Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder så är jag jag oerhört intresserad av att byta ut halogenstrålkastarna till xenon.
Kom över den här bilen väldigt billigt, därav fanns inte tanken på att ha alla "filter" kvar :)

Är det möjligt att byta ut strålkastarna komplett med balast "bolt on" mot kontaktstycke eller är operationen större än så?
Jag är medveten om att detta inte går med besiktning så där går inte min fundering.
Själva lamphuset får du säkert på plats, men sen börjar problemen: Felmeddelanden, besiktning etc etc...
fjohan82 skrev:Själva lamphuset får du säkert på plats, men sen börjar problemen: Felmeddelanden, besiktning etc etc...
Går det att fixa något motstånd för att slippa felmeddelanden eller kan man köpa xenonkonverteringskit och få det att lira med datorn? :)
Även om ett kit kanske skulle fungera, så får du räkna med att folk kommer blinka på dig eftersom dom inte kommer justera sig automatiskt efter last etc och kommer blända som fanken.
Som vanligt får man svar som indikerar att denna operationen skulle vara omöjlig. :roll:

2009 gjorde jag denna operationen på min Saab 9-5 som hade halogenstrålkastare. Fick tag på en reservdelsbil med xenon billigt. Sen var projektet igång. Ballasterna satt integrerade i själva strålkastarna, förutsätter att det är likadant på Volvo. Sen behövs två komponenter till som kallas för bl.a lastvinkelgivare/accelerationssensor. Saab har två stycken och det tror jag Volvo har också. Vet inte hur dom är kopplade på Volvo men på Saab så kommunicerar den främre och bakre sensorn med varandra och skickar signaler till strålkastarna. Så egentligen behöver du två strålkastare med ballaster, accelerationssensorerna och en del kablage och stift till strålkastarnas kontakt.

Sen bör det finnas en kabel som skickar signal till mätarhuset om något är fel i systemet, på min Saab skippade jag att koppla in den kabeln, jag såg bara till så att jag kunde få kontakt med xenonet i diagnosuttaget. Så får du tag på rätt komponenter och ett elschema så är nog inte det här en omöjlighet. Sen kommer du troligen få ta hjälp av en Volvoverkstad för att ladda in rätt mjukvara så datorerna vet om att det finns xenon med alla givare. Lycka till! :)
daekol skrev:Som vanligt får man svar som indikerar att denna operationen skulle vara omöjlig. :roll:
Sen kommer du troligen få ta hjälp av en Volvoverkstad för att ladda in rätt mjukvara så datorerna vet om att det finns xenon med alla givare. Lycka till! :)
Det går ju inte ladda mjukvara för detta över huvud taget så lycka till med det.
Volvo har nivågivare på högersidan, vid varje hjulupphängning, för att hålla rätt nivå på Xenonstrålkastarna. Men det är inte så att det finns en viss tråd som larmar om att det är fel eller nåt sånt. All sådan diagnostik går via meddelanden som skickas över olika nätverk.
När det då tydligen är så att Volvo inte har någon applikation som kan laddas in för eftermontering av Xenon är man tvungen att göra en helt egen, som läser av nivågivarna och styr strålkastarna. Samtidigt som den åtminstone har koll på när det ska vara tänt och om det ska vara hel- eller halvljus.
daekol skrev:Som vanligt får man svar som indikerar att denna operationen skulle vara omöjlig. :roll:
)
Tror du kommer att lyckas med att de fysiska bitarna. Men du kommer inte lyckas få in mjukvaran som behövs.
Detta på grund av att Carconfig inte tillåter xenon-belysning.
Men, ring Volvo centralt och be dem ändra bilens Carconfig, sen är det bara att ladda in mjukvaran...
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]