Jag träffade en person som jobbar med batterier och laddare. Han förklarade varför det är ide att placera Northvolt i europa.
Det går nämligen inte att transportera batterier på ett säker sätt, därför måste de tillverkas nära biltillverkningen.
Man kan lasta en oljetanker med olja och köra jorden runt utan problem, Risken att den exploderar är minimal, luft och bränsle måste blandas i rätt proportioner för att det det ska kunna brinna eller explodera. Samma med sprängmedel, utan tändmedel är de ofarligt att skeppa jorden runt.
Ett lithium-batteri däremot är "färdigblandat" och som en tändhatt, och behöver bara en liten skada för att förbrännas explosionsartat, det räcker med att det kommer in lite luft så smäller det. Och smäller en enda cell kommer alla batterier runtomkring också smälla som en kedjereaktion.
Titta på filmen så förstår ni. Tänk med en lastbåt från Kina lastad med batterier, det skulle vara en vandrande bomb som det räcker att ett enda batteri fallerar för att hela båten förintas på nolltid. Det är därför elbilar som brunnit upp inte går att undersöka, det finns nämligen inget kvar efteråt.
Så batterier måste tillverkas där de monteras i bilarna. Om Norrland är tillräckligt nära kontinenten kan man ju fundera på. De kan ju inte åka båt, eller ta bro/tunnel eller järnväg ned till Tyskland tex om de inte fraktas i ytterst små portioner.
Ett laptop batteri kan man ju hantera på ett plan, men gör du det lite större så smälter det rakt igenom golvet och flygplanskroppen om det skadas.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
VolvoB20 skrev:
Ett lithium-batteri däremot är "färdigblandat" och som en tändhatt, och behöver bara en liten skada för att förbrännas explosionsartat, det räcker med att det kommer in lite luft så smäller det. Och smäller en enda cell kommer alla batterier runtomkring också smälla som en kedjereaktion.
Och dessa skall vi "åka omkring" med i våra bilar med framöver? Men att det är explosivt förstår man, när en bil med batteripaket "inhägnas" när den står på verkstad som framkommit i en tråd här på forumet. Det är ju även så att räddningspersonal måste få reda på var batteripaketet sitter, innan de vill/kan göra en räddningsoperation. Vi kanske får gå tillbaka till det som var vid bilismens barndom, varje bil måste ha en "gubbe" med röd flagga före sig.
//Sven Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Det är inte samma uppbyggad i ett fordon, tillverkarna klyver sina battterier i sina tester, och det blir inga explosioner för det. Det har inget med frakt att göra att man lägger en fabrik här.
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS
Fy vad obehaglig VolvoB20 film om det brinnade laptop batteriet ser ut. Nu blir jag lite oroad för alla Litium-ion batterier i lite allt möjligt där dom sitter.
Behöver jag bli det?
Förlåt om detta är lite offtopic från skattepengar slösas bort.
Derank skrev:Det är inte samma uppbyggad i ett fordon, tillverkarna klyver sina battterier i sina tester, och det blir inga explosioner för det. Det har inget med frakt att göra att man lägger en fabrik här.
Vad skulle det vara för skillnad i uppbyggnad? Mannen som jobbade med detta som jag pratade med sade att det finns inga andra sätt att bygga batterier idag än detta.
Explotion blir det ju inte, utan en snabb och kraftig brand. Det är därför elbilar som tagit eld är helt utbrända.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.