Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jooohan
Hej

Har en v70n awd -07 classic
Tänkte skippa extraljus och satsa på xenon konvertera heljuset.
Har på min tidigare subaru kört med 55w speedatarter kit och var riktigt nöjd.

Kan jag köra 70w speedstarter xenon kit till min bil utan att något går sönder? Tex för klent kablage osv eller att någon databox blir knäpp?
Är det svårt att installera på en v70?

Har kikat lite på det här, tror det var något liknande jag hade till subarun
https://www.lyson.se/fordonsbelysning/x ... m-xenonkit

Eller kan någon rekomendera något annat?
Själv tycker jag det största bekymret ligger i att hitta en vettig kompromiss helljus - halvljus. Visst, jätteskoj & bra att ha ett brett och djupt helljus men för min del är det inte särskilt ofta jag får användning för det, får blända av ideligen.

Det gör att jag upplever det som en nackdel att ett riktigt kraftfullt helljus, halvlyset kan kännas som att köra in i en mörk vägg och det spelar ingen roll om det är xenonlyse eller ej. Ögat har en mörkeradaption och den kan störas av alltför stor skillnad helljus/halvljus.

Tror inte jag är ensam om att uppleva detta men intressant att höra hur andra ser på saken.

PS. Väldigt intressant med de nyare ljusa idéerna med adaptiva LED-baserade helljus som maskar av mot mötande, inte haft några tillfällen att testa detta. Kan vara en lösning absolut men bara att mata på med maxat helljus är inget som jag ser funkar för min del.
Jag har xenon på halvljuset som standard, eller bi-xenon kanske det heter? Borde väl inte vara något problem ändå att montera 55w xenon speedstarter på helljuset då? Tänkte så jag inte gör något galet

Tack för svar
Användarvisningsbild
av snepo
Jooohan skrev:Hej

Har en v70n awd -07 classic
Tänkte skippa extraljus och satsa på xenon konvertera heljuset.
Har på min tidigare subaru kört med 55w speedatarter kit och var riktigt nöjd.

Kan jag köra 70w speedstarter xenon kit till min bil utan att något går sönder? Tex för klent kablage osv eller att någon databox blir knäpp?
Är det svårt att installera på en v70?

Har kikat lite på det här, tror det var något liknande jag hade till subarun
https://www.lyson.se/fordonsbelysning/x ... m-xenonkit

Eller kan någon rekomendera något annat?
Köpte på Humanhabit till förra bilen. 70 w xenon,det följde med relän och kabelsatser. grymt bra ljus. Tråkigt när man bländar av,blir mörkt

Är väldigt vanligt med fel på […]

Fick felkod B1D2211 på min v70 2016. Kikade[…]

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]