Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetJac
Hejsan,
Har en 440 av 90-års modell. Funkar skapligt. Men senaste dagarna har något mycket konstigt inträffat. Styrningen har blivit trög och då menar jag trög. I fart går styrningen inte tillbaka utan muskler. När jag trampar ner kopplingen så fungerar allt som det ska helt plötsligt. Så vid omkörningar så måste jag trampa ner kopplingen ett kort ögonblick när jag skall tillbaka in i min fil igen. Är det någon som kan ha en idé om vart jag ska leta felet????

PetJac
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
skumt
låter som motorns kraft på hjulen gör så att hjulen ändrar läge så att hjulvinklar blir helt fel.
det borde vara ngt större fel med framhjulsupphägningen.
låt någon kolla om det händer något med hjulen i förhållande till skärmkanten när du med ilagd handbroms så att säga försöker åka iväg (dragläge)
prova backen också.
den vinkel som gör att ratten vill gå tillbaks är castervinkeln (styrledslutning)
förklaring: hjulet är framför sin egen infästning hmm... titta på en cykel så förstår man nog.
så därför kontrollera fjäderbenets övre infästning i karossen också.

hejs
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]