Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej allesammans
Lambda lampan började lysa på min 740 igår kväll :cry:
Det är en 740 GLT Kombi årsmodell 1990 (tillverkad -89), facelift med B230F, Bosch LH 2.4 sprut och M46 låda.
Läste ut felkoder från bränslesystemet med diagnossuttaget och fick:
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-1-2 Lamdasondsignal
Raderade koder och startade, lampan och 2-1-2 Lamdasondsignal kom tillbaka nästan omgående. Försökte radera koden igen, men det gick ej?
Enda symptomet annars är att den oftast går något oroligt/skakigt på tomgång(varm som kall) och har gjort så en tid. Inte mycket men märkbart för oss med bilerfarenhet. Detta är första gången lambda lampan tänts.
I övrigt inga körbarhets/prestanda problem, vad jag kan märka. Avgaser luktar normalt och den är servad för en och en halv månad sedan (olja,alla filter,stift etc).

Tänkte att jag kollar med er om det finns några standardfel eller nån som har bra tips, innan jag börjar riva i sondkablage/ev byter sond.

MVH Micke
Senast redigerad av 1 rovermicke, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
När man får just den felkoden är det det vanligaste felet.

När det händer beror det nog oftast antingen på yttre våld mot kabeln (typ en gren som fastnat maximalt olyckligt upp under katalysatorn under bilen) eller att man inte monterat ledningen riktigt rätt så att den successivt töjts, böjts eller skavts sönder.

Det kan också bero på att sonden gått sönder internt. Men kolla först efter skador på ledningen. Oftast kan man reparera genom att löda ihop och isolera med krympslang eller liknande – gör man det rätt håller det obegränsat.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lambda lampan är egentligen fel ord, motorstörningslampa är bättre, bättre för den tänds när där är något fel i avgasrening systemet. Det behöver inte nödvändigtvis vara Lambdasonden som det är fel på när lampan tänds.
Ett enkelt sätt att kolla om lambdan är Ok är att mäta den med en enkel multimeter. Bakom, snett under tändspolen sitter kontaktstycket till Lambdasonden. Det är ett 2-polig med vita kablar som är till uppvärmning av Lambdasonden, det behöver du inte bry dig om men där är en "gummitutt" med en kabel i. Det är styrsignalen från Lambdasonden till bränsleboxen. Kräng av gummit men låt kablarna sitta ihop. Sätt pluskabeln på miltimetern där och minuskabeln på motorn. Det är ganska viktigt att du har den på motorn, annars blir det mäter det fel p.g.a spänningsfall mellan motor och kaross. Ställ multimetern på ett värde där du kan mäta så låga V som 0 - 1V. Den jag har är det 0 - 2V som gäler. Det är lättare med en digital mätare men det funkar med analog också. När det är kopplat och du slår på tändningen (kall motor) ska mätaren visa 0,5V, sedan startar du motorn och då brukar den stiga lite. Låt motorn gå på tomgång och kolla må mätaren, den stiger sakta upp till c:a 0,7V sedan börjar den "fladdra". Är all normalt med Lambdasonden så ska mätaren visa mellan 0,1 och 0,9V. Det går så snabbt upp och ner så visaren (analog) inte hinner med utan står någons vid 0,5V och "hoppar". Har du en digital av bättre kvalitet så snurrar siffrorna som rullarna i en enarmad bandit, på en enklare digital så "hoppar" siffrorna fram och tillbaka. Detta är om allt fungerar. Visar den ingenting eller bara står stilla är det något fel på den
av NilsO
Det Lennart skriver stämmer men hjälper inte i det här sammanhanget. Här VET vi redan att signalen från sonden inte är som den ska vara. Det är nämligen det den aktuella felkoden säger.

Dessutom är det såhär: Fel på lambdasonden innebär att signalen inte "pendlar". Men att signalen inte "pendlar" behöver inte innebära fel på lambdasonden!
Fel Hittat! Det var så enkelt att kontaktstycket till Lambdasondens signalkabel hade åkt isär (gröna kabeln med flatstift och svart kabel med "gummituta")
Bild
Kanske kroken på huvgångjärnets fjäder kommit åt den???

Lyckades inte radera felkoden. Så jag ryckte ur säkringen till styrboxen, väntade i typ 5min, satte tillbaka och startade. Och lampan var släckt :D :mrgreen: .

Ang, lampan så är ju lampans symbol bokstaven lambda ( λ). Men den har ju att göra med hela motorstyrsystemet, så det är ganska ologiskt egentligen.
Volvo var väl ännu stolta över att ha varit först med lambdasond..
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom var i alla fall stolta då. Har för mig att det var djupt samarbete mellan Bosch och Volvo som resulterade i detta.
Nu vet jag inte om du läste och/eller följde det jag skrev, men om du gjort det var ju leta upp "gummituttan" det första du skulle göra så Då hade du ju hittat det i vart fall :lol: :lol: Gå nu till första inlägget i tråden och skriv Löst eller Fixat eller något sådant efter rubriken
:-)-)
Jo jag hittade kontakten till lambdasonden med hjälp av din beskrivning, tack :D 8).
Läste inläggen igår och var ute imorse och kollade om det var något "obvious" (typ ärg i kontakter skador etc) i det området..
Skönt med enkla fel ibland :)
Tackar även NilsO för tipsen.

MVH Micke

woofern sitter väl alltid till vänster i[…]

2025-08-15 09_02_32-volvo v60 subwoofer location […]

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]