Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Turbodanne skrev:Hej , min bil togs tillbaka i somras efter ett antal verkstadsbesök och ett antal nya däck. Stå på er!
Hur såg dealen ut för tillbakatagandet? Hur långt hade den gått, hur mycket fick du tillbaks? Erkände de felet är var det ”missnöjesgoodwill”? Vad kör du nu?
av Turbodanne
Robbi skrev:
Turbodanne skrev:Hej , min bil togs tillbaka i somras efter ett antal verkstadsbesök och ett antal nya däck. Stå på er!
Hur såg dealen ut för tillbakatagandet? Hur långt hade den gått, hur mycket fick du tillbaks? Erkände de felet är var det ”missnöjesgoodwill”? Vad kör du nu?

Eftersom min var lätt beggad när jag köpte den ser det säkert olika ut om ni nu skulle göra ett återtagande med en bil som är beställd från fabrik, men jag fick tillbaka hela beloppet som jag betalade för bilen. Men jag hade den bara ett par månader och den stod på verkstad större delen av tiden.

Den ÅF skötte ärendet bra tillslut , har inget illa att säga om dom.

Köpte en XC60 Classic efter det , den stod för det som jag tycker är Volvo, kvalitet , komfort , robust och enkel , med enkel menar jag tex infoteinment systemet och klimatanläggningen som jag kan använda utan att tappa fokus på vägen, med V90 är det bra mycket krångligare.

Hoppas det löser sig för er alla.
Användarvisningsbild
av Robbi
Turbodanne skrev:
Robbi skrev:

Eftersom min var lätt beggad när jag köpte den ser det säkert olika ut om ni nu skulle göra ett återtagande med en bil som är beställd från fabrik, men jag fick tillbaka hela beloppet som jag betalade för bilen. Men jag hade den bara ett par månader och den stod på verkstad större delen av tiden.

Den ÅF skötte ärendet bra tillslut , har inget illa att säga om dom.

Köpte en XC60 Classic efter det , den stod för det som jag tycker är Volvo, kvalitet , komfort , robust och enkel , med enkel menar jag tex infoteinment systemet och klimatanläggningen som jag kan använda utan att tappa fokus på vägen, med V90 är det bra mycket krångligare.

Hoppas det löser sig för er alla.
Tack! Jag läste lite bak och såg att den V90 du hade endast testades med olika hjul och balansering. Sedan dess verkar de i alla fall utökat felsökningen till drivknutar etc. Jag tror säkert att de kommer att få ordning på plattformen men de har fortfarande ingen generell lösning?

Media är också pinsamt tysta om detta. Det borde ju räcka att läsa denna tråden för att konstatera att problemet är stort och troligtvis mycket större än vad som är känt. Pinsamt att motortidningarna inte vill syssla med lite grävande journalistik och få ett scoop. Har de blivit mutade tro eller jag gissar på att någon har gjort lite research och faktiskt kontaktat Volvo Cars men blivit övertygad av deras nekande.

Ni journalister som snokar runt i denna tråd, gör det rätta och uppmärksamma problemet, annars får konsumenten lida och den stora draken vinna. Kanske dags för mig att säga upp mina prenumerationer?

Bevis:

# Alla i denna tråd som har beskrivit en systematisk symptom.
# De i denna tråd som har fått omleverans och återköp. Det betyder att något var fel för man gör väl inte så för att ”kunden inte gillar färgen”
# Mitt specifika fall, där jag har fått bekräftat av fler i tråden, att ÅF har bekräftar att det är ett känt fel, det finns tekniker som explicit sysslar med att felsöka vibrationsbilar och rapporterar till Volvo.
# Att Volvo Cars skickar någon att titta på bilen hos ÅF, det gör de väl knappast om det inte är ett specifikt fall. De åker väl knappast ut för att inspektera vanliga verkstadsjobb? Alltså ett känt specifikt fel.

Varför är det viktigt att problemet uppmärksammas? Jo, just nu håller enskilda kunder på och processar med ÅF om deras bilar. Så länge detta inte blir uppmärksammat står kunden själv mot en övermäktig biljätte som kan hävda både det ena och andra som ”produktegenskap” etc och tvinga kunderna att tro att de måste acceptera en felaktig bil. Det viktigaste, om inte detta blir uppmärksammat kommer aldrig vidden av problemet att komma fram då det säkerligen finns en stor mörkersiffra av kunder som inte ens vet om problemet, då de kanske aldrig kör i 120 km/h eller tror att det är okay med lite vibrationer. Uppmärksamhet sätter också press på Volvo cars att tillsätta mer resurser för att fixa problemet och göra rätt för sig.
av ansjo
Idag körde jag på motorväg ordentligt sedan jag fick tillbaka bilen med åtgärd släppa ut luft i däcken. Som de kallade det mer eller mindre produktegenskap och att de båda som provkörde inte kände någon obalans eller skakningar alls.
Första milen kände inte jj heller så mycket, men det kom mer och mer ju längre jag körde.
På hemvägen från Göteborg till Varberg efter ett par mil, blev det riktigt illa och när jag kände på passagerarstolens nackstöd vibrerar det hel tiden. Det verkar nästan som bilen måste bli varm i bromsar och däck för det ska kännas, eftersom vibrationerna verkar lite mer märkbara ju längre man kört.
Jag känner mig lite maktlös, och det hade varit intressant att testa en av dessa bilar som har felet erkänt från återförsäljare och se om det är jag som är känslig, eller om min bil faktiskt har felet trots att man inte blir trodd.
Jag fick en lånetid sist, en V40 D3, och körde på motorvägen till jobbet och önskade att min V90 hade känts lik fin och utan skakningar..
av ansjo
Ni som fått erkänt i har fel på era bilar, hur har det visat sig mer exakt?
av Malmstroem
Roat mig med att läsa igenom tråden från början.

Ca 24 stycken som känt vibrationer. Typ 5 st till som har haft vibrationer som varit däckrelaterade och som verkar vara lätta att lösa. Det på 32 sidor.

Av de 24 med problem verkar relativt få haft allvarliga problem. Ett litet fåtal har fått sina bilar tillbakaköpta. En del verkar ha fått beskedet "det ska vara så".

Naturligtvis kommer inte alla fel fram på Jagrullar -- men det verkar inte vara ett extremt vanligt fel. Det är i princip fler som svarat att deras bilar inte vibrerar.

Alla bilar vibrerar -- frågan är bara hur mycket. Det är omöjligt att balansera allting som roterar helt perfekt. SPA-plattformen har vad som någon motorjournalist skrev "utsökt kalibrerad styrkänsla". Det kan också skrivas som "lätta vibrationer från ratten".

Jag är glad att jag inte tycker att min XC90 vibrerar för mycket. Lycka till för de av er som har problem, lyckligtvis verkar det inte vara ett stort generellt problem.
Användarvisningsbild
av Robbi
Malmstroem skrev:Roat mig med att läsa igenom tråden från början.

Ca 24 stycken som känt vibrationer. Typ 5 st till som har haft vibrationer som varit däckrelaterade och som verkar vara lätta att lösa. Det på 32 sidor.

Av de 24 med problem verkar relativt få haft allvarliga problem. Ett litet fåtal har fått sina bilar tillbakaköpta. En del verkar ha fått beskedet "det ska vara så".

Naturligtvis kommer inte alla fel fram på Jagrullar -- men det verkar inte vara ett extremt vanligt fel. Det är i princip fler som svarat att deras bilar inte vibrerar.

Alla bilar vibrerar -- frågan är bara hur mycket. Det är omöjligt att balansera allting som roterar helt perfekt. SPA-plattformen har vad som någon motorjournalist skrev "utsökt kalibrerad styrkänsla". Det kan också skrivas som "lätta vibrationer från ratten".

Jag är glad att jag inte tycker att min XC90 vibrerar för mycket. Lycka till för de av er som har problem, lyckligtvis verkar det inte vara ett stort generellt problem.
Jo, men 24 av de bilägare till plattformen som skriver i detta forum kanske är en stor siffra. Man skulle behöva göra en undersökning för att veta säkert. Hos min återförsäljare hade ett tiotal vibrationsfel och de har sålt kanske 100 bilar sedan 2015, alltså av nya XC90, V90. Vet inte siffran men tror inte att det är mer än så. Hörde en siffra att de säljer ca 50 bilar per år och då är företagsbilar inräknade. Med andra ord 10% kan vara drabbade.

Denna mekaniker hos denna ÅF sa, om jag kan minnas allt korrekt men ungefär i stil med ”ja, du verkar ju känna till en del. Vi har haft stora problem med vibbande bilar, några får vi ordning på och många inte alla. Vi jobbar med detta hela tiden”.

Hur många bilar kan det röra sig om enligt den utsagan? Jag tolkar det som minst ett tiotal och hos en ÅF i en liten kommun som säljer ca 50 nya vokvobilar om året.

Jag skulle nog säga att problemet är tämligen stort och utbrett. Jobbar du på Volvo Malmström?
Senast redigerad av 1 Robbi, redigerad totalt 0 gånger.
av uniformerad
I år har det totalt sålts 19992 V/S90 och 2838 XC90, totalt 22830 bilar i 90 serien, är det fel på 10% av dessa så är det riktigt illa, men samtidigt borde man ju hört mer om det är så många det är fel på.
Så, frågan är om det bara är enstaka bilar det är fel på, om vibrationerna är olika på olika bilar eller om det är så att vissa ägare är känsliga.

Jag har själv haft vibrationer, men det löste sig med byte av samtliga bromsskivor.
Användarvisningsbild
av Robbi
uniformerad skrev:I år har det totalt sålts 19992 V/S90 och 2838 XC90, totalt 22830 bilar i 90 serien, är det fel på 10% av dessa så är det riktigt illa, men samtidigt borde man ju hört mer om det är så många det är fel på.
Så, frågan är om det bara är enstaka bilar det är fel på, om vibrationerna är olika på olika bilar eller om det är så att vissa ägare är känsliga.

Jag har själv haft vibrationer, men det löste sig med byte av samtliga bromsskivor.
Som jag skrev om min lilla ÅF. så har de haft, som de själva uttrycker det ”stora problem”. De har en mekaniker utsedd endast för att felsöka i detta ärende. Jag har fått bekräftat att ”Volvo håller på och jobbar med det”. Jag fick intrycket att alla större ÅF har någon enskild som jobbar med enbart detta. Det kommer en från Volvo för att titta på min bil, då de är intresserade av att komma tillrätta med det. De verkar åka ut för att undersöka de vibbande bilarna så visst verkar det ligga i prio att fixa. Ett pådrag som inte antyder om ”några få enskilda bilar”.

Att det är ”tyst” om det är ju fullt logiskt. Det är ju en minst sagt pinsamt. Mina ÅF sa inte ett knyst innan jag spände ögonen i dem och sa att jag vet en hel del och de kan skippa skitsnacket. Då kom bekännelsen.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 114

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]