kan hitta ett sådant vred på skroten och byta om det går att byta rakt av och få den fina funktionen (I)
Användarvisningsbild
av gundj
grammse skrev:
camaro69 skrev:

Om jag minns rätt mâste man trycka in knappen med mejselspâret och sedan vrida, annars har man bara sönder det.
av Ihsahn
grammse skrev:
Ihsahn skrev:
grammse skrev: Jo och det finns nog en hel del här inne som tycker du är bra fjantig som blandar in det fortfarande.

Titta lite längre upp . *pettsons* svar :!: Det kom 95 på 850 om du ej orkar leta :wink:
Men du kanske kan hitta ett sådant vred på skroten och byta om det går att byta rakt av och få den fina funktionen (I)
Aha, jag tolkade ditt svar som att det fanns en möjlighet att ställa in även på tidigare modeller (läs: 93). Idiotiskt att man inte kan stänga av lysena på de äldre 850, det kunde man till och med på min SAAB 9000!
av *pettson*
Ihsahn skrev:
grammse skrev:
Ihsahn skrev: Åhh, precis en sådan inställningsmöjlighet som jag letat efter! Var sitter det lilla spåret? På min 93:a finns det inget sådant fram på reglaget iaf.
Aha, jag tolkade ditt svar som att det fanns en möjlighet att ställa in även på tidigare modeller (läs: 93). Idiotiskt att man inte kan stänga av lysena på de äldre 850, det kunde man till och med på min SAAB 9000!
tja om det är vad du känner kanske du ska återgå till saab 9000? Sverige har ju sin halvljuslag som 99% inte följer när vredet är ändrat.
Annars kostar ju ett 95 vred 300 spänn på skroten för att få den funktionen.. För övrigt handlar det om en kabelbygel på dom äldre vreden.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]