Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
apersson850 skrev:VEA är en motorkonstruktion som från början är tänkt att ha stora likheter, men inte vara identisk, i bensin- och dieselutförande.
Det är knappast kompressionen i dieseln som frestar på materialet så mycket mer, utan de kraftiga förbränningarna som dieseln har vid låga varvtal, jämfört med bensinmotorerna. Det är en anledning till att dieslar vibrerar mer vid låga varvtal, jämfört med bensinare. Det är också de som är svåra att hantera för materialet i motorn.
Men är inte den höga kompressionen en del av förklaringen till de "kraftiga förbränningarna" (med åtföljande högt vridmoment) även på låga varv? Enligt Volvos uppgifter är också dieselmotorerna gjorda för att tåla avsevärt högre förbränningstryck än bensinmotorerna. Dieslarna skall som mest tåla 190 bar (D4 och D5), bensinarna som mest 115 bar (T6).
Användarvisningsbild
av SRT
Mwi skrev:
VolvoB20 skrev:Hur håller VEA blocket med +240 hk +480 Nm som BSR ger om den redan spricker i nedstrypt D4 version.
Det är väl för att BSR bara kör runt några mil och gasar lite sedan är de nöjda, långtidstester har ju inte de ekonomi till typ 10,000 mil på höghastighetsbana utan 5 varv runt korvkiosken så är det bra. Förövrigt så har de ju inte ett ända trim som du kan låta få en registreringsbesiktning med, för att få in den nya effekten i bilens papper.
Trist inställning att jämföra BSR med korvkiosktrimning och dessutom felaktig till ett bra trim som fungerat utmärkt under många mil i min S80 2.5T.
av Cox
Inställningen har dom sig själva att skylla, om man läser trådar om just bsr.. medlemmar här på forumet som fått problem efter att dom uppgraderat på bsr.
Sedan har dom ingen hjälp fått och bsr hänvisar till Volvo......

Tror ingen här tycker att sådant beteende är ok.
av intruder1400
Cox skrev:Inställningen har dom sig själva att skylla, om man läser trådar om just bsr.. medlemmar här på forumet som fått problem efter att dom uppgraderat på bsr.
Sedan har dom ingen hjälp fått och bsr hänvisar till Volvo......

Tror ingen här tycker att sådant beteende är ok.
Länka gärna ! Jag har läst om en bara men visst kan jag ha missat något !
Orka inte skriva där men frågan är om det är Växsjö som eller någon återförsäljare som klantatsig !
Känner några ungdomar här som har fått bra hjälp från BSR när dom trimmat deras bilar
av osla
apersson850 skrev:Det säljs nog färre D5 än D4, så förmodligen är det inte lika många D5 som havererat. Men relativt sett är det möjligt att det är värre. Själva enhetstanken med de här motorerna innebär väl att blocken är likadana, antar jag? Oavsett effektuttag, alltså. Av vad jag har läst är det bara lite skillnad mellan diesel och bensin.
sidan 4 senast det påstods ska vara samma block i det stora hela
andersuw skrev:
osla skrev:det jag menar med dom där vea spisarna, om det nu i grunden verkar vara en bensin spis från början som det låter i tråden
Kan inte se att någon här antytt att VEA-motorerna i grunden är bensinmotorer. VEA är en motorfamilj som i grunden är designad för såväl bensin- som dieseldrift. Och även om designen på bensin- och dieselmotorerna har många gemensamma nämnare är de enskilda delarna i många fall anpassade till antingen det ena eller det andra bränslet. Även motorblocken för diesel kontra bensin skiljer sig åt i vissa avseenden.
att det skiljer mellan blocken skulle jag inte säga emot, men hur mycket skiljer egentligen? antagligen inte nog mycket för det verkar ju inte hålla. är ju lätt för volvo att säga att det är skillnad mellan bensin/diesel, men det räcker ju med en minimal ändring av gjutningen på ett enda ställe för att volvo kan kalla det för bensin eller diesel block
av andersuw
osla skrev:att det skiljer mellan blocken skulle jag inte säga emot, men hur mycket skiljer egentligen? antagligen inte nog mycket för det verkar ju inte hålla. är ju lätt för volvo att säga att det är skillnad mellan bensin/diesel, men det räcker ju med en minimal ändring av gjutningen på ett enda ställe för att volvo kan kalla det för bensin eller diesel block
Dieselblocket är högre, har integrerat hus för vattenpumpen och har starkare, ingjutna cylinderfoder. Dessutom används en lite annan teknik vid själva gjutningen när man gör ett dieselblock snarare än ett bensinblock, bl.a. i syfte att minska risken för materialutmattning. När det gäller bottendelen är det också skillnad mellan de högpresterande varianterna (D4, D5, T5, T6) och övriga ifråga om dimensionen på ramlagren och det sätt på vilket de är monterade.

Sedan vet vi ju i nuläget egentligen inte mycket om vare sig frekvens på eller orsak till sprickbildningen. Att det spruckit i några fall kan ju, som påpekats tidigare i tråden, lika gärna bero på problem i tillverkningsprocessen som på designen. Och det har ju säkert rullat ut avsevärt många fler diesel-VEA än bensin-VEA på den svenska marknaden, därtill avsevärt många fler D4 än D5. Enbart av det skälet skulle man vänta sig fler felrapporter för D4 än för någon annan variant av VEA-motor. Så man kan inte ens vara säker på att problemet är vanligare på D4 än på någon annan VEA-motor.
Användarvisningsbild
av apersson850
Den högre kompressionen hos dieseln är för att bränslet ska ta futt. Den har i sig självt inte med förbränningstrycket att göra. Att förbränningstrycket är högre beror mest på att i dieseln tänder allt bränsle bums, när det sprutas in. Det är ju så hett i cylindern, på grund av kompressionen, att det tar sig direkt. I en bensinare tänds bränslet av gnistan från tändstiftet. Det gör att förbränningen i början är lokal, runt tändstiftet, och sedan sprider sig flamfronten i cylindern efterhand. Det ger en mjukare start på förbränningen än vad du får i dieseln. En förkammardiesel, där man tänder bränslet i en separat hålighet vid sidan om cylindern, och sen låter förbränningen sprida sig in i motorn, ger en liknande mjukare förbränningsstart, och därmed motorgång. Så konstruerades personbilsdieslarna förr. Problemet är då lågt effektuttag och sämre verkningsgrad.
Idag försöker man i en del dieselmotorer få både och, genom att direktinspruta i flera steg. En liten dutt för att få igång förbränningen, en större dutt för att få huvudsakliga effekten och en avrundningsdutt för att snygga till avslutet på förbränningen. Samtidigt har man direktinsprutningens verkningsgrad.

När väl förbränningen är igång går den dock snabbare med bensin än med diesel. Det är i sin tur anledningen till att dieselmotorer blir andtrutna när varvtalet ökar. Då hinner flamfronten dåligt med när kolven åker ner, så trycket på kolvtoppen blir för lågt för att hålla uppe effekten. Samtidigt behöver rörliga delar som vevstake med mera vara kraftigare dimensionerade i dieseln, på grund av den kraftiga initiala smällen i förbränningen. Detta ökar tyngden på bitarna, vilket i sin tur gör det svårare att få upp dieselmotorn i höga varvtal.
av andersuw
Vi är överens om det mesta av vad du säger. Men vad jag sa' var inte att den högre kompressionen hos dieselmotorn är den enda eller ens viktigaste förklaringen till det högre förbränningstrycket hos dieselmotorn utan bara att den är en del av förklaringen. Visst är ett av syftena med den högre kompressionen att uppnå tillräcklig temperatur för att bränslet skall antändas. Men det förhindrar ju inte att det också är en bidragande orsak till att förbränningstrycket blir högre än hos en bensinmotor. OK?
av osla
andersuw skrev:Vi är överens om det mesta av vad du säger. Men vad jag sa' var inte att den högre kompressionen hos dieselmotorn är den enda eller ens viktigaste förklaringen till det högre förbränningstrycket hos dieselmotorn utan bara att den är en del av förklaringen. Visst är ett av syftena med den högre kompressionen att uppnå tillräcklig temperatur för att bränslet skall antändas. Men det förhindrar ju inte att det också är en bidragande orsak till att förbränningstrycket blir högre än hos en bensinmotor. OK?
det är ett stort måste med den höga kompressionen om motorn ska gå att få igång någorlunda lätt kall om än man har fungerande förvärmning och kallstart. tex äldre mb om61x spisarna hade ganska lågt kompressionstryck, ska ligga mellan 23-25 bar har jag för mig, och starta dom utan värmare är inte kul. dom nyare om60x spisarna tror jag ligger på dryga 30 bar, och dom startar så mycket bättre kall. nu är ju dock det en nyare konstruktion som är bättre på allt, men gissar att kallstartsproblemen på 61x till stor del beror på låg kompression för en diesel.

fast nu spårade det ur lite kanske :mrgreen:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Dörrlås under vintern.