Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

I iPhone finns ju funktionen "Stör ej när jag kör", men jag misstänker att de som rattsurfar är så beroende att de inte vill använda funktionen. De kan helt enkelt inte slita sig från sin älskade mobil.

Använder ni funktionen?
Använder inte min iPhone i bilen men däremot min Android, som sitter med ett fäste i ena vent-gallret. Waze har en liknande funktion som (om man kör) säger ajabaja om man försöker interagera med den. Enkelt att ta sig förbi förstås, för man klickar bara på "Jag är passagerare" och så är allt som vanligt.

Men jag gillar tanken.
Tomas88 skrev:Håller med Joel.
Bara för att det är få som kommer att bli bötfällda så behöver ju inte lagen vara dålig.
Hoppas nu bara att lagen blir tydligt skriven och inte lika luddig som nuvarande.
Jag tycker lagen är dålig för som jag sade innan, problemet är inte att någon håller luren i handen. Problemet är att man tittar på den och SMSar eller Surfar och det stjäl uppmärksamhet från körningen.

Det blir ju inte bättre för att man sätter fast den på instrumentbrädan och sedan knappar på den där under färd.
Jag använder också mobilen i en hållare. Kör alltid med Waze, och det händer att jag ändrar adress eller så.
Då oftast när jag ändå står stilla vid rödlyse eller så. Ringa och sånt kan jag göra via ratten.. det är skönt.
joel80 skrev:. Ringa och sånt kan jag göra via ratten.. det är skönt.
Forskarna säger ju att mobilsamtal vid ratten också ökar faran rejält då det tar uppmärksamhet från trafiken eftersom den man talar med inte kan uppfatta situationen på samma sätt som en passagerare gör.

Att prata i telefon under färd höjder olycksrisken lika mycket som att ha barn i bilen eftersom de också inte uppfattar trafiksituationen utan fortsätter störa föraren.
Just samtal finns inget vetenskapligt stöd för skillnad mellan handsfree och handhållet vad gäller risk. Snarare är det vad samtalet handlar om som är relevant. Även vi samtal med passagerare spelar det ingen. Det borde därmed vara förbjudet att diskutera politik, ekonomi, filosofi, relationer och andra tunga ämnen när man kör eftersom sådana samtal kräver större engagemang.

Med sms är det förmodligen precis lika farligt att diskutera ointressanta saker som vad kändisarna har på sig eller nobelfestens meny..
SBergdahl skrev: Snarare är det vad samtalet handlar om som är relevant. Även vi samtal med passagerare spelar det ingen.
Inte vad jag har läst i forskarrönen. Samtal med en vuxen passagerare stannar oftast upp om bilen börjar sladda eller man är på väg att crasha in i en situation på vägen så föraren kan reda upp situationen.

Samtal med annan person via mobil eller med barn gör inte det, då ingen av dessa är medvetna om situationens allvar utan fortsätter prata utan att anpassa sig efter situationen.
Utredaren Therese Malmström i SR:
Vad är skillnaden mellan att hålla telefonen i handen, som nu blir förbjudet, och att hantera den när den sitter i en fast hållare, något som blir fortsatt tillåtet?

– Egentligen är det inga större skillnader. Att hålla telefonen i handen eller om man har ett handsfree har samma risker, har forskningen visat. Men som sagt, Wienkonventionen kräver som minimum förbud av handhållen mobiltelefon

Jaha, det lät ju verkligen genomtänkt ....
Micce1980 skrev:
Derank skrev:Häromdan gick en tjej rakt fram i en rondell över ett övergångsställe utan att ens flytta blicken från skärmen, jag kunde inte låta bli utan slängde mig på tutan i kollegans lastbil och satan vad madammen hoppade till, och sur blev hon, det kan jag lova.
Klart tjejen på övergångsstället blev sur, det hade förmodligen du med blivit om du har företräde och en annan bilist som tutat på dig har väjningsplikt :roll:
Lucif3r skrev:Ja det är rätt åt henne. Fattar inte att folk inte är mer rädda om sina liv. Det värsta är ju folk som bara kastar ut barnvagnen mitt framför fronten på en. Vad tusan tänker folk med? Dom verkar tro att bilar stannar på en 5-öring :???:
Om folk använder sin barn som sköld är såklart inte bra men poängen är att man inte ska behöva stanna på en 5-öring, framförallt när man närmar sig en plats där man har väjningsplikt. Skulle en barnvagnsrallyförare göra så mitt på en väg blir man väl dock sugen på att sikta på den som framför vagnen :wink:

Frågan är ju dock hur folk kan se negativt på en lag som oavsett verkningsgrad som kommer ge viss förändring till det bättre. Och nej det är ingen fråga från min sida... Lär inte ens läsa i tråden igen längre...
De gående FÅR inte gå ut på övergångsstället innan de sett att bilen stannat. Jag har också tutat på radiostyrda idioter i liknande situationer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
"Limp home mode" ?

Vanligast är bränslefiltret. Bränsl[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]