- sön 03 dec 2017, 11:56
Hej , min bil togs tillbaka i somras efter ett antal verkstadsbesök och ett antal nya däck. Stå på er!
Moderator: Moderatorer
Turbodanne skrev:Hej , min bil togs tillbaka i somras efter ett antal verkstadsbesök och ett antal nya däck. Stå på er!Hur såg dealen ut för tillbakatagandet? Hur långt hade den gått, hur mycket fick du tillbaks? Erkände de felet är var det ”missnöjesgoodwill”? Vad kör du nu?
Robbi skrev:Turbodanne skrev:Hej , min bil togs tillbaka i somras efter ett antal verkstadsbesök och ett antal nya däck. Stå på er!Hur såg dealen ut för tillbakatagandet? Hur långt hade den gått, hur mycket fick du tillbaks? Erkände de felet är var det ”missnöjesgoodwill”? Vad kör du nu?
Turbodanne skrev:Tack! Jag läste lite bak och såg att den V90 du hade endast testades med olika hjul och balansering. Sedan dess verkar de i alla fall utökat felsökningen till drivknutar etc. Jag tror säkert att de kommer att få ordning på plattformen men de har fortfarande ingen generell lösning?Robbi skrev:Turbodanne skrev:Hej , min bil togs tillbaka i somras efter ett antal verkstadsbesök och ett antal nya däck. Stå på er!Hur såg dealen ut för tillbakatagandet? Hur långt hade den gått, hur mycket fick du tillbaks? Erkände de felet är var det ”missnöjesgoodwill”? Vad kör du nu?
Eftersom min var lätt beggad när jag köpte den ser det säkert olika ut om ni nu skulle göra ett återtagande med en bil som är beställd från fabrik, men jag fick tillbaka hela beloppet som jag betalade för bilen. Men jag hade den bara ett par månader och den stod på verkstad större delen av tiden.
Den ÅF skötte ärendet bra tillslut , har inget illa att säga om dom.
Köpte en XC60 Classic efter det , den stod för det som jag tycker är Volvo, kvalitet , komfort , robust och enkel , med enkel menar jag tex infoteinment systemet och klimatanläggningen som jag kan använda utan att tappa fokus på vägen, med V90 är det bra mycket krångligare.
Hoppas det löser sig för er alla.
Malmstroem skrev:Roat mig med att läsa igenom tråden från början.Jo, men 24 av de bilägare till plattformen som skriver i detta forum kanske är en stor siffra. Man skulle behöva göra en undersökning för att veta säkert. Hos min återförsäljare hade ett tiotal vibrationsfel och de har sålt kanske 100 bilar sedan 2015, alltså av nya XC90, V90. Vet inte siffran men tror inte att det är mer än så. Hörde en siffra att de säljer ca 50 bilar per år och då är företagsbilar inräknade. Med andra ord 10% kan vara drabbade.
Ca 24 stycken som känt vibrationer. Typ 5 st till som har haft vibrationer som varit däckrelaterade och som verkar vara lätta att lösa. Det på 32 sidor.
Av de 24 med problem verkar relativt få haft allvarliga problem. Ett litet fåtal har fått sina bilar tillbakaköpta. En del verkar ha fått beskedet "det ska vara så".
Naturligtvis kommer inte alla fel fram på Jagrullar -- men det verkar inte vara ett extremt vanligt fel. Det är i princip fler som svarat att deras bilar inte vibrerar.
Alla bilar vibrerar -- frågan är bara hur mycket. Det är omöjligt att balansera allting som roterar helt perfekt. SPA-plattformen har vad som någon motorjournalist skrev "utsökt kalibrerad styrkänsla". Det kan också skrivas som "lätta vibrationer från ratten".
Jag är glad att jag inte tycker att min XC90 vibrerar för mycket. Lycka till för de av er som har problem, lyckligtvis verkar det inte vara ett stort generellt problem.
uniformerad skrev:I år har det totalt sålts 19992 V/S90 och 2838 XC90, totalt 22830 bilar i 90 serien, är det fel på 10% av dessa så är det riktigt illa, men samtidigt borde man ju hört mer om det är så många det är fel på.Som jag skrev om min lilla ÅF. så har de haft, som de själva uttrycker det ”stora problem”. De har en mekaniker utsedd endast för att felsöka i detta ärende. Jag har fått bekräftat att ”Volvo håller på och jobbar med det”. Jag fick intrycket att alla större ÅF har någon enskild som jobbar med enbart detta. Det kommer en från Volvo för att titta på min bil, då de är intresserade av att komma tillrätta med det. De verkar åka ut för att undersöka de vibbande bilarna så visst verkar det ligga i prio att fixa. Ett pådrag som inte antyder om ”några få enskilda bilar”.
Så, frågan är om det bara är enstaka bilar det är fel på, om vibrationerna är olika på olika bilar eller om det är så att vissa ägare är känsliga.
Jag har själv haft vibrationer, men det löste sig med byte av samtliga bromsskivor.
Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]
https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]