Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen har gått lite knackigt senaste veckan. Bytte tändstift till nrg fabrikat sedan gick bilen inte igång. Efter en liten stund fick jag felkod Random missfire. Stoppade i en annan felkodsläsare visar att cyl 1 och 3 misständer.

Ett av tändstift hade spruckit i porslinet. Åker och köper 5 nya tändstift volvo original. Stoppar i, samma problem.

Byter tändspolarna på 1 och 3. Samma fel, byter luftmassemätaren. Öppnar till spjällhuset inget som är i vägen och inte sotig. Ser även att första delen av avgassystemet i motorrummet glöder när jag varvar motorn i 3-4 min. Bensinen som går igenom? Problemet är kvar både på naturgasen och bensin. Så jag tror inte problemet är uteslutande till ett drivmedel.

Bilen startar men är ojämn i tomgång. Ljuset i lyktorna samt inuti bilen är ojämnt svagt och starkt i takt med att motorn studsar. Bilen skakar väldigt mycket då motorn hoppar. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare i felsökningen och vad som kunde ha utlöst felet? Tacksam för svar.

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Vilka felkoder är det närmare bestämt du har? Misständning kan ha flera orsaker och om det är fel på en spole finns en specifik kod för det. Om bilen tycker att spolen verkar frisk men ändå registrerar misständning får man andra koder.
MattiasHermansson skrev:
andersuw skrev:Vilka felkoder är det närmare bestämt du har? Misständning kan ha flera orsaker och om det är fel på en spole finns en specifik kod för det. Om bilen tycker att spolen verkar frisk men ändå registrerar misständning får man andra koder.
P0300

Värt att nämna är att jag hade en felkod för ett tag sedan P1176 men den kom inte tillbaka.

P0300 är mycket riktigt en av de felkoder som innebär misständning men av annan anledning, enligt bilens diagnos, än fel på tändspole. Det finns tyvärr en lång lista över andra tänkbara felorsaker i VIDA. Den ser ut så här:

Low fuel level
Many cold starts without the engine reaching operating temperature reduces the performance of the spark plugs
Moisture, flashover at spark plug wells
Damaged spark plug
Contaminated or incorrect fuel
Blocked crankcase ventilation.
Damaged injector or wiring
Faulty fuel pressure
Incorrect camshaft control.
Uneven compression
andersuw skrev:P0300 är mycket riktigt en av de felkoder som innebär misständning men av annan anledning, enligt bilens diagnos, än fel på tändspole. Det finns tyvärr en lång lista över andra tänkbara felorsaker i VIDA. Den ser ut så här:

Low fuel level
Many cold starts without the engine reaching operating temperature reduces the performance of the spark plugs
Moisture, flashover at spark plug wells
Damaged spark plug
Contaminated or incorrect fuel
Blocked crankcase ventilation.
Damaged injector or wiring
Faulty fuel pressure
Incorrect camshaft control.
Uneven compression
Jag tror att det kan vara luft läckage i någon slang. Så att luft bränsle blandningen inte är rätt.

MattiasHermansson skrev:Bilen har gått lite knackigt senaste veckan. Bytte tändstift till nrg fabrikat sedan gick bilen inte igång. Efter en liten stund fick jag felkod Random missfire. Stoppade i en annan felkodsläsare visar att cyl 1 och 3 misständer.

Ett av tändstift hade spruckit i porslinet. Åker och köper 5 nya tändstift volvo original. Stoppar i, samma problem.

Byter tändspolarna på 1 och 3. Samma fel, byter luftmassemätaren. Öppnar till spjällhuset inget som är i vägen och inte sotig. Ser även att första delen av avgassystemet i motorrummet glöder när jag varvar motorn i 3-4 min. Bensinen som går igenom? Problemet är kvar både på naturgasen och bensin. Så jag tror inte problemet är uteslutande till ett drivmedel.

Bilen startar men är ojämn i tomgång. Ljuset i lyktorna samt inuti bilen är ojämnt svagt och starkt i takt med att motorn studsar. Bilen skakar väldigt mycket då motorn hoppar. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare i felsökningen och vad som kunde ha utlöst felet? Tacksam för svar.

Om du har felkoder här, på specifika cylindrar, och uppenbarligen haft dåliga stift, så är det högst sannolikt stiften, eller spolen på resp cylinder.
LMM osv kan uteslutas när det är specifika cylindrar som utpekas.

Byte du plats på tändspole 2 och 3, eller till nya?
Sitter anslutningskablarna till spolana rätt?
Det finns dom som fått kablarna till fel spole, på nått vis.
MickeM skrev:
MattiasHermansson skrev:Bilen har gått lite knackigt senaste veckan. Bytte tändstift till nrg fabrikat sedan gick bilen inte igång. Efter en liten stund fick jag felkod Random missfire. Stoppade i en annan felkodsläsare visar att cyl 1 och 3 misständer.

Om du har felkoder här, på specifika cylindrar, och uppenbarligen haft dåliga stift, så är det högst sannolikt stiften, eller spolen på resp cylinder.
LMM osv kan uteslutas när det är specifika cylindrar som utpekas.

Byte du plats på tändspole 2 och 3, eller till nya?
Sitter anslutningskablarna till spolana rätt?
Det finns dom som fått kablarna till fel spole, på nått vis.
Spolarna är bytte på alla nu men utan framgång. Rengjorde runt stiften och under såg då att stiften var torra på 2 cylindrar

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]