Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cokeisit
Xanthopteryx skrev:
Cokeisit skrev:
GoranP skrev: Som sagt, har fler av er problem med att HUD'en tappar sin pos ?
Japp, min tappar positionen ibland. Oftast är det i samband med att jag har använt fjärrstart via VOC-appen. Känns konstigt att den inte justerar positionen korrekt när man sedan startar bilen med vredet.
Har du kollat om du har rätt profil då?
När jag öppnar bilen med telefonen och sedan sätter mig (med nyckeln på mig) så är jag "Gäst". Skitskumt...
Japp, min profil är korrekt.
Användarvisningsbild
av jgbptl
Kan bekräfta att även jag har problem med att HUD:en tappar positionen ibland. Jag använder alltid samma nyckel och har lagrat positionen i min nyckelkopplade profil (och det går att få tillbaka den om jag trycker in "1"-knappen i dörren). Har en V90 T8 men jag tror inte det är den absolut senaste programvaran utan närmaste föregående version.
av KetSmi
Hadde min 2017 XC90 T8 inne for oppdatering av et annet problem ("adaptiv" fjernlys) og fikk "Novemberoppdatering" av Sensus i samme slengen. Det var ingen suksess...
- Personverninnstillingene gikk de første dagene tilbake til default (=not connected) flere ganger, dvs bilen har da ingen kontakt med VoC server og ingen funksjoner i appen virker. Har virket de siste dagene, men for hvor lenge?
- Knytning mellom nøkkel og seteinnstillinger i profilen er fucked up. Må lagres på nytt hver annen dag.
- Byttet passord på VolvoID (som jeg har gjort før). Har VoC på flere telefoner, men siden jeg ikke oppdaterte passord på alle telefonene samtidig vil de andre telefonene automatisk prøve å logge på med gamel passordet. Det liker ikke de nye personvernfeatures i VoC og min VolvoID ble blokket etter kort tid (= "du har forsøkt å logge deg på med feil passord for mange ganger"). Husk; skal du bytte passord må du nå avinstallere VoC på hver telefon og re-installere med det nye passordet.

Man mister jo litt tillit til at alle safety-features skal virke når man virkelig trenger det...
av Cokeisit
Cokeisit skrev:Japp, min profil är korrekt.
Jag måste korrigera mitt svar, jag kollade i morse och den hade tappat profilen!

Det jag gjorde var att använda fjärrstarten från voc-appen. Därefter startar jag med min vanliga fjärrkontroll.

Ärligt talat fattar jag inte hur en sån bugg fortfarande kan existera. Enkel att återskapa och att åtgärda.
av Cokeisit
Cokeisit skrev:
Cokeisit skrev:Japp, min profil är korrekt.
Jag måste korrigera mitt svar, jag kollade i morse och den hade tappat profilen!

Det jag gjorde var att använda fjärrstarten från voc-appen. Därefter startar jag med min vanliga fjärrkontroll.

Ärligt talat fattar jag inte hur en sån bugg fortfarande kan existera. Enkel att återskapa och att åtgärda.
Nu börjar det bli pinsamt... men jag måste korrigera mig igen :oops:

Det är rätt profil som är aktiv.

Jag fjärrstartade bilen efter jobbet och min profil laddades in korrekt redan när jag hoppade in i bilen. Den var troligen rätt i morse oxå. När jag kollade profilen i morse var profilerna utgråade så jag antog att det inte var rätt profil men det berodde nog snarare på att man inte kan ändra profil under färd.

I vilket fall som helst, bör vara enkelt att fixa.
av GoranP
Idag hade jag min bil inne på service, för att bl.a. kolla på detta att HUD'en tappar psoition. Dom kollade och sökte även på detta också hos Volvo.
Men det finns, enligt uppgift, inget ärende noterat hos Volvo om detta med tappad position för HUD. Iaf uppdaterade dom även mjukvaran till senaste, likt som det tråden handlar om.

Iaf, så sa min ÅF att även han har märkt problemet, att han sett det på sin förra demobil, men trodde det kom utav att olika personer provkörde den. Då jag berättade om problemet hos mig, då har han kollat i den nuvarande demobilen och fenomenet är synligt då och då även i den. Och han har för avsikt att ta upp det som ett ärende hos Volvo.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Låter som en okunnig ÅF eller en slarvig sökning. HUD-buggen är ju närmast klassisk numera.

ONT: En ganska tunn uppdatering. Nya spelregler för datadelning, kanske pga GDPR?Plus lite annat.Ni som stör er på att ni måste aktivera datadelning i olika appar vid varje körtillfälle: Gå in i inställningar/system/integritet & datadelning(nåt sånt) och godkänn datadelning för RTTI/VOC/Connected safety/appar mm så sparar bilen inställningarna permanent. Tolkar det som att man går miste om en del funktionalitet annars, t ex att man inte deltar i RTTI och connected safety?

Uppdateringsinfo:
http://volvo.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/9924/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]